Vrijdenkende kust centraal op Beaufort

Een van de iconische werken van de tweede editie van Beaufort: de spin van Louise Bourgeois boven het graf van James Ensor. ©BELGA

De zesde editie van Beaufort, het driejaarlijkse kunstevenement aan zee, focust op het vrijdenkende karakter van de kust. ‘Aan de kustlijn heerst vaak een ander wereldbeeld.’

De curator van de zesde editie is de Belgische Heidi Ballet. De 37-jarige Ballet begon haar loopbaan in de kunstwereld bij galerist Jan Mot in Brussel. Vijf jaar geleden verhuisde ze naar Berlijn, het mekka van de hedendaagse kunst in Europa. Daar werkte ze met Anselm Franke en het Haus der Kulturen der Welt. Als zelfstandige curator maakte ze vervolgens tentoonstellingen van Vilnius tot Noorwegen en China.

Ballet kiest met Beaufort voor achttien artiesten, zoals Katja Novitskova uit Estland, die onlangs op de Biënnale van Venetië stond. Maar er zijn ook heel wat Belgen bij. Zo zullen onder meer het Brusselse collectief Rotor, Guillaume Bijl, Stief Desmet en Jos de Gruyter & Harald Thys hun werken presenteren. Zeker zeven werken blijven na afloop staan.

Zeker zeven van de achttien kunstwerken blijven na afloop staan.

De kunstenaars gaan op locatie aan de slag met de zee als thema. ‘De werken gaan op zoek naar het vrijdenkende karakter van de kust’, zegt Ballet. ‘Mensen die aan de kustlijn wonen, hebben een ander perspectief. Ze hebben doorgaans een ander wereldbeeld, dat beïnvloed wordt doordat ze steeds contact zoeken met de wereld die achter de horizon ligt.’

Voor de Belgische kustlijn is dat niet anders, legt Ballet uit. ‘Zeebrugge was al in de tijd van de Hanze (een samenwerkingsverband van handelaars en steden in de middeleeuwen, red.) verbonden met de Baltische Staten en Zuid-Europa. Oostende had in de achttiende eeuw zelfs kort handelscontacten met India en China. De kust ontving aan het begin van de twintigste eeuw de beau monde van New York tot Perzië. Maar ondanks al dat interna-tionalisme blijft het intrinsieke karakter van de regio nog altijd verbonden met de dappere vissers die de Noordzee trotseren.’

Behalve Blankenberge doen alle kustgemeenten mee. Blankenberge was drie jaar geleden niet te spreken over de artistieke invulling van het kunstenaarscollectief A Dog Republic. ‘Te elitair en te ontoegankelijk’, luidde het. De gemeente vond dat ze op voorhand te weinig inspraak kreeg. Daarom deed Ballet voor deze editie een uitgebreide tournee langs de kustgemeenten om haar project aan de burgemeesters voor te stellen.

Provincie

De organisatie van ‘Beaufort 18’ had heel wat voeten in de aarde. Door de overheveling van bevoegdheden is cultuur geen provinciale bevoegdheid meer. Vlaanderen wilde de kunstmanifestatie niet overnemen en dus plaatste de provincie West-Vlaanderen Beaufort onder de toeristische bevoegdheden. De provincie komt zelf met 1,5 miljoen euro over de brug.

Het provinciaal toerismebedrijf Westtoer coördineert de kunsttriënnale. ‘Zowel de kunst- en cultuurliefhebber als de kusttoerist moet met de voeten in het zand kunnen genieten van de installaties. Daarmee keert Beaufort een beetje terug naar het oorspronkelijk concept’, zegt toerismedeputé Franky De Block. ‘Toerisme is de belangrijkste economie aan de kust. Maar de concurrentie is hard, dus moeten we blijven innoveren. Met Beaufort willen we de Belgische kust een half jaar als cultuurtoeristische bestemming in de verf zetten.’

Beaufort vindt plaats van 30 maart tot 30 september 2018

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud