Brussels Airport veilt beschadigde kunst

Het beeld 'Man met matras' van Philip Aguirre kwam niet ongeschonden uit de luchthaven. ©Philip Aguirre_Sabam_belgium_2018

Brussels Airport was niet zo’n goede huisvader voor zijn kunstcollectie, die eind maart wordt geveild voor het goede doel. Twee werken zijn beschadigd en de archieven van de verzameling zijn spoorloos.

Brussels Airport laat op 25 maart zijn kunstcollectie - 120 werken van Belgische kunstenaars - veilen door Campo & Campo. De opbrengst gaat naar een goed doel. Het veilinghuis gelooft dat een opbrengst van 1 miljoen euro mogelijk is.

De archieven van onze kunstcollectie zijn in de loop der jaren verloren gegaan.
Anke Fransen
Woordvoerster Brussels Airport

Brussels Airport - en vroeger de luchthavenexploitant BIAC - bestelde de werken bij de kunstenaars en plaatste ze in de terminals. Wegens plaatsgebrek haalde het luchthavenbedrijf ze de afgelopen jaren met mondjesmaat weg en verhuisde ze naar een opslagplaats van de luchthaven.

Brussels Airport transporteerde de kunstwerken de voorbije weken naar Campo & Campo, met oog op de benefietveiling. Het veilinghuis constateerde bij twee van de binnengebrachte werken zware schade. Een werk van de glaskunstenaar Edward Leibovitz is onherstelbaar beschadigd en wordt niet verkocht.

De beschadigde 'Man met matras' van Philip Aguirre. ©philip aguirre sabam belgium 2018

Ook ‘Man met de gele matras’ van Philip Aguirre kwam niet ongeschonden uit het luchthavengebouw. De sculptuur van een man die symbolisch zijn slaapplek op zijn rug draagt, mist zijn duim en heeft een scheur in de onderarm. Volgens het veilinghuis is het werk in die staat binnengebracht, wat Brussels Airport ook bevestigt.

Campo & Campo wil het werk heel graag verkopen, maar is niet van plan om voor de kosten van de restauratie op te draaien. ‘Dat moeten Brussels Airport en Aguirre onderling uitvechten’, stelt Guy Campo.

Tussen de kunstenaar en de luchthaven zit evenwel ruis op de lijn. Het zint de kunstenaar niet alleen dat zijn werk beschadigd is, maar ook dat Brussels Airport het niet nodig vond om hem persoonlijk in te lichten en hij dat moest vernemen van Campo & Campo. Aguirre zocht vorige week vergeefs contact met de verantwoordelijken van de kunstcollectie.

Bij Brussels Airport wordt gezocht naar een oplossing voor het beschadigde kunstwerk. Of de luchthaven de kosten van een restauratie op zich zal nemen, laat woordvoerster Anke Fransen in het midden. Op de vraag wanneer de beschadigingen zijn toegebracht, kan ze geen antwoord geven. ‘We kunnen de historiek van de werken niet traceren. De archieven van onze kunstcollectie zijn in de loop der jaren verloren gegaan.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content