Advertentie

De grote filmpremière van Netflix

‘Beasts of No Nation’ komt gelijktijdig uit in de bioscoop en op Netflix. ©Photo News

Met ‘House of Cards’ en ‘Orange is the New Black’ heeft het streamingbedrijf Netflix zich al uitgebreid bewezen als producent van tv-series. Het Afrikaanse oorlogsdrama ‘Beasts of No Nation’ moet nu tonen dat het ook overweg kan met langspeelfilms.

De films maken die steeds minder een kans krijgen. Die ambitie liet Ted Sarandos, de Chief Content Officer van het Netflix , eerder dit jaar blijken tijdens een opgemerkt betoog op het festival van Cannes. ‘Beasts of No Nation’, de allereerste originele langspeelfilm waarvan de Amerikaanse streaminggigant de wereldwijde distributierechten heeft gekocht, onderstreept dat doel.

Het gaat om een intens en - passend - gewelddadig drama over Afrikaanse kindsoldaten, zonder de blanke sterren die zo’n verhaal traditioneel wat meer commercieel appeal verlenen. De box office, de bioscoopresultaten waar filmproducenten en -studio’s wekelijks angstvallig naar uitkijken, maken voor Netflix dan ook niets uit.

Zij halen hun inkomsten bij de abonnees, momenteel bijna 70 miljoen. Daar ligt volgens Sarandos de grote buitenkans voor producenten van minder evidente films. Om in het huidige bioscoopaanbod genoeg op te vallen, moet je stevig investeren in promotie en marketing, waardoor je film nog prijziger uitvalt - gemiddeld dubbel zo duur - en de kans dat je de investering terugverdient kleiner wordt.

Netflix maakt die bijkomende kosten overbodig en biedt filmmakers een gegarandeerde winst, wat producenten en investeerders als muziek in de oren klinkt.

Trailer van 'Beasts of No Nation'

‘Beasts of No Nation’ illustreert wat Sarandos precies bedoelt. Regisseur Cary Fukunaga, vooral bekend van de HBO-serie ‘True Detective’, was al tien jaar bezig met het project, gebaseerd op de bejubelde roman van de Nigeriaanse auteur Uzodinma Iweala. Vanwege de thematiek had Fukunaga alle moeite van de wereld om de film te financieren, tot hij steun vond bij de geëngageerde internetmiljardair Jeff Skoll en diens productiebedrijf Participant Media. Het project werd begroot op 3,75 miljoen euro, maar door een reeks tegenslagen tijdens het draaien kwam daar nog 1,5 miljoen bij.

Aan het eind van de rit telt enkel dat zoveel mogelijk mensen je film zien.
Cary Fukunaga
Regisseur

‘Beasts of No Nation’ bleek zo krachtig dat er meteen buzz rond ontstond, maar toch was de verbazing van de makers groot toen Netflix een bod deed van meer dan 10 miljoen, zowat het dubbele van de productiekosten. ‘Een droomscenario voor een onafhankelijke producent,’ klonk het.

Fukunaga geeft toe dat hij aanvankelijk de nodige twijfels had. ‘Als je een film van twee uur maakt, wil je gezien worden als een bioscoopregisseur,’ vertelt hij op het festival van Venetië, waar ‘Beasts of No Nation’ deel uitmaakte van de officiële competitie. ‘Het grote scherm zorgt ook ontegensprekelijk met voorsprong voor de beste filmervaring. Thuis kan je dat nooit evenaren. In de bioscoop word je gedwongen een vreemde te zijn, om de energie en de emoties in de zaal te voelen, en dat levert een sterkere ervaring op.’

Het mag duidelijk zijn dat Netflix zich ook qua langspeelfilms wil opwerpen als een belangrijke speler op de markt. Het streamingbedrijf zou volgend jaar voor meer dan 400 miljoen dollar originele content willen kopen.

De komende maanden pakt Netflix onder meer uit met de sequel ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon: The Green Legend’, de oorlogsthriller ‘Jadotville’, de parodie ‘The War Machine’ met Brad Pitt en de komische western ‘The Ridiculous Six’ met Adam Sandler. Die laatste allicht om te bewijzen dat Netflix niet enkel uitdagende films wil maken.

Een aantal argumenten leidden er echter toe dat hij zich finaal toch met Netflix kon verzoenen. ‘Aan het eind van de rit telt enkel dat zoveel mogelijk mensen je film zien,’ stelt hij. ‘De vraag is dan hoeveel mensen voor ‘Beasts of No Nation’ naar de bioscoop zouden gaan. Mijn vorige films, ‘Sin nombre’ en ‘Jane Eyre’, zijn ook vooral bekeken op dvd, iTunes en Netflix. Ik wist bovendien dat ‘Beasts of No Nation’ automatisch de nodige aandacht zou krijgen omdat hij het eerste fictiefilmproject van Netflix is. En daarnaast zou hij in Amerika en het Verenigd Koninkrijk ook in de bioscopen komen.’

Dat laatste viel niet bij iedereen in goede aarde. Netflix stelt de film immers op dezelfde dag voor aan zijn abonnees en aan de bioscoopbezoekers, en zo’n ‘day and date’-release ligt nog altijd zeer gevoelig. Vier grote Amerikaanse bioscoopketens lieten alvast meteen weten dat ze de film boycotten. Daar moet Fukunaga smakelijk om lachen. ‘Heel die boycot is fake,’ riposteert hij. ‘Geen enkele van die cinema’s zou mijn film überhaupt geprogrammeerd hebben.’

Er is trouwens nog een andere reden waarom Netflix een (Amerikaanse) bioscooprelease kan gebruiken. Het bedrijf wil heel graag een Oscarcampagne op poten zetten voor ‘Beasts of No Nation’, en de regels van de Academy stellen dat een film in de cinema vertoond moet zijn om verkiesbaar te zijn. Ook belangrijk: hij mag niet eerst op een andere manier verdeeld worden, inclusief online.

‘Beasts of No Nation’ speelt vanaf vandaag op Netflix.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud