Fernand Huts blijkt koper van 'Atlas Maior'

Fernand Huts heeft zijn kunstcollectie ondergebracht in The Phoebus Foundation, dat nu de koper van de 'Google Maps uit de 17e eeuw' blijkt te zijn. ©BELGA

The Phoebus Foundation, de kunststichting van havenbaron Fernand Huts, voegt 'de mooiste atlas ooit' toe aan haar collectie.

Twee weken geleden ging een eerste druk van de 'Atlas Maior' van de Nederlandse cartograaf Joan Blaeu onder de hamer in het Brusselse veilinghuis Arenberg Auctions. De waarde van de atlas werd vooraf geschat op 250.000 à 350.000 euro, maar hij ging uiteindelijk voor 600.000 euro de deur uit.

De Atlas Maior van Joan Blaeu ©rv

De koper blijkt The Phoebus Foundation te zijn, de kunststichting van Katoen Natie-baas Fernand Huts. De Foundation ziet het als een 'welkome aanvulling op haar bestaande collectie van onder anderen Mercator en Ortelius'. 

Het werk, door zijn omvang en gedetailleerde uitwerking ook wel het 'Google Maps van de zeventiende eeuw' genoemd, bestaat uit elf delen en 594 kaarten. Er bestaan maar twaalf exemplaren van in openbaar bezit en de atlas is UNESCO-werelderfgoed. Experts spreken van 'de mooiste atlas ooit'.

De atlas zal in het Mercatorhuis in Melsele-Beveren tentoongesteld worden als onderdeel van 'Vossen, expeditie in het land van Reynaert', een thematische fietstocht met het verhaal van Reinaert de Vos als leidraad. Dat gebeurt in samenwerking met Koeken Troef!, het productiehuis van Bart De Pauw

Rubens

The Phoebus Foundation werd opgericht om de omvangrijke kunstcollectie van Huts in onder te brengen en om Vlaamse kunst naar ons land te halen of hier te houden.  Een  belangrijk deel van de collectie is gewijd aan eeuwenoude textielkunst. Die past in het verhandelen van grondstoffen waarmee Katoen Natie is groot geworden: Huiden, wol en katoen.


Fernand Huts en zijn kunstcurator Katharina Van Cauteren kochten de voorbije jaren ook veel schilderkunst. Met hun eigen collectie als basis organiseerdne ze in Caemersklooster in Gent de voorbije jaren twee grote tentoonstellingen. In ‘Voor God en geld’ toonden ze met kunst dat Vlaanderen in de middeleeuwen aan de top stond van economische innovatie. 

Het topstuk was het portret ‘Jodocus Aemszoon van der Burch’ van de 16de eeuwse schilder Jan Cornelisz Vermeyen. Huts kocht het op een veiling bij Christie’s in 2016 voor 2,4 miljoen euro. De andere expo ‘Oer’ focuste op het Vlaams expressionisme. Constant Permeke, Gustave De Smet, Edgar Tytgat, allemaal schilders waarvan werken tot de collectie behoren. Huts is een grote fanvan Tytgat.

Huts kocht  in 2016 op een veiling bij Bernaerts een penseeltekening van Peter-Paul Rubens. Daatvoor betaalde hij  670.000 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content