Advertentie
Advertentie

Gevoelens met een extra dimensie

©rv

De Duitse regisseur Wim Wenders draaide met ‘Every Thing Will Be Fine’ een fijnzinnig drama. Hij deed dat in 3D om aan te tonen dat niet enkel spektakelfilms een extra dimensie kunnen gebruiken.

‘Je kan erop rekenen dat mijn volgende fictiefilm ook 3D wordt’, zei Wim Wenders in 2011 op de Berlinale. In de dansdocumentaire ‘Pina’ had hij de technologie net voor het eerst gebruikt, en hij noemde zich meteen verslaafd. Vier jaar later is hij enkel nog enthousiaster geworden. Getuige zijn nieuwe film ‘Every Thing Will Be Fine’. Wenders vertelt ook dit verhaal in 3D, maar in tegenstelling tot ‘Pina’ gebruikt hij de technologie niet in de eerste plaats om de ruimte waarin de actie zich afspeelt voelbaar te maken voor de kijker.

‘Every Thing Will Be Fine’ is een eenvoudig drama. De Amerikaanse acteur James Franco speelt een schrijver die een ongeval veroorzaakt en er niet in slaagt om zichzelf te vergeven, ook al heeft hij niets fout gedaan. ‘Toen ik het script in handen kreeg, was ik diep onder de indruk’, geeft Wenders mee. ‘Vooral de personages en de structuur spraken me aan. De film overspant in twee uur tijd een periode van 14 jaar en maakt de hele tijd sprongen vooruit. Maar je hebt nooit een probleem om te volgen. Dit is geen puzzel. Elk nieuw hoofdstuk verheldert zichzelf.’

Het zou doodjammer zijn mocht 3D verdwijnen voor ze een echte kans heeft gekregen.
Wim Wenders
Regisseur

Wat je veel minder gemakkelijk begrijpt, is waarom Wenders er net dit script uitpikte voor zijn eerste fictiefilm in 3D. ‘Every Thing Will Be Fine’ heeft met zijn fijnzinnige thema’s en overtuigende acteerprestaties zeker kwaliteiten in huis, maar de film is alles behalve een spetterend spektakel en hij houdt de kijker meestal emotioneel op afstand. Strikt genomen doet Wenders op het eerste gezicht niets wat het gebruik van 3D rechtvaardigt, ook al situeert hij de actie grotendeels op het uitgestrekte platteland van Quebec en stopt hij er al eens een visueel inventief moment in.

‘Ik wou de technologie op een andere manier gebruiken’, legt hij uit. ‘In blockbusters wordt 3D altijd uitgespeeld als attractie, als sensatiemiddel. Je kan er leuke effecten mee construeren en het publiek versteld doen staan. Maar dat heeft op zich niets te maken met het verhaal dat je vertelt. Ik wou het anders aanpakken.’

Every thing will be fine ©rv

Zijn visie op de technologie is in de loop van de jaren wel veranderd, geeft hij toe. Waar hij ten tijde van ‘Pina’ nog van mening was dat enkel bepaalde films in aanmerking kwamen voor 3D is hij er nu van overtuigd dat je alles kan vertellen met een extra dimensie. ‘Vroeger dacht ik dat 3D vooral interessant was voor verhalen waarin ruimte een belangrijke rol speelt’, legt hij uit. ‘In ‘Pina’ kon ik bijvoorbeeld met 3D de fysiek van de acteurs en het volume van hun lichaam en de bewegingen die ze uitvoeren op een indringende manier weergeven. Maar beetje bij beetje heb ik begrepen dat je met 3D nog veel meer kan. Als je een acteur voor een 3D-camera zet, zie je nog beter zijn essentie, de gevoelens die hij uitstraalt. Om die reden is de technologie ook geschikt voor een emotioneel en dramatisch verhaal als ‘Every Thing Will Be Fine’.’

Beste jaren

Half augustus bereikt de Duitse cineast, in de jaren 70 samen met onder meer Werner Herzog en Rainer Werner Fassbinder een van de boegbeelden van de Neuer Deutscher Film-beweging, de gezegende leeftijd van 70 jaar. Aan een pensioen denkt hij hoegenaamd niet. ‘Sommige regisseurs maken na hun 80ste ook nog geweldige cinema’, argumenteert hij. ‘Ik denk bijvoorbeeld aan Clint Eastwood. Ik hoop dat mijn beste jaren ook nog moeten komen. Alleen moet ik nu stilaan beslissen welke films ik niet meer wil maken. Als je pas begint, heb je de eeuwigheid voor je en hoef je niet te kiezen. Die luxe heb ik niet meer. Ik weet wel al zeker dat ik verder wil met 3D, ook al neemt het procedé meer tijd in beslag dan traditionele cinema. We staan pas aan het begin van die technologie en ik wil voort experimenteren.’

Every thing will be fine ©Donata Wenders.

De vraag is echter of de wereld wil volgen. Gaspar Noé stelde in Cannes wel een erotisch liefdesverhaal (‘Love’) in 3D voor, maar voor de rest lijkt de technologie steeds meer het exclusieve speelterrein van superhelden, actieavonturen en computeranimatie. Bovendien brengen de studio’s steeds minder 3D-producties uit - in 2011 nog bijna dubbel zo veel als dit jaar. ‘Het zou doodjammer zijn mocht 3D verdwijnen voor het een echte kans heeft gekregen, enkel en alleen omdat de technologie misbruikt wordt’, zucht Wenders. ‘En ze wordt misbruikt. De taal van 3D wordt veel te weinig ernstig genomen. Bijna niemand hanteert ze om echte mensen te tonen. Ik hoop dat ‘Every Thing Will Be Fine’ andere regisseurs kan aanmoedigen om het ook te proberen.’

Every Thing Will Be Fine - Trailer

‘Every Thing Will Be Fine’ komt deze week in de bioscoopzalen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud