#slowmotion | Het laatste bolwerk van subtiele emoties

©Karoly Effenberger

Veranderen vertragende tijden je blik? We vroegen het aan acht fotografen. Vandaag: Károly Effenberger.

‘Anders dan de herfst of de winter, wanneer de mensen alleen al door het weer bescheidener overkomen, gaan de lente en de zomer gepaard met een soort opdringerigheid. Alom vertegenwoordigd en alle aandacht opeisend dendert de mens door je gezichtsveld.’

©Karoly Effenberger

‘Dit keer zou het anders lopen. De straten bleven leeg en plotseling was daar de natuur, die normaal aan je aandacht ontsnapt. Ik zag kauwen takken verzamelen, katten ruziën en een verdwaalde paardenbloem haar weg zoeken tussen de straatstenen.’

Károly Effenberger is een Nederlander en woont in Brecht. Hij fotografeert vaak in opdracht van De Tijd.

‘Toch zijn het gek genoeg mensen die me fotografisch het meest prikkelen. Het idee van een toekomst waarin mensen in de openbare ruimte achter mondmaskers schuilgaan, maakt de portretfotografie des te urgenter. Het gezicht als het laatste kleine bolwerk waarin je subtiele emoties kan waarnemen, zal door de fotografie bewaard blijven.’

©Karoly Effenberger

‘Toen België half maart in lockdown ging, verbleef ik in Nederland. En omdat mijn opdrachten geannuleerd werden, besloot ik er te blijven. Bij mijn geliefde. Ik kijk graag naar haar, en mijn camera is altijd wel in de buurt. Ze is geen Nederlandse en oogt vooral mediterraans. Gelukkig maar, want er zijn grenzen aan wat ik aan Nederland kan verdragen.’

©Karoly Effenberger

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud