Dood, trauma en dans in een Brugs hospitaal

©XXX

Het Sint-Janshospitaal in Brugge plaatst de sombere houtskooltekeningen en video-installaties van William Kentridge tegenover de vroege meester Hans Memling. Een aparte ervaring.

Het Sint-Janshospitaal in de Brugse binnenstad, dat uit 1150 dateert, is een van de oudst bewaarde hospitaalgebouwen van Europa. In de oude ziekenzaal huist al sinds de 19de eeuw een museum. In het deel van die vleugel waar vroeger de hospitaalkapel lag, gaat vandaag alle aandacht naar Hans Memling, een van de prominenten van de Vlaamse Primitieven.

©william kentridge

Memling leefde en werkte in de 15de eeuw in Brugge. Hij maakte er zijn belangrijkste werken, zoals het beroemde Ursulaschrijn, dat hij in 1489 schilderde in opdracht van de kloostergemeenschap van het Sint-Janshospitaal.

Naast die vaste Memling-expo loopt momenteel een bijzondere tentoonstelling met houtskooltekeningen, prints, video-installaties en sculpturen van beeldend kunstenaar William Kentridge. De 62-jarige Zuid-Afrikaan is een graag geziene gast op internationale kunsthappenings. Hij debuteerde op het internationale toneel tijdens Documenta 10 in 1997 in het Duitse Kassel. Daarna volgden tentoonstellingen op de Biënnale van Venetië, en in topmusea als Tate Modern in Londen en het MOMA in New York. Kentridge is ook actief als operaregisseur.

De vader van William Kentridge verdedigde als blanke advocaat Nelson Mandela. Het verklaart de sociale dimensie in zijn oeuvre.

Zijn vader verdedigde als blanke advocaat Nelson Mandela. Kendridge was in zijn jonge jaren zelf ooggetuige van de wreedheden van het apartheidsregime, stapte mee in protestmarsen en reageerde door kunstwerken te maken. Die sociale dimensie uit zich ook in de expo in Brugge, waar Kentridge het universele lijden en de verschrikkingen van oorlog, conflict en tereur uitbeeldt.

‘Smoke, ashes, fable’ is zijn eerste museale solo in ons land. Het lijkt een vergezochte combinatie met Memling, maar inhoudelijk houdt hun koppeling wel degelijk steek. De sombere installaties van Kentridge behandelen de thema’s genezing, dood en trauma. Duidelijker kan de verwijzing naar het verleden van het gebouw niet zijn.

Een van de hoogtepunten van zijn houtskoolwerk is een tekening van Patrice Lumumba, de vermoorde eerste premier van het onafhankelijke Congo. Het werk moet niet onderdoen voor het befaamde Lumumba-portret van Luc Tuymans. Kentridge maakte ook indrukwekkende houtskooltekeningen over de moord door de Rode Brigades op de Italiaanse ex-premier Aldo Moro in 1978 en die drie jaar eerder op regisseur Pier Paolo Pasolini.

©William Kentridge

Voor dé blikvanger van deze expo moet de bezoeker een gammel trapje op, naar een ronduit indrukwekkende video-installatie op acht panelen die samen wel 40 meter lang zijn. De film ‘More Sweetly Play the Dance’ toont de processie van een oorverdovend luide brassband die van scherm naar scherm trekt. Het tafereel herinnert aan de dodendans, een thema dat in de late middeleeuwen erg populair was in de schilderkunst. Maar ‘More Sweetly Play the Dance’ is meer dan een dodentocht. Je kunt er van alles in zien: een protestmars, een religieuze processie of zelfs een 21ste eeuwse stoet van vluchtelingen die fysiek de wereld op hun schouders torsen.

‘Smoke, Ashes, Fable’ van William Kentridge, tot 25 februari in het Sint-Janshospitaal in Brugge.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content