Meskerem Mees, de slokop van de festivalzomer

©Kaat Pype

Haar debuutalbum is nog niet uit en toch kroont singer-songwriter Meskerem Mees zich tot de koningin van de festivalzomer. Met haar ontwapenende luisterpopliedjes op maat van de kleinschaligheid zou ze ook je buurmeisje kunnen zijn.

Tijdens de eerste coronazomer leidde het succes van ‘Joe’, de eerste single van Meskerem Mees, een prille twintiger, tot onverwacht veel boekingen. Haar pure, akoestische folkpop was niet alleen gesneden koek voor radiosamenstellers, ook zomerbars en andere kleinschalige corona-initiatieven deden er hun voordeel mee. Een jaar later blijkt het slechts een voorproefje te zijn geweest voor de zomer van 2021. Daarin is de Oost-Vlaamse zangeres met Ethiopische roots alomtegenwoordig. Ze heeft al meer dan tien concerten achter de rug als we haar bellen. Tot begin september volgen er nog minstens twintig - ook in het buitenland, waaronder de Talent Stage van het prestigieuze Montreux Jazz Festival.

‘Omdat de concerten elkaar razendsnel opvolgen heb ik niet eens de tijd om daar bij stil te staan’, zegt ze. ‘Na de vorige zomer lijkt het een soort van evidentie geworden, terwijl het dat natuurlijk niet is. Het tofste aan opnieuw voor een publiek optreden is dat de inspiratie en de zin om nieuwe nummers te maken terugkeren.’

Verhalend

Mensen zeggen haar dat haar liedjes tijdloos en generatie-overschrijdend klinken. Ronny Mosuse, die haar acht jaar geleden coachte bij Junior Eurosong, noemde haar de Vlaamse Nina Simone. Toen mocht ze van de VRT geen eigen materiaal brengen. Dat doet ze nu wel, in een roots-achtig Engels dat haar verhalende luisterpop een authentieke klank geeft - als kind murmelde ze al teksten mee van blueszanger Leadbelly, van wie ze platen in de collectie van haar adoptievader vond.

Het tofste aan opnieuw voor een publiek optreden is dat de inspiratie terugkeert.
Meskerem Mees

Eind 2019 trad ze opnieuw op de voorgrond als een van laureaten van Sound Track, het podium- en kansenparcours voor nieuw talent. Vorig najaar won ze Humo’s Rock Rally. Ze zingt ook mee op radiohitjes van Mooneye (‘Bright Lights’) en Tourist LeMC (‘Niemandsland’). Op haar debuutalbum, dat in november verschijnt, heeft producer Koen Gisen vooral niet aan de essentie van stem en gitaar willen raken. Het akoestische geluid wordt met een cello ingekleurd, sporadisch ook met basklarinet en dwarsfluit.

‘Ik heb altijd al het gevoel gehad dat ik mijn eigen koers vaar, zonder meteen te weten waarmee ik bezig ben’, zegt ze bij de nieuwe single ‘Astronaut’. Daarin observeert ze de mensheid vanuit de ruimte, zonder er veel van te begrijpen. Die onthechte blik genereert verwondering. Haar kleine, niet-glamoureuze voordracht levert herkenbaarheid en steeds meer fans op. Mees zou ook hun buurmeisje kunnen zijn.

Festivaldata: meskeremmees.be

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud