Het kunstmuseum van de bedrijvendokter

Museum No Hero in Overijssel. ©ANP

Nederland is een privémuseum rijker. No Hero in de provincie Overijssel is het speeltje van een excentrieke bedrijvendokter. ‘Ik lig niet wakker van bezoekersaantallen.’

‘Rijk word je door je vrouw en je kinderen. Onthou dat! Dat is wat ik geleerd heb. Geld maakt niet gelukkig. Veel mensen vragen hoe belangrijk geld is voor mij. Dan zeg ik: soms een middel, nooit een doel’, vertelde Geert Steinmeijer in De Twentsche Courant. Het dagblad kreeg in primeur het museum te zien dat de 63-jarige ondernemer-verzamelaar komend weekend opent in Overijssel.

De verzamelaar is geen held. De helden zijn de kunstenaars en de kunst.
geert steinmeijer
verzamelaar

De voorbije dertig jaar was geld voor de Nederlander een middel om schoonheid te kopen, in de vorm van 600 kunstwerken. Kunst verrijkt zijn leven meer, zegt de flamboyante serieondernemer in de krant, dan de miljoenen die hij verdiende met de noodlijdende bedrijven die hij saneerde en met winst doorverkocht.

Van zijn bedrijvenverzameling waren de pronkstukken Ten Cate, dat beschermende kledij produceert, en Wyers, een fabrikant van woningtextiel. Beide textielbedrijven redde hij van de ondergang. Zijn kunstverzameling bevat voorwerpen die niet per se gered moesten worden, maar die hij mooi genoeg vond om thuis aan de muur te hangen: Nederlandse kunstenaars, Damien Hirst, Chinese hedendaagse kunst, abstracte Amerikaanse kunst en zelfs een paar oude meesters.

©ANP

Ze krijgen een plek in een rentmeestershuis uit 1726 op het landgoed Twickel in Delden, op drie uur rijden van Brussel. ‘Ik ben er in één klap op gevallen, op het gebouw en op de tuinen. We zijn drie jaar aan het verbouwen geweest, dat zegt wel wat over de toestand waarin het zich bevond’, aldus de bedrijvendokter.

De openingstentoonstelling ‘Ich bin ein Berliner’ toont de Duitse hoofdstad door de ogen van een selectie kunstenaars die tot de neo-expressionisten of Nieuwe Wilden gerekend worden. Kunstenaars als Rainer Fetting en Elvira Bach werkten de afgelopen veertig jaar rond de transformatie van Berlijn.

De ondernemer noemde zijn museum naar zijn kunststichting No Hero Foundation, die hij in 2007 oprichtte. ‘Je had in die tijd een paar verzamelaars die je om de haverklap op tv zag. Het leek of het om die verzamelaars ging. Dat wilde ik anders.’ Niet de verzamelaar is een held, vindt Steinmeijer: ‘De helden zijn de kunstenaars en de kunst.’

Bureaucratisch

No Hero past in een recente ontwikkeling in het Nederlandse museumlandschap. Sinds de overheid minder geld heeft voor cultuur, worden musea gedwongen blockbusterexpo’s te programmeren. Als tegenreactie openen rijke verzamelaars hun eigen musea.

©ANP

‘Bezoekersaantallen zijn een belangrijk onderdeel geworden’, zegt Steinmeijer over wat hij ‘de bureaucratisering van de museale wereld’ noemt. ‘Ik heb geen zin om in dat systeem te gaan zitten. Natuurlijk wil ik graag bezoekers hebben. Maar of er 10.000 komen, of 20.000, zal mij een zorg zijn.’

No Hero Museum opent op 15 april in Delden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud