Banksy te koop tegen wil en dank

©Reuters

In de Sotheby’s-galerie S|2 in Londen opent vandaag een ‘ongeautoriseerde’ kooptentoonstelling met werk van de Britse straatkunstenaar Banksy. De expo speelt in op de groeiende vraag naar privéverkopen.

‘I Can’t Believe You Morons Actually Buy This Shit.’ Onder die titel tekende Banksy in 2006 de veilingzaal van Sotheby’s, waar net een werk met die slogan wordt geveild. Een grappige sneer naar de hoge prijzen die Banksy’s werken toen haalden op veilingen. Ironisch genoeg is het werk nu te koop bij S|2 Gallery. De Londense galerieruimte van het vermaarde veilinghuis Sotheby’s opent vandaag een ‘ongeautoriseerde’ retrospectieve van Banksy.

Meer dan zeventig werken, gemaakt tussen 2000 en 2009, zijn er verkrijgbaar. Daaronder ook ‘Banksus Militus Vandalus’, een opgezette rat met een spuitbus en rugzak. Dat werk installeerde Banksy in 2004 illegaal in het Londense National History Museum, waar de rat twee uur in een plexi box bleef staan. Sindsdien was de sculptuur nooit meer te zien. En wie Banksy’s cultfilm ‘Exit Through the Gift Shop’ zag, zal ‘Paranoid Pictures’ wel herkennen. Het is de naam van de studio die de film produceerde én een kwinkslag naar Hollywoods Paramount Pictures.

De timing voor de ‘koopretrospectieve’ lijkt ideaal. Banksy’s markt trekt opnieuw aan. In oktober 2013 had hij in New York nog een fel gemediatiseerde residentie. En in april dit jaar was er in het Londense ME Hotel het event ‘Stealing Banksy?’, een verkoop van straatwerken waar een Londense sloopfirma beslag op kon leggen. Op zijn website liet Banksy toen weten niet akkoord te zijn met die show. Ook met de koopexpo bij S|2 wil hij liever niets te maken hebben. De galerie laat het niet aan haar hart komen. ‘We zijn zeker van ons stuk: alle werken zijn gecertificeerd’, klinkt het. ‘En trouwens, Banksy zette toch zelf ook al de kunstwereld op zijn kop?’

De curator van de retrospectieve is de Britse kunsthandelaar Steve Lazarides, die 15 jaar geleden street art én Banksy in de kunstwereld lanceerde. Banksy en hij werken niet meer samen sinds 2009, maar S|2 kon rekenen op Lazarides’ netwerk om canvassen, sculpturen en prints te vinden. Speciaal voor deze show bekladde de curator zelfs de muren van de S|2 Gallery met rode en zwarte verf.

Slachthuis

‘Het lijkt wel een slachthuis,’ zegt Charles Libeert, de Belgische sales associate bij S|2. Als schoonbroer van de New Yorkse kunsthandelaar Christophe Van de Weghe en zoon van het Kortrijkse verzamelaarskoppel Filiep en Mimi Libeert bouwt hij aan een internationale carrière in de kunstwereld. ‘De werken die we tonen, komen uit privécollecties, waaronder die van Steve Lazarides zelf. Het gros is te koop, al zijn er ook enkele bruiklenen bij. De prijzen variëren van 4.000 tot 500.000 pond.’

De Banksy-koopretrospectieve is al de vijfde tentoonstelling van S|2. De galerie van Sotheby’s profileert zich sinds oktober 2013 als extra privaat verkoopkanaal, naast de veilingzaal. S|2 heeft intussen filialen in Londen, Hong Kong. ‘Deelnames aan kunstbeurzen staan niet op de planning. We organiseren vooral kooptentoonstellingen met werken uit privécollecties, de zogenaamde secundary market. Dus geen nieuwe werken, rechtstreeks van de artiest, zoals in de meeste galeries voor hedendaagse kunst’, zegt Libeert.

Het idee voor deze expo ontstond pas drie maanden geleden. Via het adressenboekje van Sotheby’s konden we veel verzamelaars overtuigen hun werken via de galerie te verkopen of te tonen. Ook van andere kunstenaars kunnen we in korte tijd de werken verhandelen aan privéklanten.’

S|2 speelt handig in op de opgang van privéverkopen bij alle grote veilinghuizen. Bij Sotheby’s en Christie’s steeg die afdeling vorig jaar zelfs met 30 procent. ‘Steeds meer klanten willen hun werken nu liever discreet verkopen. Onze avondveilingen zijn zeer gemediatiseerd omdat zulke topwerken voor fabelachtige prijzen worden verkocht. Die bedragen zijn zo publiek dat bepaalde klanten liever in stilte een kunstdeal afhandelen. Soms kunnen mensen ook geen maanden wachten tot hun werk eventueel in de avondveiling wordt opgenomen. Ze hebben het geld sneller nodig.’

Sneller en vlotter

Via private sale verloopt een deal inderdaad sneller, discreter, minder stressvol én met een vaste prijs. Maar zo komen de veilinghuizen wel meer in het vaarwater van kunsthandelaars, die lange tijd de privéverkoop domineerden. ‘Competitie moet er zijn. De private kunstmarkt groeit zo snel dat er zeker nog plaats is voor een speler als wij. Er zijn genoeg klanten en met de meeste kunsthandelaars hebben we een goede verstandhouding.’

De kooptentoonstellingen bij S|2 zijn toegespitst op naoorlogse en hedendaagse kunst. Een gecureerd aperitiefje voor de avondveilingen? ‘Het is niet omdat nu een expo van Banksy loopt dat er op de eerstkomende veiling een belangrijke Banksy te koop komt’, zegt Libeert. ‘Maar dankzij S|2 wordt de interesse voor Banksy nog meer aangewakkerd. Veel mensen kochten Banksy tussen 2000 en 2009, al dan niet om mee te speculeren. Nu de prijzen weer stijgen, zijn ze wellicht geneigd hun werken te lossen.’

Heeft S|2 ook een drempelverlagende functie voor jonge mensen die niet meteen een veilinghuis durven binnen te stappen maar wel vaker galeries afschuimen? ‘We zijn inderdaad open voor iedereen’, zegt Libeert. ‘Maar de taak van de galerie is vooral samenhangende expo’s te brengen met een duidelijke curatoriële lijn in. De avondveilingen zijn samengesteld met topwerken van uiteenlopende topartiesten in zeer diverse media. Wat wij doen, is iets meer gefocust en iets intiemer.’

‘Banksy, the Unauthorised Retrospective’ loopt tot 25 juli bij S|2 Gallery in Londen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud