Nederlandse overheid telt fortuin neer voor Rembrandts

Portret van Marten Soolmans. ©Rothschild Collection

De Nederlandse overheid legt 80 miljoen euro bij voor de aankoop van 160 miljoen euro van twee schilderijen van Rembrandt door het Rijksmuseum. Een groot deel wordt betaald met dividenden van ABN AMRO en andere staatsbedrijven.

De Rembrandts zijn schilderijen met een grote historische waarde, ook voor Vlaanderen. Het tweeluik uit 1634 toont de Antwerpenaar Maerten Soolmans en de vrouw met wie hij gaat trouwen, de steenrijke Amsterdamse Oopjen Coppit. Het glamourkoppel staat symbool voor de opkomende burgerij in de Gouden Eeuw. Het zijn de grootste portretten die de Hollandse meester ooit maakte. Kunstspecialisten noemen het tweeluik weleens de 'broer en zus' van dat andere meesterwerk van Rembrandt dat in het Rijksmuseum hangt, 'De nachtwacht'.

 Het Rembrandt-duo zit al meer dan 130 jaar in de verzameling van de bekende bankiersdynastie Rothschild. In die tijd heeft bijna niemand ze gezien. Telg Eric, het achterkleinkind van een van de vijf Rothschilds die de doeken rond 1880 kochten, wil de kunstwerken 'om erfenisredenen' kwijt. Ze komen vrijwel zeker terug naar Nederland. De Nederlandse overheid en het Rijksmuseum leggen samen 160 miljoen euro op tafel voor de kunstwerken. De verkoop is op enkele details na rond.

Bruggenbouwer Pechtold

De verwerving is de duurste kunstaankoop die het Rijksmuseum ooit deed en de duurste door de Nederlandse regering. Aan de beslissing gingen wekenlange geheime onderhandelingen vooraf, blijkt uit een reconstructie van De Telegraaf. Kopstukken van zeven politieke partijen zaten de afgelopen weken op onregelmatige tijdstippen in het Gemeentemuseum van Den Haag samen met Rijksmuseum-directeur Wim Pijbes en andere prominenten uit de Nederlandse kunstwereld. Volgens de krant was Alexander Pechtold, de leider van het links-liberale D66, de bruggenbouwer tussen de delegatie rond Pijbes en de toppolitici.

Zelfs de rechtspopulistische brulboei Geert Wilders, die kunst een linkse hobby en een onverantwoorde verspilling van belastinggeld vindt, heeft beloofd niet dwars te liggen.

Het argument van Pijbes en co luidde dat de overheid moest helpen omdat de belangrijke werken anders wellicht Europa zouden verlaten en in de verzameling belanden van een rijke Arabier of Aziaat. De Telegraaf schrijft dat iedereen, van links tot rechts, relatief gemakkelijk over de streep werd getrokken. Zelfs de rechtspopulistische brulboei Geert Wilders, die kunst een linkse hobby en onverantwoorde verspilling van belastinggeld vindt, heeft beloofd niet dwars te liggen.

Dividend ABN AMRO

Het museum en de Nederlandse regering zijn overeengekomen dat ze elk 80 miljoen euro op tafel leggen. Van regeringskant komt 50 miljoen euro van de dividenden die de regering opstrijkt van ABN AMRO en andere staatsbedrijven. De rest wordt gehaald uit een speciaal fonds voor kunstaankopen. Hoe het Rijksmuseum het hoge bedrag bijeen gaat krijgen, is nog niet duidelijk. De Rembrandt-vereniging, een mecenaatscollectief dat Nederlandse musea helpt met bijzondere kunstaankopen, zou al zeker willen bijspringen.

Over een krachtenbundeling met het Louvre wordt niet meer gesproken. Begin september was het Parijse topmuseum nog in de running om de Rembrandts samen met het Rijksmuseum te kopen. Volgens Nederlandse media zou het Louvre echter niet in staat zijn om het hoge bedrag bij elkaar te krijgen. In Het Parool noemt een kunsthandelaar de 160 miljoen euro geen onredelijke prijs. 'Dit is een buitencategorie, zoiets komt eigenlijk nooit op de markt. Het is nu of nooit.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud