Pedro Almodóvar en de gekrenkte vrouwenziel

De Britse actrice Tilda Swinton speelt op een doorleefde manier een gebroken vrouw, gedumpt door haar minnaar.

In afwachting van een nieuwe langspeelfilm draaide Pedro Almodóvar tijdens zijn covid-isolement een kortfilm. ‘The Human Voice’ is gebaseerd op een toneelstuk van Jean Cocteau en biedt de Spaanse meester de kans om zich helemaal uit te leven. En om terug te blikken op zijn rijke carrière.

In ‘The Human Voice’, de stijlvolle nieuwe kortfilm van Pedro Almodóvar, zien we hoe een vrouw van middelbare leeftijd door haar flat in Madrid dwaalt. Ze is zichtbaar van streek. Wanneer ze telefoon krijgt, blijkt waarom: de getrouwde man met wie ze vier jaar lang een passionele relatie had, heeft er een punt achter gezet. En terwijl zij herinneringen wil oproepen aan de mooie tijden die ze samen hebben doorgebracht, is hij niet van plan er nog veel woorden aan vuil te maken.

Trailer

Voor Almodóvar zelf is ‘The Human Voice’, dat hij vorige zomer in volle coronatijd draaide, ook een gelegenheid om terug te blikken. Hij baseert zich om te beginnen op ‘La voix humaine’, een eenakter die de Franse schrijver Jean Cocteau in 1928 schreef.

Dat toneelstuk heeft Almodóvar altijd al gefascineerd. In ‘La ley del deseo’ (1987) zit bijvoorbeeld het einde van Cocteaus stuk verwerkt. Een jaar later vatte Almodóvar het plan op om ‘La voix humaine’ echt te verfilmen. Maar om aan een volwaardige langspeelfilm te komen, moest hij er dingen bij verzinnen.

The Human Voice

Wat?

‘The Human Voice’ is een korte dramatische film van Pedro Almodóvar, gebaseerd op de eenakter ‘La voix humaine’ van Jean Cocteau uit 1928. Het gaat over een trieste vrouw die een laatste telefonisch gesprek voert met de man die haar verlaten heeft.

Waarom is het de moeite?

Almodóvar condenseert zowat zijn hele carrière, zowel stilistisch als thematisch, in dertig elegante minuten. Hoofdactrice Tilda Swinton surft met verbluffend gemak op de constant wisselende emoties van haar personage.

Waar te zien?

‘The Human Voice’ is beschikbaar op Sooner, Dalton (ZED vanuit je zetel), Cinemabijjethuis.be en Proximus Pickx.

Hij raakte zodanig geïnspireerd dat er in de uiteindelijke film, 'Mujeres al borde de un ataque de nervios', nauwelijks iets overblijft van Cocteaus stuk. Op het uitgangspunt na: een vrouw die in alle staten is omdat haar geliefde haar verlaten heeft. Datzelfde idee lag in 1995 aan de basis van ‘La flor de mi secreto’. ‘Ik hou van die dramatische situatie’, vertelde Almodóvar aan het British Film Institute. ‘Het idee van een verlaten vrouw die aan de rand van een afgrond staat en alle controle kwijt is, geeft de rest van het verhaal een sterke dynamiek.’

Tsunami van emoties

Het naamloze hoofdpersonage in ‘The Human Voice’ wordt in een halfuur overspoeld door een tsunami aan uiteenlopende emoties, van wanhoop en woede over verbittering en ontreddering tot gelatenheid en opstandigheid. Vooral dat laatste vond Almodóvar belangrijk, en het is meteen ook het grootste verschil met Cocteaus originele tekst.

De onderdanige vrouw die zich zomaar onderwerpt aan de beslissing van de man is niet meer van deze tijd, vond Almodóvar, en dus mag ze deze keer de touwtjes - uiteindelijk - in handen nemen. Al krijgt ze die niet cadeau. De grote uitdaging voor de Britse actrice Tilda Swinton was de voortdurend wisselende stemmingen van haar personage tot een samenhangend geheel te kneden, en dat doet ze met brio. Ze maakt er een indrukwekkende onewomanshow van, zonder een moment de schijnwerper op zichzelf te richten.

De grote uitdaging voor de Britse actrice Tilda Swinton was de voortdurend wisselende stemmingen van haar personage tot een samenhangend geheel te kneden, en dat doet ze met brio.

Ze krijgt ook alle steun van Almodóvar, die de innerlijke toestand van de hoofdfiguur in elk onderdeel van de film illustreert of onderstreept. Het hoofdpersonage tracht een schijn van sterkte en koelbloedigheid te creëren door allerlei kleurrijke outfits aan te trekken (vooral van Balenciaga maar ook van de Belgische couturier Dries Van Noten).

Dus situeert Almodóvar de actie in een zorgvuldig ingerichte en zonnige flat. Uiteindelijk blijkt die chique woning helemaal fake te zijn, een set die opgetrokken is in een filmstudio. In een schotel ligt namaakfruit, in de keuken gaan sommige laden niet open. Het balkon kijkt niet uit over Madrid maar op een grauwe muur. Het hoofdpersonage houdt zichzelf voor de gek, Almodóvar doet hetzelfde met de kijker.

Uitdaging

De cineast gebruikt ‘The Human Voice’ niet alleen om naar het verleden te kijken, hij blikt ook vooruit. Op een bepaald moment ruimt Swinton bijvoorbeeld een stapel boeken en dvd’s op. Daar ligt een boek van de Canadese schrijver en Nobelprijswinnaar Alice Munro tussen, de schrijfster op wie Almodóvar zich in 2016 baseerde voor zijn film ‘Julieta’. Maar we zien ook ‘A Manual for Cleaning Women’, de verhalenbundel van Lucia Berlin die de grondstof vormt voor de eerste Engelstalige langspeelfilm die de regisseur van plan is te maken. Almodóvar is op zijn 71ste aan een nieuwe uitdaging toe. Net zoals zijn hoofdpersonage in deze fraaie kortfilm.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud