Nog maar één stoel vrij tussen elke toeschouwer

Antwerp Symphony, op veilige sociale afstand. ©katrijn van giel

Zalen moeten nog maar één stoel vrij laten tussen elke toeschouwer of bubbel. Dat kondigt minister van Cultuur Jan Jambon aan.

Volgens de coronaregels mogen op evenementen binnen 200 mensen aanwezig zijn, in de buitenlucht zijn dat er 400 mensen. De cultuur- en evenementensector noemde het kader dat de overheid oplegt evenwel onwerkbaar. Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA), die ook bevoegd is voor Cultuur, zocht daarom samen met virologen uit hoe de regels kunnen worden aangepast.

Volgens de nieuwe regels hoeven zalen nog maar één stoel vrij te laten tussen toeschouwers of toeschouwers die tot dezelfde bubbel behoren. Ze hoeven niet langer een rij tussen elke rij toeschouwers vrij te laten. Het publiek moet een mondmasker dragen.

Anderhalve meter niet werkbaar

Deze maatregel en de geformuleerde voorwaarden zijn werkbaar voor ons.
Tom Kestens
Woordvoerder Crisiscel Cultuur

In de cultuur- en de evenementensector was de regel eerst dat te allen tijde anderhalve meter afstand moet kunnen worden gewaarborgd tussen de bubbels. Dat bleek onwerkbaar, omdat dan slechts een zeer beperkt aantal mensen in zalen kan worden toegelaten. Eind augustus werd dat bijgesteld tot één meter, maar dat betekende nog altijd dat telkens een rij moest worden vrijgelaten.

Het kabinet-Jambon stelde vast dat als op elke rij toeschouwers worden toegelaten, die op minimaal 83 centimeter afstand van elkaar zitten. Aan Celeval, het adviserend orgaan voor de coronamaatregelen, werd gevraagd of dat volstaat als mondmaskers worden gedragen. De experts zetten het licht op groen.

De Crisiscel Cultuur reageert verheugd op het nieuws. 'Deze maatregel en de geformuleerde voorwaarden zijn werkbaar voor ons. Bovendien zijn ze een gevolg van kortere lijnen tussen de sector, de virologen en de minister. Zo vermijden we verwarring en zijn de maatregelen ook gedragen', zegt woordvoerder Tom Kestens.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud