Met het overlijden van Raoul Servais verdwijnt een grootheid van de Belgische animatiefilm. Zijn kortfilms waren vaak een waarschuwing voor onderdrukking en dictatuur.
In het Parijs van de jaren 1930 vechten twee jonge vrouwen voor hun recht op zelfbeschikking, met een moordzaak als aanleiding. ‘Mon Crime’ klinkt niet als dolle pret, maar François Ozon maakt er toch iets luchtigs van.
Michelle Yeoh heeft als eerste Aziatische actrice ooit de Oscar voor beste vrouwelijke hoofdrolspeler gewonnen voor haar rol in 'Everything Everywhere All at Once'. Haar carrièrepad als Maleisisch-Chinese ster in de VS was hobbelig, vandaag zet ze Aziatische acteurs in Hollywood op de kaart.
De Belgische film 'Close' heeft de duimen gelegd voor de Netflix-verfilming van de pacifistische roman 'Im Westen nichts Neues' van Erich Maria Remarque.
Het is niet zo'n verrassing dat 'Im Westen nichts Neues' de Oscar voor beste buitenlandse film won. De Duitse regisseur Edward Berger maakt van de Netflix-titel een onthutsend, hartverscheurend, overweldigend en dieptriest spektakel.
'Close'-regisseur Lukas Dhont trekt zondagnacht naar de Oscars met rugdekking van A24. Bij ons is de kleine Amerikaanse filmstudio volstrekt onbekend, maar in de VS geniet hij een cultreputatie.
Een vereenzaamde vrouw met een bipolaire stoornis probeert zich overeind te houden. En dan krijgt ze in de bioscoop waar ze werkt een nieuwe collega. Regisseur Sam Mendes put met 'Empire of Light' inspiratie uit jeugdherinneringen aan zijn bipolaire moeder.
In ‘The Whale’ probeert Charlie zijn ongelukkige leven te vergeten door overmatig te eten. Regisseur Darren Aronofsky en hoofdacteur Brendan Fraser maken er een aangrijpend drama van dat verder gaat dan een freakshow.
'Sur l'Adamant', dat het leven van psychiatrische patiënten op een Parijse boot volgt, heeft de prestigieuze hoofdprijs gewonnen op het filmfestival van Berlijn.
Hoe ga je als ouder om met een tiener die slecht in zijn vel zit? Het is een relevante vraag die ‘The Son’ stelt. Maar een gebrek aan nuance speelt het melodrama parten.
Wat doet het met een kind als het niet klikt tussen zijn ouders? Welke rol kan kunst spelen in het omgaan met die situatie? Rond die vragen draait Steven Spielbergs ‘The Fabelmans’, een speels en autobiografisch drama.
In het ingetogen maar dreigende drama ‘Radio Metronom’ zien we hoe een Roemeense scholier ervaart dat er ergere dingen zijn dan strenge ouders of een gebroken hart. En dat zelfs een radioprogramma je in de problemen kan brengen.
De 73ste Berlinale kan vanaf donderdag na twee jaar coronaleed weer voluit gaan. Maar het filmfestival heeft aan status ingeboet. Dat hopen de organisatoren te compenseren door in de avant-garde post te vatten.
Acteur Herwig Ilegems heeft zijn eerste kortfilm gemaakt. 'Head to Head' is te zien in het Nederlandse museum Voorlinden en toont zonder woorden de eenvoud van verbondenheid.
Moet je vergiffenis schenken aan misdadigers die gruweldaden hebben gepleegd, enkel en alleen omdat je geloofsleiders dat opdragen? Het boeiende drama ‘Women Talking’ situeert die emotionele discussie in een gemeenschap waar vrouwen een strikte tweederangsrol spelen. Goed voor een Oscarnominatie.
Comedylegende John Cleese wil zijn al even legendarische reeks Fawlty Towers na vier decennia nieuw leven inblazen. De 83-jarige Brit sluit daartoe een deal met het Amerikaanse productiehuis Castle Rock.
Tegen alle verboden en veroordelingen in blijft de Iraanse cineast Jafar Panahi films maken. In ‘No Bears’ hekelt hij opnieuw het middeleeuwse en vrouwonvriendelijke gedachtegoed dat in zijn land hoogtij viert. Maar hij is niet blind voor zijn eigen gebreken.
‘The Chapel’, de nieuwe film van Dominique Deruddere, kiest een intrigerende achtergrond: de Koningin Elisabethwedstrijd. Maar van de meeslepende psychologische thriller die hij in gedachten heeft, komt weinig in huis.
Pola Rapaport (64) volgde Marieke Vervoort tijdens de laatste drie jaar van haar leven. Na de dood van de paralympiër in 2019 werkte ze nog eens drie jaar aan de docu ‘Addicted to Life’, die deze week bij ons in de zalen kwam. Hier maakt de Amerikaanse cineaste haar persoonlijke balans op.