Belfius herwaardeert kunstcollectie

©Dieter Telemans

Een nieuwe locatie, andere openingsuren en een behoedzame uitbreiding met jonge Belgische kunstenaars. De overheidsbank Belfius gunt haar kunstcollectie - de grootste verzameling Belgische kunst in ons land - een nieuw leven.

Met meer dan 4.300 objecten is de kunstverzameling van Belfius de belangrijkste collectie Belgische kunst in ons land. Wijlen kunstpaus Jan Hoet schatte de veilingwaarde ooit op 200 miljoen euro. De overheidsbank heeft dat bedrag nooit willen bevestigen. Met twee schilderijen van Rubens, een Jordaens, topstukken van moderne meesters als Leon Spilliaert en Paul Delvaux en vroege werken van Luc Tuymans in de kluizen is het in elk geval een verzameling van onschatbare erfgoed- én marktwaarde.

Een portret van Ernest Wijnants door Belgisch beeldhouwer Rik Wouters. Wouters (1878-1964) was de ontwerper van het stuk van één Belgische frank. ©Dieter Telemans
Het eerste deel van een tweeluik van Peter Paul Rubens. De kunstcollectie van Belfius omvat Vlaamse meesters uit de 16de en 17de, moderne kunst van 1860 tot 1960, en kunst van 1960 tot vandaag. ©Dieter Telemans
Het tweede deel van datzelfde tweeluik. Dit is meteen ook het enige werk van de Vlaamse barokschilder Rubens in de Belfiuscollectie. ©Dieter Telemans
'L'aube sur la Ville' (1940) van Paul Delvaux. Delvaux eindigde in 2005 als 43ste in de Vlaamse editie van 'De Grootste Belg'. ©Dieter Telemans
'Les fiancés' (De verloofden, 1928) door de expressionist Constant Permeke. ©Dieter Telemans


Tot voor de zomer presenteerde Belfius een selectie van de werken in het Pachecogebouw tegenover de Kruidtuin. De opstelling veranderde een keertje per jaar, en de bank zette de deuren van haar ‘museum’ één zaterdag per maand open. Deze zomer verhuisde de collectie naar het nieuwe hoofdkantoor op het Rogierplein. ‘Welkom in de hoogste kunstgalerie van België’, onthaalt Patricia Jaspers ons op de 32ste verdieping van de Belfius Tower. Jaspers beheert de verzameling van de bank al 35 jaar. ‘Ik moest een beetje wennen aan het idee van een verhuizing’, vertelt Jaspers bij een werk van Luc Tuymans uit 1996. ‘Maar nu ben ik zeer blij dat we hier zitten. De ruimte is kleiner, maar de werken komen beter tot hun recht.’ 

Welkom in de hoogste kunstgalerie van België.
Patricia Jaspers
Collectiebeheerder

Inderdaad: de Belfius Art Gallery, zoals de nieuwe naam luidt, is een warme, sfeervolle galerie. Het zicht over Brussel is vanop 120 meter hoogte adembenemend. In de nieuwe kunsthub zijn tot april niet één maar twee zaterdagen per maand  zo’n zestig kunstwerken uit verzameling te bewonderen. Dan verandert de bank de opstelling. Een bont en veelkleurig doek uit 1970 van Pierre Alechinsky mag in de huidige opstelling de spits afbijten. In het eerste gedeelte ligt de klemtoon op hedendaagse Belgische kunst: Luc Tuymans,  Jan Fabre, Ann Veronica Janssens, Lili Dujourie, Roger Raveel, Hans Op de Beeck, maar ook ‘jonge’ kunstenaars als Wesley Meuris en Pieter Vermeersch.

Geen van deze kunstwerken zijn recente aankopen. De bank staakte haar aankooppolitiek in 2008. Sindsdien kwamen er geen werken meer bij. Tijdens de ontmanteling van de bank in 2012 lag het scenario heel eventjes op tafel om bepaalde (top)stukken uit de kunstcollectie van de hand te doen.  Maar zo benadrukt Jaspers: ‘Er is de voorbije jaren niets uit de kernverzameling verkocht.’  Nu de bank-verzekeraar weer vers geld in kas heeft - 272 miljoen euro nettowinst in de eerste jaarhelft - is het integendeel de bedoeling om opnieuw in de verzameling te investeren.

©Dieter Telemans


Jonge Belgen

‘We gaan opnieuw jonge Belgische kunstenaars kopen’, zegt Patricia Jaspers opgetogen. Pompt de bank dan opnieuw geld in haar collectie? Dat nu ook weer niet. ‘We gaan systematisch en in nauw overleg kunstwerken verkopen die niet tot onze kerncollectie behoren: meubels, wandtapijten enzovoorts. Met die opbrengsten kopen we jonge Belgische artiesten aan. De nadruk bij de keuze van nieuw talent zal liggen op schilderkunst, beeldhouwwerk en video, maar ook fotografie en grafische kunst zijn niet uitgesloten.’ De eerste nieuwe aankopen zijn zelfs al een feit, al moeten de neofieten van de verzameling wel nog arriveren in de Belfius Tower. Het gaat onder meer om een heel recente tekening van coming man Rinus Van de Velde. ‘Iemand die ik al volgde toen hij nog op het Hisk zat’, vertelt Jaspers.  Ook nieuw in de collectie, maar minder bekend bij het grote publiek zijn beeldhouwer Thomas Lerooy (1981) en video-kunstenares Meggy Rustamova, een Georgische die in ons land woont. 

Pompt de bank dan opnieuw geld in haar kunstverzameling? Dat nu ook weer niet.

Die jonge wolven zijn goed omringd in de top van de Belfius Tower. Niet alleen prijken ze in ‘de hoogste kunstgalerie van België’ naast toonaangevende schilders uit het Belgische modernisme zoals Leon Spilliaert, Paul Delvaux, Rik Wouters, Fernand Khnopff en René Magritte. Ook de meesters van de Vlaamse barokschilderkunst worden in een aparte hoek geshowd. Na de verkoop van het Osterriethhuis  op de Meir in Antwerpen haalde de bank het prachtige tweeluik ‘De verzoening tussen Romeinen en de Sabijnen’ (1640) van Peter Paul Rubens terug naar Brussel. Ook Jacob Jordaens’ ‘Marsyas door Apollo gevild’ hangt in de verduisterde ruimte.

‘Een werk met hoogmoed komt na de val als  thema. Dat misstaat niet in de collectie van een bank’, knipoogt de conservator van de Belfius-collectie.

De Belfius Art Gallery opent op 17 oktober voor het grote publiek.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content