Thuiskijkplatform Universciné muteert in Sooner

De film 'Ema' van de Chileense regisseur Pablo Larraín. ©Music Box Films

Sinds de lockdown kunnen fans van arthousecinema hun hart ophalen op thuiskijkplatformen. Twee van die corona-experimenten krijgen een staartje.

Filmliefhebbers werden de voorbije weken niet compleet aan hun lot overgelaten. Nogal wet nieuwe titels die een bioscooprelease door hun neus doorboord zagen, vonden online hun weg.

Het grootste Belgische thuiskijkplatform, Universciné, bestond al als online catalogus met duizenden arthousetitels. Tijdens de lockdown verachtvoudigde het aantal opvragingen. De groei situeert zich vooral in Vlaanderen, zegt directeur Maxime Lacour. Hij bereidt een grote herlancering voor. Binnen enkele weken worden de 15.000 abonnees omgeleid naar Sooner.be. Op dat vernieuwde platform kunnen filmfans via vier abonnementsformules of per aangekochte film van oude en nieuwe titels genieten. 'Met respect voor de bestaande windowafspraken met de bioscoopuitbaters', benadrukt Lacour. Sooner ambieert 50.000 abonnees tegen het einde van 2021 in de Benelux, van wie 30.000 in België.

Lumière

Ook de Vlaamse filmhuizen Cinema Zed en Lumière bestrijden het coronavirus met eigen platforms. Cinema Zed verkoopt sinds de lockdown zo’n 500 tickets per week op zijn platform dalton.be. Dat is een vierde van het normale aantal bezoekers. Directeur Johan Van Schaeren is tevreden, maar verder reiken de ambities niet. Het platform wordt afgebouwd zodra de cinema’s weer opengaan.

Lumière heeft wel plannen met cinemabijjethuis.be, ‘op voorwaarde dat de filmverdelers meewillen’, zegt baas Alexander Vandeputte. Het filmhuis denkt aan een systeem à la Picl. Picl is een platform van Nederlandse arthouse- en stadsbioscopen waarbij klanten bij de betaling van hun digitaal ticket aangeven in welke van de aangesloten cinema’s ze de film normaal hadden gezien. Zo deelt de bioscoop in de opbrengst.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud