Advertentie
Advertentie

Kunstenaars achter de fabriekspoort

Twee Poolse kunstenaressen in hun atelier in La Vallée. ©Saskia Vanderstichele

In de Brusselse kanaalzone, met haar kleine en grote samenlevingsproblemen en betaalbare huisvesting, wast de creatieve middenklasse verder aan. Bericht vanuit de industriële wasserij La Vallée, waar artiesten de arbeiders van de 21ste eeuw zijn. ‘Hier kunnen we ongestoord werken.’

Twee stokbroden houdt ze klem onder haar rechterarm, de gesluierde vrouw die we in de Adolphe Lavalléestraat kruisen. Ze kijkt beducht voor zich uit. Ze heeft wellicht andere besognes dan het gros van de temporele bewoners die zich schuilhouden achter de witte fabriekspoort die ze nietsvermoedend voorbij stapt.

De nood aan betaalbare werkplekken voor de creatieve klasse is groot. Zeker in Brussel, waar de huurprijzen blijven stijgen.
pierre pevée
la vallée-coördinator

Achter die toegangspoort zijn sinds kort meer dan zeventig kunstenaars en creatieve ondernemers kind aan huis: schilders, beeldhouwers, webdesigners, een animatiestudio, videomonteurs, reclamemensen en een eenmansbedrijfje dat behangpapier maakt. En er is nog plaats voor nieuwe huurders in het gebouw, dat met 5.000 vierkante meter ruim bemeten is. ‘We hebben een wachtlijst’, vertelt Pierre Pevée, de coördinator van LaVallée. ‘De vraag van kunstenaars en creatievelingen naar betaalbare werk- en atelierruimte is ontzettend groot in Brussel.’

SMart, het bedrijf waarvoor Pevée werkt, verzorgt al meer dan 15 jaar de administratieve, financiële en zakelijke ondersteuning van tienduizenden creatievelingen in België. Maar het bedrijf, dat tien kantoren heeft in ons land, wil graag meer zijn dan een ontvangstbureau voor artistiekelingen en creatieve zelfstandigen die gek worden van hun papierwerk. ‘Het is een van onze missies de werkomstandigheden van creatievelingen te verbeteren’, zegt Pevée. ‘Dat doe je niet alleen door die mensen te helpen met hun papierwerk, maar ook door nieuwe werkplekken te creëren. Die nood is hoog, zeker in een stad als Brussel waar de huurprijzen blijven stijgen.’

Kelderkot

LaVallée is ondergebracht in een industriële wasserij die met kookketels, droogkamers en centrifuges over een volledig gemechaniseerde uitrusting beschikte. Al dat materiaal is verwijderd en de muren werden wit geverfd. Het gebouw is een eindeloos doolhof van werkruimtes en ateliers. Netjes en ordentelijk, maar niet afgelikt schoon. Huurders betalen 10 euro per vierkante meter. ‘Dat is een peulschil vergeleken met ons vorige atelier’, vertelt de Poolse kunstenares Hanna Ilczyszyn, die samen met haar collega en landgenote Ania een ruimte van 50 vierkante meter huurt.

Maar de prijs is niet de enige winst voor de kunstenaressen. ‘In Elsene zaten we in een donker, lawaaierig kelderkot’, zegt Ania. ‘Hier kunnen we ongestoord werken. Alles is voorhanden. Er is zelfs gratis wifi. Als iets stukgaat, stuurt LaVallée zijn onderhoudsploeg. We moeten eigenlijk op niets letten.’

Een andere prettige bijkomstigheid, zo zeggen de kunstenaressen, is de aanwezigheid van andere artiesten in het gebouw. ‘Iedereen laat elkaar met rust, maar als we elkaar nodig hebben, weten we elkaar te vinden bij een koffie in de gang.’

We zaten al op andere co-workingplekken, maar daar was de interactie met onze collega’s veel beperkter.
maaike wuyts
muziekmanager

Ook muziekmanager Maaike Wuyts ervaart de aanwezigheid van gelijkgezinden als een enorm voordeel. Haar jazzbureau was de allereerste huurder van een bureauruimte in LaVallée.

‘De meeste creatieve ondernemers hier zijn kleine, relatief jonge bedrijfjes’, zegt de manager van Aka Moon en Kris Defoort. ‘We zijn allemaal met een ander product in de weer. Toch leren we van elkaars business. Iemand die behangpapier of websites maakt, is óók met strategie bezig. Hoe staan die in hun wereld? Hoe verhouden die zich tot hun concurrenten? Hoe gaan die met hun klanten om? We hebben op andere co-workingplekken gezeten in de kanaalzone, maar daar was de interactie met onze collega’s veel beperkter.’

En de wijk? Haalt die niet regelmatig het nieuws met ongeoorloofd gedrag van haar allochtone bewoners? ‘Nog niks van gemerkt’, wuift Wuyts weg. ‘LaVallée spaart kosten nog moeite om de buurtbewoners bij het project te betrekken. Elke maandag worden gratis voedselpakketten uitgedeeld aan mensen uit de buurt. Dat initiatief kent een overrompelend succes.’

Banken en multinationals

SMart heeft bijzonder ambitieuze plannen met LaVallée. Pierre Pevée troont ons mee naar het kloppende hart van de creatieve werkplaats: een expositie- en evenementenruimte van bijna 1.000 vierkante meter. Werkmannen maken de zalen gereed voor een expositie van de kunstverzameling van SMart. ‘Het is op termijn de bedoeling om andere artiesten uit te nodigen. Huurders en niet-huuders: iedereen is welkom’, zegt hij.

La Vallée is niet de enige nieuwe hub voor de opkomende creatieve klasse rond het Brusselse kanaal. Op 22 september gaat Le Phare du Kanaal open: een co-workingplek tegenover het Klein Kasteeltje, met plaats voor 23 creatieve entrepreneurs. Er komt ook een café met een terras dat een uitzicht biedt op het water.

De exporuimtes worden op regelmatige basis verhuurd aan derden voor bedrijfsfeesten en congressen. La Vallée beschikt over een parking van 140 plaatsen. Morgen ontvangt LaVallée de mensen van Fuck-up Nights, een concept dat ontstond in Mexico en dat ondernemers uitnodigt om over hun mislukkingen te vertellen. In december reikt verzekeraar PMV hier voor het eerst zijn jaarlijkse burgerschapsprijs uit.

Maar Pevée wil in de toekomst ook grote klanten binnenhalen: banken en multinationals die hun klanten willen ontvangen ‘op een plek die bruist van de artistieke energie.’ De buren van KBC, wiens hoofdkantoor je vanop het dak van La Vallée ziet liggen, hebben zich al gemeld.

La Vallée, Adolphe LaValléestraat 39, Sint-Jans-Molenbeek

www.smartbe.be

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud