Kunstbeurs TEFAF naar New York

©ANP

De invloedrijke kunst- en antiekbeurs TEFAF steekt de plas over. De beurs uit Maastricht trekt met twee edities naar New York in de hoop Amerikaanse verzamelaars in te palmen.

Er is iets aan de hand in de Upper East Side van New York. Zelfs het veilinghuis Christie’s verschoof de datum van zijn veiling van oude meesters en 19de-eeuwse kunst. De reden? TEFAF, de Maastrichtse kunstbeurs, zet voet aan de grond in New York.

De Amerikaanse variant opent vandaag voor een select publiek in het 19de-eeuwse gebouw van Park Avenue Armory. Zes dagen lang zijn oude kunst, antiek, juwelen en tekeningen van topkwaliteit te zien. De organisatie hoopt op 22.000 bezoekers.

TEFAF (European Fine Art Fair) groeide in 29 edities in Maastricht uit tot een van de meest invloedrijke antiek- en kunstbeurzen ter wereld. Voor de beurs in New York sloot TEFAF een joint venture met Artvest Partners. Het New Yorkse adviesbureau neemt de organisatie ter plekke voor zijn rekening, maar de grote beslissingen blijven in Nederland.

‘We zijn the talk of the town’, zegt TEFAF-directeur Patrick van Maris. ‘We willen al langer een internationale TEFAF-editie.’ De organisatie wil het niet zo zeggen, maar eigenlijk neemt TEFAF de rol over van de International Fine Art & Antique Dealers Show. De beurs die voorheen op hetzelfde tijdstip in de Park Avenue Armory plaatsvond.

‘Wij komen al 25 jaar naar die beurs’, zegt Boris Vervoordt van de Belgische galerie Axel Vervoordt. ‘De keuze om aan TEFAF NY deel te nemen was dus snel gemaakt.’ De galerie transformeert een historische kamer op het tweede verdiep tot een verzamelaarskabinet met oude meesters, Romeinse en Egyptische kunst, 17de-eeuws draaiwerk en een Inuitjas.

Rijkste inwoners

Met het 19de-eeuwse interieur van Park Avenue Armory kan dat alleen maar indrukwekkend zijn. Die locatie werd niet toevallig gekozen: de upper east side is niet alleen het district met de chicste antiek- en kunstgaleries, ze kent ook de rijkste inwoners van New York. Kunstcollectionneurs die al eens met hun privévliegtuig naar een kunstbeurs vliegen, zeg maar. Pal in de TEFAF-doelgroep.

Ik was dat kleine stadje in Nederland spuugzat.
otto naumann
kunsthandelaar in NEw york

Die locatie noopt TEFAF tot downsizing. De standen zijn, hoewel meer dan twee keer zo duur, een pak kleiner dan in Maastricht. En in plaats van voor meer dan 250 is nu slechts plek voor 90 standen. ‘Daarom kozen we voor twee beurzen, een herfst- en een lente-editie’, klinkt het bij de organisatie. In deze editie brengt TEFAF enkel kunst tot 1925, in mei volgt alles wat daarna komt. ‘Ik vind dat wat zonde’, zegt Vervoordt. ‘Het is bijna nostalgie: alsof de 20ste en 21ste eeuw niet bestaan.’

De vraag is of TEFAF zo niet een nieuwe groep verzamelaars misloopt, de cross-collectionneurs. Die willen hun koopterrein van hedendaagse kunst uitbreiden, maar maken vaak de oversteek naar Maastricht niet. Maar de hedendaagse kunst ontbreekt op de herfsteditie. Vervoordt: ‘TEFAF een specialistenbeurs. De kwaliteit is er. Iedereen komt wel.’

De Maastrichtse beurs kan op een enorme reputatie bogen. Ze staat bekend om haar strenge selectieprocedure en museumkwaliteit en maakt zich sterk dat ze in de kunststad New York zo het verschil kan maken.

‘TEFAF is een stamp of approval’, vindt Daniel Crouch, een Londense dealer in oude kaarten en boeken. ‘De blik in de ogen van klanten verandert als ik vermeld dat ik al al die jaren op TEFAF Maastricht heb gestaan.’

‘Gezicht op de Nieuwe kerk en oude huizen in Den Haag’ van Vincent van Gogh. ©Vincent van Gogh, Gezicht op de Nieuwe kerk en oude huizen in Den Haag' (1883) Courtesy kunstgalerij Albricht

Zijn deelname aan de New Yorkse editie van de beurs ziet hij als een uitgelezen moment om zijn naam te vestigen, zeker nu hij er dit najaar een galerie opent. ‘De Amerikaanse kunstmarkt was al belangrijk voor ons, maar met de brexit - en de gevolgen voor de Britse economie - zal het belang van New York als kunststad toenemen.’

Crouch brengt een topwerk mee dat daar qua symboliek wel op aansluit: de eerste kaart ooit die de haven van New York afbeeldt, uit 1531. Met 10 miljoen dollar vraagprijs is het naar verluidt de duurste kaart ooit op de publieke kunstmarkt.

Een ander topwerk is ‘Gezicht op de Nieuwe kerk en oude huizen in Den Haag’ (1883) van Vincent van Gogh (2,4 miljoen dollar). ‘Op één tentoonstelling na is dit werk 50 jaar lang niet te zien geweest’, zegt de Nederlandse kunsthandelaar Bob Albricht. ‘Ik neem het bewust mee naar New York. Je kunt er meteen je naam mee vestigen op de beurs én in de stad.’

Voor Europese handelaars is de beurs een ideaal moment om Amerikaanse en andere verzamelaars aan te spreken. Amerikanen kopen meer kunst dan welke andere nationaliteit ook, maar maken slechts 2 procent uit van de bezoekers van TEFAF Maastricht.

Veel Amerikaanse kopers waren er dus niet. Maar wat met de handelaars uit de VS? Zullen zij nog naar Maastricht komen nu de beurs een tegenhanger heeft over de plas? Otto Naumann, een New Yorkse handelaar in oude meesters, trok zich al uit de Maastrichtse kunstbeurs terug. ‘Ik ben dat kleine stadje kotsbeu’, zegt hij. ‘Het is charmant, maar na 20 jaar heb je het wel gezien. Ik hoopte jarenlang dat ze naar Amsterdam of Brussel zouden verhuizen, maar dat is niet het geval. TEFAF had een shot vernieuwing nodig.’

‘Het kan dat een aantal mensen niet meer zal komen’, bevestigt Maris. ‘Op zich is dat geen probleem. Voor kannibalisering zijn we niet bang. We hebben heel veel aanvragen en op die manier krijgen anderen ook een kans. En kan de beurs revitaliseren.’

TEFAF New York, 22-26 oktober.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect