MAS-bezieler Eric Antonis overleden

©EPA

Voormalig Antwerps cultuurschepen en cultuurintendant Eric Antonis is overleden. Hij werd 73.

Meer een schepen voor Cultuur dan een schepen van Cultuur. Met die woorden typeerde de Antwerpse schepen André Gantman (vandaag N-VA, voordien Open VLD) gisteren  zijn gewezen collega Eric Antonis, die donderdagnacht overleed aan de gevolgen van kanker. Antonis was een relatief late politieke bekeerling. Hij maakte pas in 1995 - op zijn 54ste - de overstap van de culturele wereld naar de politiek. ‘Ik heb het vak echt moeten leren’, bekende de Kempenaar in 2004 in een afscheidsinterview met De Tijd. ‘Politiek werkt met wisselakkoorden: als jij iets voor mij doet, dan doe ik ook iets voor jou. Dat kon ik niet goed.’

Nochtans was zijn schepenmandaat in Antwerpen niet zijn eerste contact met het politieke bedrijf. ­Antonis begon zijn werkende leven eind jaren 60 als medewerker op het kabinet van toenmalig minister van Cultuur Frans Van Mechelen (CVP). Hij maakte er de pioniersjaren van de Vlaamse cultuurcentra mee. Later werd Antonis directeur van het cultureel centrum De Warande in zijn geboortestad Turnhout. Eind jaren 80 kwam hij aan het hoofd van Het Zuidelijk Toneel in Rotterdam.

De wereld

Het grote publiek leerde Eric Antonis kennen als intendant van het cultuurjaar Antwerpen 93.  De slogan ‘Kan kunst de wereld redden?’ staat nog steeds in het collectieve ­ge­heugen gegrift. Op verzoek van Marc Van Peel ging hij in 1994 als onafhankelijke op een  gezamenlijke lijst van CVP en VU staan. Antonis raakte verkozen, en was bijna tien jaar schepen van Cultuur in de Scheldestad.

Onder zijn hoede werden verschillende Antwerpse theatergezelschappen hervormd - de KNS tot Het Toneelhuis en het Koninklijk Jeugdtheater tot Het Paleis - en groeide de Zomer van Antwerpen uit tot een succesverhaal. Zijn grootste onderneming was echter het Museum aan de Stroom (MAS), dat niet alleen een nieuw Antwerps topmuseum moest worden maar ook de vergane glorie van de oude havenbuurt op het ­Eilandje moest doen heropleven. Wegens de hoge kostprijs werd het MAS een project van bijzonder lange adem, maar ook na zijn afscheid van het politieke toneel in 2004 bleef Antonis er achter de schermen voor ijveren. Uiteindelijk kon het MAS in mei 2011 feestelijk geopend worden, waarna het binnen de kortste keren uitgroeide tot een populair museum en een opvallend nieuw oriëntatiepunt in de Antwerpse skyline.

De stad Antwerpen opende vrijdag een rouwregister op de gelijkvloerse verdieping van het MAS.  ‘Antwerpen verliest een monument’, aldus Antonis’ opvolger als schepen van Cultuur Philip Heylen (CD&V) in een van de vele reacties die vrijdag vanuit Antwerpen binnenstroomden. ‘Hij begreep als eerste dat grote culturele evenementen een uitstekende vorm van citymarketing waren en hij plantte vele cultuurzaadjes waarvan we tot vandaag de vruchten plukken.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud