Oude AKO moet op zoek naar nieuwe naamsponsor

Wessel te Gussinklo was vorige vrijdag de laatste winnaar van de BookSpot Literatuurprijs. ©ANP

Boekenwebwinkel Bookspot stopt met de sponsoring van de Bookspot Literatuurprijs, vroeger bekend als de AKO.

Amper enkele dagen nadat de BookSpot Literatuurprijzen 2019 werden uitgereikt aan Wessel te Gussinklo met 'De hoogstapelaar' laat  sponsor BookSpot het weten dat het de samenwerking voor bekeken houdt. De prijs moet op zoek naar een nieuwe sponsor.

Het is de vijfde keer dat de literatuurprijs van sponsor en naam moet veranderen. De prijs werd in 1986 voor het eerst uitgereikt door de Nederlandse winkelketen AKO. Nadien werd het een tijd de Generale Bank Literatuurprijs, nadien opnieuw de AKO, waarna de sponsoring in 2015 overging op online boekenwinkel ECI. In 2018 veranderde de naam naar BookSpot Literatuurprijs.

Nu stopt dus ook de sponsoring van boekenwebwinkel BookSpot. 2019 was het laatste jaar dat contractueel was vastgelegd. 'De Stichting en BookSpot hadden een contract van vijf jaar en hebben besloten dit niet verder te verlengen', Jeroen Kans van de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs bevestigt aan de literaire website Tzum het bericht.

De laatste Vlaamse winnaar van de Bookspot Literatuurprijs, toen ECI, was Koen Peeters met zijn boek 'De mensengenezer' in 2018.

Eerder dit jaar stopte BookSpot ook al met de sponsoring van de Gouden Strop voor het beste spannende boek.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect