‘Sabam wil de kip met de gouden eieren slachten'

©Hollandse Hoogte

Naast de tariefverhoging steekt het veel festivals dat ze straks een Sabam-vergoeding moeten betalen voor de technische omkadering, zoals gehuurde licht- en geluidsinstallaties. ‘Wat heeft dat met auteursrechten te maken?’

De verhoging van de Sabam-tarieven veroorzaakt veel gemor in de Vlaamse festivalsector. ‘Sabam is onredelijk’, zegt Herman Schueremans, de organisator van Rock Werchter en TW Classic.

‘Vermits de concert- en festivalsector groeit, zouden ze net hun tarieven moeten verlagen. In Groot-Brittannië bedragen de rates 3 procent, dat zou Sabam ook hier moeten toepassen zodat we competitief kunnen blijven met andere festivals in de wereld. Sabam wil de kip met de gouden eieren slachten.’

Sabam zou de tarieven beter verlagen, zodat we competitief kunnen blijven met de rest van de wereld.
herman schueremans
concertorganisator

Ook bij de middelgrote festivals luidt kritiek op de nieuwe regeling, die in 2017 in voege treedt.

Patrick Keersebilck van Cactus en Moods! in Brugge: ‘Vergeet niet dat Sabam in de voorbije tien jaar, als gevolg van de stijging van de gages en de ticketprijzen (waarop het Sabam-tarief wordt berekend, red.), al aanzienlijk meer geld ophaalde in onze sector. En nu nóg eens een verhoging. De voorbije jaren heeft een aantal festivals al moeten afhaken als gevolg van een scheefgegroeide verhouding tussen uitgaven en inkomsten. Een stijging van de Sabam-uitgaven zal de financiële druk voort opvoeren. Is Sabam zich daarvan bewust?’

Verhoogde gages

Festivals zijn geen koe die je zomaar kan leegmelken’, zegt Kurt De Loor van Rock Zottegem. ‘Onze sector mag dan sterk gegroeid zijn, ook onze kosten zijn de jongste tien jaar door het plafond gegaan. De financiële crisis van 2008 weegt vandaag nog altijd op de sponsorbudgetten van festivals. Tegelijk was er het probleem van de verhoogde gages van artiesten. En dit jaar zijn er, door de terreurdreiging, nieuwe kosten bijgekomen. Elk festival heeft extra veiligheidsmaatregelen moeten nemen. En straks komt Sabam nog eens aan de boom schudden.’

Het publiek dreigt het grootste slachtoffer te worden.
Kris Eelen
Organisator Reggae Geel

Sabam int vanaf volgend jaar bij onze festivals op basis van het hoogste van twee bedragen: de opbrengsten uit de ticketverkoop of het artistiek budget. Festivals waarvoor het artistiek budget de berekeningsbasis is, moeten volgens de nieuwe regeling ook ‘Sabam’ betalen voor de technische omkadering, zoals de kosten die ze maken voor de huur van geluid- en lichtinstallaties.

‘Wat heeft dat nu met auteursrechten te maken?’, vraagt Kurt De Loor zich af. ‘Te gek voor woorden’, zegt ook Patrick Keersebilck. ‘Licht en geluid zijn de basisvoorwaarden die een organisator en een artiest nodig hebben voor een live-uitvoering.’

Iemand moet opdraaien voor de bijkomende kosten. Worden het de festivals die vandaag al een fragiele basis hebben, of betaalt het publiek het gelag aan de kassa? Het eerste is waarschijnlijk, het tweede onvermijdelijk, voorspellen de meeste organisatoren.

Kris Eelen van Reggae Geel, een van de zeven muziekfestivals die dit weekend plaatsvinden op de rijke Vlaamse festivalgrond: ‘Ik vrees dat er voor de meeste organisatoren niets anders zal opzitten dan die verhoging te verrekenen in de ticketprijs. Met andere woorden: het publiek dreigt het grootste slachtoffer te worden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content