Jean-Michel Basquiat laat van zich horen in New York

'In this case' van Jean-Michel Basquiat bracht bij Christie's 93,1 miljoen dollar op, meerdere tientallen miljoenen boven de geschatte waarde. ©Photo News

93 miljoen dollar voor een schilderij van Jean-Michel Basquiat, 70 miljoen dollar voor een Monet. Bij Christie's en Sotheby's in New York werd de voorbije dagen niet op een dollarcent meer of minder gekeken.

De twee grootste veilinghuizen Christie's en Sotheby's houden in mei in New York traditioneel hun lenteveilingen. Ze vormen doorgaans het eerste hoogtepunt van het kunstmarktjaar. Dit jaar was het vooral uitkijken hoe de veilingen de coronapandemie hebben uitgezweet.

Dat blijkt heel goed mee te vallen. De extravaganza begon dinsdagavond bij Christie's met de veiling voor naoorlogse en hedendaagse kunst. De ster van de avond was de Amerikaanse kunstenaar Jean-Michel Basquiat (1960-1988). Zijn schilderij 'In this Case' werd verkocht voor 93,1 miljoen dollar, koperscommissie inbegrepen. De hamerprijs zonder commissie bedroeg 81 miljoen dollar ( 66,5 miljoen euro). Daarmee is het de op twee na duurste Basquiat ooit geveild. In mei 2017 werd een werk zonder titel bij Sotheby's voor 110,4 miljoen dollar verkocht.

De essentie

  • De veilinghuizen Christie's en Sotheby's houden in New York hun jaarlijkse lenteveilingen.
  • De Amerikaanse kunstenaar Jean-Michel Basquiat (1960-1988) leverde het meeste vuurwerk op.
  • Bij Christie's werd 'In this Case' voor 93,1 miljoen dollar verkocht. Daarmee is het de tweede duurste Basquiat ooit.
  • Bij Sotheby's leidde de Franse impressionist Claude Monet de dans. Zijn 'Le Bassin aux nymphéas' bracht 70,3 miljoen dollar op, de vijfde duurste Monet ooit.

Dat schilderij is thematisch erg verbonden met 'In this Case'. Beide stellen een menselijke schedel voor. Basquiat maakte slechts drie dergelijke grote doeken. Die waren samen te zien op de grote Basquiat-tentoonstelling bij de Fondation Louis Vuitton in Parijs drie jaar geleden.

Door de 'schaarste' van dit soort monumentale werken streden zes verzamelaars om het schilderij. De biedingen begonnen op 40 miljoen dollar. Het doek was geschat op 50 miljoen dollar. In zes minuten joegen de bieders de prijs omhoog tot er één overbleef die dus ruim 93 miljoen dollar mag overschrijven op de rekening van Christie's. De naam van de koper werd niet prijsgegeven. De verkoper was Giancarlo Giammetti, de voormalige voorzitter van het modehuis Valantino. Hij kocht het werk in 2007. Zes jaar eerder was het schilderij al eens geveild voor 1 miljoen dollar. Het is in 20 jaar 90 keer meer waard geworden.

90
vermenigvuldiging waarde
'In this Case' van Jean-Michel Basquiat is in 20 jaar 90 keer meer waard geworden.

Er volgde na de afhamering geen applaus op de veiling in het Rockefeller Center. Er was niemand. De veiling werd gestreamd. Christie's had alle technologie uit de kast gehad voor een driedimensionale virtuele ervaring.

De kunstmarkt is al een jaar intensief bezig potentiële kopers via nieuwe onlinekanalen aan zich te binden. In onze bijlage over private banking van eind april zei Alison Leslie, die vanuit Parijs vermogende klanten van BNP Paribas Fortis bijstaat bij hun investeringen in kunst, daarover dit: ‘Banken, veilinghuizen en galerijen hebben de voorbije maanden dezelfde evolutie doorgemaakt. Iedereen zocht een manier om zo dicht mogelijk bij de klant te kunnen blijven terwijl de klassieke kanalen dicht waren. Er moest in korte tijd enorm worden geïnvesteerd in digitale toepassingen om de zaken te laten draaien.’

Bij Christie's draaide de zaak dinsdag wel. De hele veiling bracht 210 miljoen dollar op, iets meer dan de meest optimistische schatting. Er werd ook digitale kunst via NFT aangeboden. Het topwerk was Larva Labs '9 Cryptopunks: 2, 532, 58, 30, 635, 602, 768, 603 and 757'. Het bracht 16 miljoen dollar op.

Sotheby's

Christie's grote concurrent Sotheby's pakte woensdagavond uit met een ensemble van drie gestreamde liveveilingen met een beperkt publiek in de zaal. Er werd respectievelijk impressionisme, moderne en hedendaagse kunst verkocht. Samen brachten die 579 miljoen dollar op. Dat was prima in lijn met de verwachtingen en 60 procent meer dan een gelijkaardige veilingmarathon in juni van vorig jaar opleverde.

De veiling van de hedendaagse kunst bracht 218 miljoen dollar op. Ook hier stal Basquiat de show. Zijn schilderij 'Versus Medici' uit 1982 bracht 50,8 miljoen dollar op. Dat lag in de lijn der verwachtingen. Er werd ook een mooie prijs betaald voor 'Untitled (Rome)' uit 1970 van de onvolprezen Cy Twombly. Het kost aan de nieuwe eigenaar 41,6 miljoen dollar.

'Le Bassin aux nymphéas' van Claude Monet. ©EPA

Het duurst geveilde schilderij van de avond werd afgehamerd tijdens de veiling voor impressionistische kunst. Claude Monets 'Le Bassin aux nymphéas' (1917-19) bracht 70,1 miljoen dollar op, een pak meer dan de hoogste schatting van 40 miljoen dollar, al is in schattingen de koperscommissie niet inbegrepen. Een korte biedstrijd vanuit Azië duwde de prijs omhoog. In Monets persoonlijke toplijst komt het schilderij op plaats vijf. Het dure werk verdoezelt enigszins dat de veiling van impressionistische kunst erg wisselvallig verliep. Enkele schilderijen voldeden niet aan de verwachtingen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud