Advertentie

Dirk Braeckman schept intimiteit in wit en zwart

Smetteloos witte muren geven de beelden van Dirk Braeckman alle ruimte om tot hun recht te komen.© Dirk Braeckman ©BELGA

Donkere, hypnotiserende foto’s tegen een maagdelijk witte achtergrond. De tentoonstelling van Dirk Braeckman op de Biënnale van Venetië prikkelt en verstilt in één beweging.

Je kijkt recht op een triptiek als je het Belgisch paviljoen binnenwandelt. Drie keer een groot beeld van één opname: een golfslag in het duister. Maar drie keer zo anders. Typischer kan de fotografie van Dirk Braeckman (58) niet zijn. Zijn beelden komen pas tot leven in zijn donkere kamer, als hij het negatief grondig bewerkt en afdrukt. Het geeft zijn werk diepgang en verontrusting. Soms een bloot vrouwenbeen. Dan weer een gesloten deur. Of een verlaten misdaadscène. Je weet niet wat er is gebeurd. Maar dat hoef je voor Braeckman ook niet weten. Proef het beeld en haal er je eigen smaak uit.

De fotograaf heeft ook iets rebels in zich. Naast de triptiek hangt nog een andere foto van een golfslag. ‘Het drieluik deed me toch te veel aan het heiligenleven denken. Dat wilde ik niet’, zei hij gisteren tijdens de voorstelling.

Geen overdaad

Braeckman toont op de Biënnale 25 werken, een mix van oud en nieuw. ‘Twee derde is nieuw. De andere tonen welk parcours ik heb afgelegd.’ Braeckman sleutelde met curator Eva Wittocx van Museum M tot het laatst aan de opstelling. ‘Het zat nog net niet helemaal goed. We hebben er één beeld op het laatst uitgehaald en vervangen. Welk? Dat zeg ik niet. Ik wil niet met opzet mysterieus doen, maar anders ga je daar weer op focussen.’

Nooit heb je een gevoel van overdaad. De expo is een oase van rust in de culturele extravaganza van de Biënnale.

De opstelling van de tentoonstelling is indrukwekkend. Een grote witte ruimte aangevuld met drie kleinere zaaltjes laten de foto’s van Braeckman prachtig tot hun recht komen. Nooit heb je een gevoel van overdaad. De expo is een oase van rust in de culturele extravaganza van de Biënnale.

Ook Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) was opgetogen met wat hij zag. ‘De combinatie van de naaktheid van het paviljoen en de monumentaliteit van de afmetingen van de werken werkt wonderwel. Als je de foto’s van dichtbij bekijkt, valt die monumentaliteit helemaal weg. Braeckmans beelden zijn heel intimistisch, met heel veel finesse gebracht.’

San Francisco

Braeckman wordt vertegenwoordigd door Zeno X Gallery van Frank Demaegd. Vanuit zakelijk standpunt is de tentoonstelling nu al een succes. ‘We hebben op de kunstbeurs Frieze in New York twee nieuwe werken van Venetië getoond. Ze zijn verkocht aan een van de belangrijkste collectioneurs van San Francisco. Hetzelfde is gebeurd in Hongkong met een Chinese verzamelaar. Dat zijn twee sterke signalen. Het is erg belangrijk om te verkopen aan collectioneurs met aanzien. Hun status straalt af op de kunstenaar. Ik heb vandaag al wat Italianen ontmoet die enthousiast zijn. Dus ja, daarvoor is de Biënnale van Venetië erg belangrijk. De werken van Dirk kosten tussen 12.000 en 30.000 euro.’

De Biënnale opent zaterdag voor het publiek.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud