Advertentie
analyse

‘Girl' sluit boerenjaar af zonder Oscarnominatie

Lukas Dhont in mei op het Filmfestival van Cannes, waar 'Girl' onder groot applaus in wereldpremière ging. ©AFP

Lukas Dhont mag zijn Oscar-droom opbergen. Zijn gelauwerde film ‘Girl’ zit niet bij de laatste negen films die meedingen naar een nominatie als beste buitenlandse film.

De niet-nominatie moet hard aankomen na een jaar vol lof en onderscheidingen. Het boerenjaar van ‘Girl’ begon in mei in Cannes met drie prijzen, waaronder de presti­gieuze Camera d’Or. In België, Frankrijk en Nederland zagen meer dan 700.000 mensen het indrukwekkende arthousedrama in de ­bioscoop. Het blijft een ongezien traject voor een trage, psychologische film over een transgender­meisje dat in haar lichaam gevangen zit, gespeeld door een onervaren hoofdacteur van 15 jaar.

Dat ‘Girl’ niet genomineerd is als ‘best foreign movie’, doet niet alleen bij ons de wenkbrauwen fronsen. Het filmvakblad Deadline heeft het over een van de grootste verras­singen van deze voorrondes.

Hebben de Academy-leden rekening gehouden met de controverse die in de VS over de film was ontstaan? Of was de concurrentie simpelweg te groot?

Naar de redenen blijft het gissen, want de Academy geeft geen uitleg bij haar selectie. Mogelijk hebben de juryleden rekening gehouden met de controverse die in de VS over de film is ontstaan. Het thema van transgenders was er dit jaar extreem gevoelig. Actrice Scarlett Johansson moest zich deze zomer nog terugtrekken voor een rol als transgenderman onder druk van de transgenderbeweging.

‘We kunnen op geen interessanter moment naar ginder gaan’, zei Dhont toen in augustus bekend werd dat ‘Girl’ de Belgische Oscar­inzending werd. ‘Hollywood zit vastgeroest in een liberaal fascisme en probeert een politieke correctheid te installeren die de artistieke vrijheid compleet vermoordt.’

Dat de hoofdrol in ‘Girl’ door een niet-transgender wordt gespeeld, leidde tot discussies. In enkele vakbladen verschenen de voorbije weken stukken tegen ‘Girl’. Het invloedrijke The Hollywood Reporter  plaatste een column waarin de film ‘een gevaar voor de transgender­gemeenschap’ werd genoemd.

Er was ook een kortstondig relletje met Netflix, dat de distributierechten voor de Amerikaanse markt in handen heeft. Het streaming­platform wilde een naaktscène met de minderjarige hoofdrolspeler Victor Polster en een andere scène waarin hij oraal werd bevredigd eruit. Dhont, tuk op zijn artistieke vrijheid, hield voet bij stuk. Het incident kan de perceptie hebben gevoed dat een stem voor ‘Girl’ een controver­siële keuze was.

Moordende concurrentie

Een troost voor de Belgische filmwereld: door de moordende concurrentie was de kans dat ‘Girl’ bij de laatste vijf was geraakt veeleer klein. ‘Cold War’ van Pawel Pawlikowski en ‘Roma’ van Alfonso Cuarón zijn gedoodverfde winnaars. De eerste speelde vorige zaterdag iedereen naar huis op de European Film Awards. Cuarón is een oude bekende van de Academy. In 2014 won hij zeven Oscars voor prachtfilm ‘Gravity’. ‘Roma’ is zo mogelijk nog beter.

De kans is ook klein dat de jury op 22 januari, wanneer de shortlist van negen naar vijf films wordt teruggebracht, ‘Shoplifters’ over het hoofd ziet. Het Japanse familiedrama won de Gouden Palm in Cannes. Ook de Zuid-Koreaanse Murakami-verfilming ‘Burning’ lijkt zeker van een nominatie.

Voor Girl houdt het Amerikaanse verhaal op bij de Golden Globes op 6 januari. Voor die filmprijzen, het kleine broertje van de Oscars, is de film wel genomineerd. Daarna kan filmmaker Dhont zich helemaal concentreren op de opvolger van zijn gelauwerde debuut: een politiethriller in dezelfde geraffineerde sfeer als ‘Girl’.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud