Het kind, de vader en hun kwelduivels

©HBO Documentary Films

Een ontroerend portret van een gekwetst kind, een gekwelde mens en een liefhebbende vader. Dat is de documentaire ‘Cobain: Montage of Heck’ over het roerige leven van de rockzanger Kurt Cobain.

Acht jaar werkte Brett Morgen aan de definitieve documentaire over de rocklegende Kurt Cobain (1967-1994). Het begon in maart 2007 in de lounge van een hotel in Los Angeles. De documentairemaker mocht op audiëntie bij Cobains weduwe Courtney Love, op haar beurt bijgestaan door een advocaat. Love zag in Morgen, die ook ‘Crossfire Hurricane’ over de Rolling Stones maakte, de geknipte persoon om aan de slag te gaan met al het persoonlijke archiefmateriaal dat ze bezat over haar overleden man: honderden uren aan homevideo’s uit zijn kindertijd en hun periode samen en een schatkist vol muziekopnames, gesproken en geschreven dagboeken, tekeningen en schilderijen. ‘Het is hoog tijd om de rockster te vermenselijken’, vond Love.

Zodoende is ‘Montage of Heck’ - genoemd naar een mixtape die Cobain eind jaren 80 maakte - de eerste geautoriseerde documentaire over de rockzanger die in april 1994 getroubleerd uit het leven stapte. Een biografische film gemaakt met de toestemming van de familie - Cobains dochter Frances Bean is zelfs uitvoerend producent - loopt het gevaar een hagiografie te zijn. Die valkuil ontloopt Morgen dankzij de talrijke confronterende beelden van de zielige heroïnejunk Cobain die ondanks de weerwil van de familie toch de eindmix haalden.

 

Trailer van 'Montage of Heck'

De documentaire begint bij de kindertijd van Kurt Cobain in Aberdeen in de Amerikaanse staat Washington. Afgaande op de familiefilmpjes was hij een gelukkig kind. Vrolijk, creatief en hyperactief, een beetje te actief volgens zijn vader, die het op de heupen kreeg van de ADHD-aanvallen van zijn zoon en hem regelmatig persoonlijk vernederde in het bijzijn van anderen. De film laat vervolgens heel goed zien hoe nefast de scheiding van zijn ouders op zijn zevende was voor zijn verdere ontwikkeling. Cobain wordt onhandelbaar en woont afwisselend bij zijn vader en zijn moeder en een van zijn grootouders. Overal loopt het fout af. Hij vervreemdt van zijn familie. Zonder het met zoveel woorden te zeggen - een commentaarstem ontbreekt - legt Brett Morgen de oorzaak van Cobains depressies, verslavingen en latere zelfdoding bij de eenzaamheid en vele afwijzingen in zijn kindertijd. Hij interviewde ook de ouders van het grunge-icoon. Je ziet vader en moeder Cobain verteerd door schuldgevoelens tussen de regels de schuld voor de kwellingen van hun kind bij elkaar leggen.

Maar Cobain voelde zich ook onbegrepen buiten zijn familie. Tussen het ijzersterke archiefmateriaal zitten ook gesproken dagboekfragmenten. De documentaire brengt die met knappe animatie tot leven. Zo horen we Cobain vertellen hoe hij als puber al een zelfmoordpoging ondernam nadat zijn eigenwaarde voor de zoveelste keer was aangetast op school. De poging mislukte omdat hij op het verkeerde treinspoor ging zitten.

Een biopic gemaakt met toestemming van de familie loopt het gevaar een hagiografie te worden. ‘Montage of Heck’ trapt niet in die val. Het is een sterk psychologisch portret van de lange weg naar de afgrond.

‘Montage of Heck’ is niet de zoveelste documentaire over de rise & fall van Nirvana. Hoewel Morgen zeer goed toont hoe het verpletterende succes van ‘Nevermind’ de mens Cobain ten gronde richtte. Aangrijpend is de getuigenis van Cobains moeder die vertelt hoe haar na de eerste beluistering van ‘Nevermind’ de schrik om het hart sloeg. Ze vreesde dat de plaat een bom zou worden en haar zoon nooit met de druk en het succes om zou kunnen.

Zijn fel gemediatiseerde zelfdoding wordt amper aangeraakt. Deze documentaire is in de eerste plaats een psychologisch portret van de lange weg naar de afgrond van een gekwetst kind, een gekwelde jongvolwassene en een jonge vader. Die laatste rol is onlosmakelijk verbonden met Courtney Love, die na zowat twee derde van de ruim twee uur durende film haar intrede maakt. ‘We were all we had’, zegt ze in een interview. Hun homevideo’s na de eerste succestournee van Nirvana behoren tot de sterkste fragmenten van de film. We zien de steenrijke rockster en zijn vrouw kinderlijk verliefd en apestoned ronddartelen in hun rommelige appartement in Los Angeles. De rocker is van de wereld terwijl die wereld aan zijn voeten ligt. Ook de beeldencarrousel van het gedrogeerde rock-’n-rollkoppel in hun veel te grote huis in Seattle na de geboorte van hun dochter zijn hartverscheurend in hun zieligheid.

Cobain: Montage of Heck’ wordt op donderdag 23 april om 20 uur eenmalig vertoond in alle Kinepolis-bioscopen. Vanaf 23 mei op dvd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud