analyse

Disney bouwt zijn eigen Empire uit

©BELGA

Niemand betwijfelt dat Disney met ‘Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi’ weer de hit van het jaar zal scoren. Disney is goed op weg om de dominante kracht in Hollywood te worden.

In 1977 bracht een vrijwel onbekende Amerikaanse regisseur, George Lucas, een sciencefictionfilm uit die hij in zijn wildste dromen zag als de eerste episode van een zesdelige reeks. 40 jaar later is ‘Star Wars’ aan de achtste bioscoopaflevering toe, om nog te zwijgen over de afgeleide films, de animatiefilms, de strips en de merchandising.

De twee ‘Star Wars’ die sinds de recente heropstart van de cinemaserie in de zalen kwamen, werden gigantische hits. Vorig jaar bracht de spin-off ‘Rogue One’ wereldwijd ongeveer 1 miljard euro in het laatje. Het jaar voordien deed ‘Episode VII - The Force Awakens’ het dubbel zo goed. Algemeen wordt verwacht dat ‘Episode VIII - The Last Jedi’ die laatste prestatie zal evenaren. Om nog een voorbeeld te geven van de onverzadigbare ‘Star Wars’-honger: tussen juli 2016 en juli 2017 ging voor 1,2 miljard euro ‘Star Wars’-speelgoed over de toonbank. Geen enkel merk deed beter.

De trailer voor de nieuwste film in de Star Wars-saga.

Geen wonder dat Disney , dat in 2012 LucasFilm opkocht, plannen smeedt om de serie tot ver in de toekomst uit te breiden. Onlangs raakte bekend dat Rian Johnson, de regisseur van ‘The Last Jedi’, een nieuwe ‘Star Wars’-trilogie zal creëren die speelt in een andere uithoek van het universum. Bovendien krijgen we midden volgend jaar een losse film rond Han Solo en behoren ook avonturen rond personages als Obi-wan Kenobi, Boba Fett en Yoda tot de opties.

20th Century Fox

‘Star Wars’ lijkt een ongenaakbare franchise, en Disney is zich daar goed van bewust. In die mate zelfs dat het bedrijf de bioscoopexploitanten in de VS ongeziene voorwaarden oplegt om ‘The Last Jedi’ te mogen vertonen. Volgens The Wall Street Journal eist Disney 65 procent van de ticketverkoop (een record), moeten de bioscopen de film vier weken lang in hun grootste zaal programmeren en is er een boete van 5 procent voor wie de regels schendt. Voor alle duidelijkheid: bij ons zijn die voorschriften niet van kracht, bevestigen zowel Disney als de bioscoopuitbaters.

De eisen in de VS zeggen iets over de machtspositie van The Walt Disney Company. Sinds Robert Iger er in 2005 CEO werd, werkt het bedrijf volgens een duidelijk gedefinieerde en opvallend offensieve strategie. Behalve LucasFilm haalde Disney ook Marvel en Pixar binnen. En momenteel lopen gesprekken om grote delen van 20th Century Fox over te nemen. Dat zou betekenen dat Disney de rechten in huis haalt van de vorige ‘Star Wars’-episodes en van Marvel-personages als ‘X-Men’ en ‘Fantastic Four’. En dat de studio eigenaar wordt van James Camerons aangekondigde ‘Avatar’-sequels.

Maar er is meer aan de hand. Met Fox erbij zou Disney meteen extra films en tv-series bezitten waarmee het een ander project kan stofferen: een eigen streamingplatform. Vanaf eind 2019 wil de studio opkomende concurrenten als Netflix, Amazon en YouTube naar de kroon steken.

Machtigste studio van Hollywood

Voor de jongste ‘Star Wars’ eist Disney van de Amerikaanse bioscopen 65 procent van de ticketinkomsten en vier weken lang hun grootste zaal.
Ruben Nollet

Al die elementen maken deel uit van een samenhangende visie. Disney schroeft het aantal bioscoopreleases terug tot een tiental grote evenementfilms per jaar, voornamelijk nieuwe episodes uit bekende franchises zoals Marvel, ‘Star Wars’, animatie en liveactionversies van de beroemde tekenfilms. Voorts wil Disney jaarlijks een drietal films met een kleiner budget en een vijftal series - waaronder een liveaction ‘Star Wars’-reeks - produceren voor het streamingplatform.

Als die doelen bereikt zijn, mag Disney zich meer dan ooit de machtigste studio van Hollywood noemen. De vraag is wat de gevolgen voor het filmlandschap zijn. De kans is groot dat de andere studio’s zich geroepen voelen het succesvoorbeeld te volgen. Dat Hollywood minder films zal produceren, is niet problematisch, want er komen te veel nieuwe titels in de zalen. Alleen zal het aanbod verschralen omdat ook de concurrenten zullen inzetten op films die het meest kans maken om geld in het laatje te brengen.

En zelfs in die commerciële franchises is er weinig ruimte om iets nieuws te proberen. Dat mag blijken uit het feit dat bij drie van de vier recentste ‘Star Wars’-films de regisseur of de hoofdscenarist in de loop van de productie zijn boeltje pakte. Filmmakers die meer persoonlijke verhalen willen vertellen of risico’s willen nemen, zullen hun toevlucht moeten nemen tot de streamingplatforms.

Opnieuw: dat is de Amerikaanse situatie. Misschien zal de verminderde instroom van Amerikaanse producties ertoe leiden dat er meer ruimte voor Europese films in onze zalen vrijkomt.

‘Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi’ speelt vanaf volgende week in de bioscoopzalen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud