Luchthaven veilt Belgische kunst voor goede doel

1. ‘Scimitar’ van Panamarenko. 2. ‘De robot en zijn planeet’ van Paul Van Hoeydonck. 3. ‘Schilderij 3’ van Georges Collignon. 4. ‘Man met matras’ van Philip Aguirre. ©Jean-Michel Folon_Sabam Belgium 2018

De kunstwerken waren al uit de terminals weggehaald, nu gooit Brussels Airport zo goed als zijn hele Belgische kunstverzameling op de markt. Het veilinghuis hoopt op een opbrengst van 1 miljoen euro.

De benefietveiling van de kunstcollectie van Brussels Airport vindt plaats op zondag 25 maart. Drie dagen na de tweede verjaardag van de terreuraanslagen in de vertrekhal van de luchthaven die in 2016 aan 16 mensen het leven kostten. Toeval, luidt het bij het veilinghuis Campo & Campo. ‘Er was dat weekend net een plekje vrij in onze veilingagenda’, aldus directeur Guy Campo.

Miljoenen mensen hebben deze kunstwerken gezien, al hebben ze er misschien niet bij stilgestaan.
guy campo
veilingdirecteur

De luchthavenexploitant BIAC begon in de jaren 80 met het aanleggen van zijn kunstverzameling, op verzoek van toenmalig minister van Verkeer Herman De Croo (Open VLD). Het doel: Belgische kunstenaars presenteren in de terminals en de vertrek- en aankomsthallen, en rond het luchthavengebouw. De voorbije jaren werden de kunstwerken stapsgewijs weggehaald wegens plaatsgebrek. De luchthaven verkoopt nu alle werken uit haar collectie, op vier na. Zo blijven het beeldhouwwerk ‘Flight in Mind’ van Olivier Strebelle, dat werd beschadigd tijdens de aanslagen en nadien werd gerestaureerd, en ‘De man die de wolken meet’ van Jan Fabre, staan.

Blijven over: 120 kunstwerken van 74 kunstenaars. Daar zitten aardig wat bekende namen tussen, zoals Philip Aguirre, Pierre Alechinsky, Vic Gentils, Panamarenko, Jan Vanriet en ‘maankunstenaar’ Paul Van Hoeydonck. Een andere kunstenaar die veel weerklank geniet in de internationale kunstwereld is Jean-Michel Folon. Van zijn mansfiguren, die herinneren aan Magritte, is ‘Vliegen’ een hoogtepunt in zijn oeuvre en volgens het veilinghuis dé prijsbreker van de verkoop. ‘Vliegen’ heeft volgens Campo & Campo het potentieel om voor 200.000 euro onder de hamer gaan.

De ‘big bad world’ van Rik Daems

‘It’s a small universe in a big bad world’, is de titel van het kunstwerk van de Open VLD-politicus Rik Daems. Hij was minister van Overheidsbedrijven toen de luchtvaartmaatschappij Sabena in 2001 failliet ging. Het opvallende schilderij (foto) was lange tijd te bewonderen in terminal A van het luchthavengebouw.

Volgens de veilingcatalogus voelt Daems zich als schilder verwant met Amerikaanse actionpainters als Jackson Pollock en Cobra-schilders als Pierre Alechinsky en Karel Appel. Wie het kunstwerk wil kopen, heeft maar beter een grote living. ‘It’s a small universe in a big bad world’ is 320 op 780 centimeter groot. Het abstracte schilderij - of zeg liever de ‘installatie’ - bestaat uit twee grote werken, met daartussen een mozaïek van 40 kleine schilderijtjes.

Het veilinghuis gelooft dat een totale opbrengst van 1 miljoen euro mogelijk is. ‘We verwachten niet alleen belangstelling van ons vaste cliënteel, maar ook van grote bedrijven die een werk willen kopen omdát het uit de collectie van Brussels Airport komt’, zegt Campo.

Een mogelijke handicap voor sommige werken is hun grootte. Alle stukken werden in opdracht gemaakt, op maat dus van enorme vertrekken. Vooral voor de schilderijen uit de verzameling kan dat nadelig zijn. Dat beseft Campo ook: ‘Het is inderdaad gemakkelijker om een groot beeldhouwwerk in een bedrijfslobby te zetten dan een witte muur te vinden om een monumentaal schilderij op te hangen’, zegt hij.

'Scimitar' van Panamarenko. ©Panamarenko_Sabam_belgium 2018
'Schilderij 3' van Gorges Collignon. ©Georges Collignon_Sabam_belgium 2018
'De robot en zijn planeten' van Paul Van Hoeydonck. ©Paul Van Hoeydonck_Sabam_belgium_2018
'Man met matras' van Philip Aguirre. ©Philip Aguirre_Sabam_belgium_2018

Toch is Campo overtuigd dat de verkoop een succes wordt. ‘De kunstverzameling van ons nationaal luchthavenbedrijf die onder de hamer gaat, dat is toch een historische kans? Miljoenen mensen hebben deze werken gezien, al hebben ze er misschien niet bij stilgestaan.’

De opbrengst van de veiling gaat naar een stichting, die het geld zal schenken aan enkele goede doelen. De kijkdagen voor de benefietveiling vinden plaats van 19 tot en met 24 maart. De catalogus is online beschikbaar vanaf 1 maart.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content