Schelde vervoert grootste foto-installatie ooit

Zondag laat fotograaf Wim Tellier 1000 vlotten op de Antwerpse Schelde drijven voor 'We Drift', één van de grootste bewegende foto-installaties ooit. De vlotten van zestien vierkante meter vormen een patchwork van landschapsfoto’s met daarop portretten van gewone mensen. De vlotten worden aan het strand van Sint Anneke te water gelaten en zullen met de stroom meedrijven.

Wim Tellier werd plots bekend toen hij in 2006 een foto van 600 vierkante meter van zijn zoon op een achtergrond van felgekleurde badeentjes op de Antwerpse Grote Markt plaatste. In 2009 deed hij dat fijntjes over op de Zuidpool met ‘Project 7-7’ waar hij als eerste kunstenaar ooit zes foto’s van 800 vierkante meter in de sneeuw plantte. ‘We Drift’ is nog groter. En grootser: ‘Op duizend vlotten zie je telkens een collage van mijn landschapsfoto’s met daarop gigantische portretten van allerlei mensen, allemaal op dezelfde grootte. Zo drijven er duizend levensechte reuzen op de Schelde’, zegt de fotograaf. Zondag zal hij het drijvende kunstwerk ook fotograferen van uit een helikopter, in het najaar doet hij hetzelfde op de Theems in Londen. Maar wee degene die het woord stunt opbrengt. ‘Het werk toont de fragiliteit van de mens en de aarde’, aldus Tellier. ‘Wie mijn kunstwerken stunts noemt, heeft het niet begrepen.’

Nochtans was dit project een waar huzarenstuk: de fotograaf reisde meer dan twee jaar lang de wereld rond om er in zevenendertig verschillende landen foto’s te maken van mensen en landschappen. De landschapsfoto’s van dit project werden allemaal bijna loodrecht en van op honderden meter hoogte genomen. Om in bovenaanzicht te kunnen fotograferen gebruikte Tellier een kite om zijn camera de lucht in te krijgen: ‘Op den duur werd mijn kite een verlengstuk van mezelf. Ik ging letterlijk en figuurlijk op een andere manier naar die landschappen kijken.’

In die landschapsfoto’s is vaak een rode pleister te zien. ‘Een verwijzing naar de kwetsbaarheid van de aarde’, aldus Tellier. Zo fotografeerde hij de ravage na de orkaan Sandy in New Jersey. ‘De rode pleisters benadrukken de schoonheid van hun omgeving’, zegt Tellier. ‘En dat moet soms om de zwaarte te kunnen counteren.’ Het is voor Tellier tegelijk een manier om de beelden iets extra te geven. ‘Voor elke site wilde ik een meerwaarde creëren. Neem nu de Grand Canyon: dat kan toch niemand overtreffen? Daarom koos ik altijd voor plekken waar ik door mijn camerastandpunt of pleister wel iets kon toevoegen.’

Voorverkoop

Aan zo’n huzarenstukje hangt natuurlijk ook een prijskaartje: 1,5 miljoen euro. Voor hij aan het project begon stapte Tellier naar verschillende topondernemers met de vraag om het project mee te financieren. Aan zo’n driehonderd mensen werd het werk in voorverkoop verkocht, waardoor genoeg geld werd verzameld om het project effectief te starten. Om de kosten te drukken liet Tellier ook heel wat werk gratis uitbesteden aan partners. Zo werd de ‘detourage’, het losknippen van een foto van de achtergrond, en montage van de portretten door het bedrijf Pixco gedaan. Daarnaast kan je een stukje vlot kopen voor 375 euro. ‘Hoewel de foto op zich staat, koop je eigenlijk geen foto, maar een stuk van een installatie’, aldus de kunstenaar. Dertig vlotten (van vier op vier meter) worden intact gehouden en zo verkocht aan verzamelaars. De twaalf exclusieve foto’s van het werk in bovenaanzicht die Tellier in Antwerpen en Londen vanuit de helikopter zal nemen, zijn nu al uitverkocht.

Toch was het volgens Tellier niet evident om erkenning te krijgen. ‘En ik moet zeggen: die foto’s overal ter wereld maken was ook hard werken. Dat is twintig uur per dag bezig zijn en vooral veel stress. Maar ik klaag niet: ik heb de meest onwaarschijnlijke dingen gezien en gedaan.’ Zo werd Tellier om het verwoestte New Jersey te fotograferen door het Amerikaans leger begeleid. ‘En dan staat daar ineens een Belg die daar een vlieger wil gaan boven hangen (lacht)’. De wereld zien, kites, helikopters: dit moet wel een jongensdroom zijn die in vervulling gaat. ‘Ik heb altijd gewoon mijn zin willen doen’ zegt Tellier laconiek. ‘Ik wil iets doen omdat ik het zelf wil en niet voor één of andere baas die zegt wat je moet doen. Dàt is mijn jongensdroom die in vervulling is gegaan.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud