De andere kant van Luc Tuymans

©BELGA

Luc Tuymans mag dan vooral bekend zijn om zijn schilderijen, zijn grafisch werk is al net zo boeiend. Dat bewijst de tentoonstelling ‘Suspended’ in La Louvière.

Onverstoorbaar en onhoudbaar hield Luc Tuymans vorige week vrijdag een rondleiding voor de pers op zijn expo ‘Suspended, L’oeuvre graphique, 1989-2015’. Van een enigszins slecht humeur, veroorzaakt door de ondertussen beroemde zaak tussen hem en fotografe Katrijn Van Giel, is geen sprake. Tuymans banjerde van het ene kunstwerk naar het ander, onophoudelijk uitleg gevend over het ontstaan en de betekenis. Over de zaak is hij kort van stof. ‘Er valt veel over te vertellen maar ik moet zwijgen zolang de beroepsprocedure loopt. Maar nee, mijn humeur heeft er nooit onder geleden. Ik heb zelfs erg genoten van de burleske voorstelling in ‘Reyerslaat’ waar iedereen zijn walging over de arrogante Tuymans mocht ventileren.’

De tentoonstelling past in Mons 2015, ook al loopt ze in het Centre de la Gravure in La Louvière. Maar dat is voor de organisatoren van het kunstenfestival net een troef. ‘We willen tonen dat we de hele streek bij het project betrekken’, luidde het. Voor Tuymans is het zijn tweede bezoek aan de stad. ‘De eerste keer was ik 18, met de trein. Ik stapte uit, keek rond en ben meteen weer doorgegaan. Wat een buurt, zeg. En het is er precies niet echt op verbeterd.’ Maar over het Centre de la Gravure heeft hij niks dan lof. ‘Het is het enige in zijn soort in België. Ik heb hier al twee heel mooie tentoonstellingen gezien: Louise Bourgeois en David Lynch.’

De tentoonstelling van Tuymans borduurt verder op een gelijkaardige tentoonstelling twee jaar geleden in Den Haag. Toen waren er ook enkele schilderijen te zien. Dat is nu bewust niet het geval. ‘Ik hou er niet van om twee stijlen met elkaar te mengen. Ook al beïnvloeden ze elkaar.’

Het werk van Luc Tuymans ©Luc Tuymans/Mons 2015

Een goed voorbeeld daarvan zijn de drie grafieken op papier ‘Surrender’. Het gaat om nieuw werk, voor het eerst te zien in La Louvière. Tuymans baseerde zich op de openingsscène van de film ‘A twist of Sand’ van Don Chaffey uit 1968. Daarin is een voormalige Britse zeemachtofficier te zien die gesnapt is als smokkelaar van diamanten aan de kust van Angola. Tuymans maakte eerst drie tekeningen. ‘Daarna dacht ik: daar kunnen we drukken van maken. En later dacht ik: de middelste nodigt uit tot een schilderij.’ En zo geschiedde. Het doek is nu te zien in Londen. Tate Modern hoopt het te kunnen kopen, maar de vraagprijs is aan de hoge kant: 2,5 miljoen euro. ‘We zijn op zoek naar privéfinanciers, want ik vind het erg belangrijk dat musea mijn schilderijen kunnen kopen en tonen.’

In dat opzicht is het grafisch werk ook belangrijk voor Tuymans. ‘Door de grotere oplage liggen de prijzen laag. Op die manier kunnen mensen met minder financiële mogelijkheden ook werk van mij kopen.’

En een goedkope Tuymans maakt zeker geen mindere Tuymans. Schilderij en grafiek zijn zoals gezegd erg nauw met elkaar verbonden. Soms vertrekt de kunstenaar van een waterverfschilderij om er afdrukken van te maken. Soms ziet hij een beeld - ‘ja ik gebruik beelden als inspiratiebron’ - en beslist het te gebruiken voor grafiek. Eén beeld kan resulteren in verschillende kunstwerken. Een polaroid van een kerstfiguurtje is daar een goed voorbeeld van. Het leidde in 1992 tot het schilder ‘Angel’, in 2004 volgde de gelijknamige litho, te zien op de expo. Je merkt de gelijkenissen, je merkt de verschillen. En zo is het met wel meer werken. Door de technieken van het drukken, vaak ingewikkeld en gesofisticeerd, ontstaat een nieuw universum. De kleuren schitteren anders, er zijn kleine vervormingen. Misschien zijn de schilderijen wel tastbaarder, minder abstract dan de grafiek. De tentoonstelling bewijst dat het verkeerd is om het grafisch werk af te doen als een aanhangsel van Tuymans schilderoeuvre. Het maakt er integraal deel van uit.

De expo bewijst dat het verkeerd is om het grafisch werk van Tuymans als een aanhangsel te beschouwen.

‘Grafiek is groepswerk, dat is ook een van de verschillen’, zegt hij. ‘U weet allicht dat ik vreselijk ongeduldig ben. In dat opzicht is grafiek ook een uitdaging. Je moet vaak wachten tijdens de fases van het productieproces. Heel moeilijk voor mij.’

De tentoonstelling in La Louvière is groot, de drie verdiepingen zijn aardig volgestouwd. Het is het soort expo waar je je tijd moet voor nemen omdat veel beelden klein zijn en zich niet meteen bloot geven. Maar wie een andere Tuymans wil leren kennen, moet er beslist naartoe.

‘Suspended’, tot 10 mei. www.mons2015.be

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud