Museumpas wil maaltijdcheque achterna

Bozar in Brussel: het populairste museum bij houders van een museumpas. ©Yves Gervais

Met 70.000 kaarthouders in zijn eerste jaar heeft de museumpas, waarmee mensen gratis naar Belgische musea kunnen, zijn start niet gemist. De kaart moet nog zichtbaarder worden, en het bedrijfsleven kan daarbij helpen.

Cultuurliefhebbers krijgen met de museumpas voor 50 euro een jaar lang naar hartenlust toegang tot meer dan 160 Belgische musea. Voor tijdelijke tentoonstellingen met hogere inkomprijzen kunnen musea wel een supplement vragen. Telkens een bezoeker langskomt met een kaart, krijgt het museum 60 procent van de gangbare toegangsprijs.

4,3
Museumpas
Een kaarthouder gebruikt zijn museumpas gemiddeld 4,3 keer.

Het systeem werd een jaar geleden geïntroduceerd om meer mensen naar musea te krijgen. In de museumwereld zijn de reacties positief. De terugbetaling aan de deelnemende musea verloopt correct en op tijd. Ze merken ook dat kaarthouders terugkeren voor een tweede of derde bezoek. Die ‘herhalingsbezoeken’ zijn cruciaal om de gemiste ticketinkomsten te compenseren, zeker voor musea waarvoor de opbrengsten uit hun de bar of museumshop beperkt zijn.

Net geen 70.000 mensen kochten al een museumpas. Samen bezochten ze 300.000 keer een museum. Een kaarthouder gebruikt zijn museumpas gemiddeld 4,3 keer. 70 procent van de kaarthouders verlengt zijn kaart voor de einddatum is bereikt. Dat wijst op een hoge tevredenheid.

Onbekend

Toch kan het beter met de bekendheid van de museumpas. Uit een onderzoek van Publiq, de organisatie achter de museumpas, blijkt dat slechts een op de drie Belgen de kaart kent. Publiq rekent op het bedrijfsleven om de bekendheid van de kaart te verhogen. Er komt een samenwerking met Edenred. Bedrijven die via de maaltijdcheque-uitgever een abonnement hebben op Merits&Benefits of Ekivita, twee Belgische kortingenbedrijven die Edenred dit jaar overnam, kunnen hun medewerkers een korting op de museumpas aanbieden. Publiq bekijkt of het een dergelijke samenwerking eveneens kan uitrollen met het dienstenchequebedrijf Sodexo. 

De organisatie viert haar eerste verjaardag  met een andere nieuwigheid, met name een samenwerking met de NMBS. Voortaan krijgt elke museumpashouder vijf treintickets (heen/terug) aan halve prijs. Op die manier wordt het vervoer naar de Belgische musea voor veel bezoekers de helft goedkoper. Museumpashouders kunnen op de website van de NMBS een unieke code ingeven waardoor ze hun treinticket aan halve prijs kunnen aankopen.

Half miljoen

Publiq wil ook graag een sponsor uit het bedrijfsleven aantrekken, ‘een stevig Belgisch bedrijf dat gelooft in de kracht van cultuur’, zegt museumpas-directeur Julie Van der heyden.

Van der heyden droomt nog steeds van een half miljoen verkochte museumpassen in 2023. Die moeten de museumwereld 12 miljoen euro extra opleveren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n