Vastari helpt musea aan verborgen privékunstschatten

Op Vastari kunnen musea beveiligd communiceren met verzamelaars, die hun collectie nauwkeurig online zetten. ©BELGA

Kunstverzamelaars kunnen op het nieuwe platform Vastari hun collecties uploaden voor musea of curatoren die specifieke werken zoeken voor tentoonstellingen. Hoe houden ze veilinghuizen en kunsthandelaars buiten?

De nieuwe Londense start-up Vastari slaat een brug tussen tentoonstellingsmakers en verzamelaars. Via het onlineplatform kunnen curatoren privécollecties doorploegen op zoek naar bruiklenen. Op Vastari kunnen museumprofessionals beveiligd communiceren met verzamelaars, die hun collectie nauwkeurig online zetten. ‘Is uw Mondriaan in 2018 beschikbaar voor een reizende retrospectieve?’, is een mogelijke vraag van een curator die op Vastari speurt naar Mondriaans die hij niet weet hangen.

‘Verzamelaars zijn soms teleurgesteld dat hun kunstwerk niet voor een bepaalde expo gevraagd werd’, zegt Bernadine Bröcker, de CEO en medeoprichtster van Vastari. ‘Ze vermoeden allerlei verborgen agenda’s, terwijl de echte reden vaak eenvoudig is: curatoren hebben geen idee waar te zoeken. En vaak is er ook geen tijd om research te doen voor alle mogelijke bruiklenen. Via ons platform kunnen curatoren zoeken op trefwoorden. Bijvoorbeeld ‘portret’ of ‘wereldoorlog’. De verzamelaars moeten hun collectie dan wel in detail beschrijven. De kwaliteit van de informatie die verzamelaars uploaden monitoren we streng. Alleen de authenticiteit kunnen we niet beoordelen.’

Bruikleentraditie

De Londense start-up Vastari stelt tien mensen te werk. Sinds de oprichting in januari 2013 zijn kantoren geopend in Peking en Singapore. ‘Veel westerse kunst verdwijnt in Aziatische collecties. Soms verliezen we daarvan het spoor, omdat we die verzamelingen nog niet goed kennen. Sommige nieuwe musea in het Midden-Oosten hebben ook nog geen bruikleentraditie. Vastari kan daarbij helpen,’ stelt Bröcker. Het lidmaatschap kost de verzamelaars jaarlijks 500 pond, museumprofessionals mogen het netwerk gratis gebruiken. Namen van klanten geeft Vastari niet prijs, maar volgens Vastari zijn al 300 musea en 1.300 curatoren geregistreerd.

We willen niemand uit de kunstmarkt toelaten op ons netwerk. Dat soort commerciële inmenging moeten we te allen tijde vermijden.
Bernardine bröcker
oprichter en CEO Vastari

Nog volgens Vastari plaatsten al 500 verzamelaars uit de vier continenten hun kunst online. Goed voor toegang tot dik 700.000 kunstwerken en kunstobjecten. Van schilderijen tot archeologie en fossielen. ‘Zo’n twintig bruiklenen zijn al via ons geregeld. We moeten er niet flauw over doen: als een werk uit een privécollectie uitgeleend wordt voor een belangrijke tentoonstelling, komt dat de stamboom van het object ten goede. De verkoopwaarde stijgt meteen,’ weet Bröcker.

Commerciële belangenvermenging is de grootste valkuil voor Vastari. De informatie op het netwerk is zeer interessant voor handelaars en kunstadviseurs. ‘De curatoren die toegang krijgen, worden vooraf gescreend. Ze moeten ook een contract ondertekenen dat ze de informatie van het Vastari-netwerk niet doorspelen aan kunsthandelaars of veilinghuizen. We willen niemand uit de kunstmarkt toelaten op ons netwerk. Dat soort commerciële inmenging moeten we te allen tijde vermijden’, onderstreept Bröcker. Dankzij de versleutelde communicatie- en beveiligingstechnologie uit de banksector moet Vastari gewapend zijn tegen pottenkijkers met commerciële doeleinden. Maar het omgekeerde geldt wel: als een museum een specifiek kunstwerk zoekt dat op een veiling is verkocht, brengt het veilinghuis beide partijen meestal wel in contact.

Andere koek

Musea overtuigen om het platform gratis te gebruiken is niet moeilijk, ook al is dat in België niet of nauwelijks gebeurd. In België hebben de collectiebeheerders van KMSKA (Antwerpen), MuHKA (Antwerpen), MSK (Gent) en SMAK (Gent) trouwens nog nooit van het platform gehoord. Maar verzamelaars over de streep trekken om hun collecties digitaal doorzoekbaar te maken, is andere koek. De Roeselaarse hedendaagsekunstverzamelaar Lieven Declerck is alvast enthousiast. Nu al weigert hij nauwelijks aanvragen voor bruiklenen. ‘Het grootste probleem voor Vastari is de inventaris. Weinig privéverzamelaars houden die up-to-date. Vaak ontbreekt informatie en soms is de collectie nogal ongestructureerd opgebouwd. Ik ben zelf bezig aan mijn inventaris: een enorm werk.’

Een presentatie van Vastari (april vorig jaar).

‘Verzamelaars met onvolledige databases kunnen we helpen om ontbrekende informatie, provenancedocumenten (voor het traceren van de veiling-, verkoop- en expogeschiedenis van een kunstwerk, red.) of foto’s bijeen te sprokkelen’, pikt Bröcker in. ‘We hebben zelfs academici in dienst die een volledige collectie kunnen catalogiseren.’ Op uurloonbasis uiteraard. Die service is niet inbegrepen in het jaarlijkse lidgeld van 500 dollar.

www.vastari.com

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content