Een Suske en Wiske-verhaal met perverse pedofielen

Niemand is virtuozer in het neerzetten van pikzwarte personages dan Marnix Peeters. ©Prometheus_Charlie De Keersmaecker

In 'Niemand houdt van Billie Vuist' kaart Marnix Peeters de thema's mensenhandel en pedofilie aan. Maar dat doet hij zo grotesk en karikaturaal dat zijn vierde roman uiteindelijk over weinig of niets gaat.

‘Natte Dozen’ (2013), de vorige ophefmakende roman van gewezen journalist Marnix Peeters (50), begon met een tirade van seksistische en racistische praat. Maar wie zich daar niet door liet afschrikken, ontdekte in de pedofiel Oscar Van Beuseghem een personage dat perfect de hypocrisie van deze tijd belichaamt.

In ‘Niemand houdt van Billie Vuist’, dat vandaag verschijnt, voert Peeters alweer een onvergetelijke pedofiel ten tonele: pastoor Pelkmans, liefhebber en importeur van Thaise schoonheden. Het verhaal speelt in het marginale milieu van stacaravans en wordt gezien door de ogen van drie jongeren, onder wie Billie Vuist, een literaire versie van stripfiguur Billie Turf.

De andere twee, Mei en haar broertje Bart, komen amper uit de verf. Hun opvallendste kenmerk is dat ze in dialogen uit Suske en Wiske met elkaar praten. Billie Vuists moeder leidt de vzw Phantasia, die minderjarige oosterse en Afrikaanse meisjes een vakantie in Vlaanderen belooft, zonder erbij te vertellen dat ze aan pedofielen worden overgeleverd.

Grotesk

Het ernstige thema van de mensenhandel wordt in de roman compleet grotesk uitgewerkt. De meest afschuwelijke personages passeren de revue: de graaizuchtige Moeder Vuist, de perverse pastoor Pelkmans, de homofobe homoseksueel Gabba Henk, en klanten als Napthuli Steinkopf en de broers Branstigters. Hoofstuk na hoofdstuk voert Peeters een nog slechtere pedofiel op, wat telkens gepaard gaat met een orkaan aan politiek incorrecte karakteriseringen en een spervuur van schimpscheuten.

Een van de leukere kanten van dit boek zijn de vele commentaren en terzijdes die de verteller - broertje Bart, al is dat compleet ongeloofwaardig - bij het verhaal levert. Het procedé wordt met virtuositeit beoefend. En vooral dankzij die terzijdes en uitwijdingen is ‘Niemand houdt van Billie Vuist’ een grappig, confronterend, goed geschreven boek.

Niemand is bovendien virtuozer in het neerzetten van pikzwarte personages en in het bedenken van beledigingen en krachttermen om hen te karakteriseren dan Peeters. Maar zijn taalvirtuositeit dient tegelijk om een mager verhaaltje te verbergen. Door het overdreven karikaturale en groteske karakter gaat het boek over weinig of niets.

Homofobe homofiel

Slechts heel even, wanneer de homofobe homofiel Gabba Henk stelt dat in ons allen meerdere wezens schuilen, wordt een ernstig thema aangekaart en wordt de mogelijkheid geopperd dat niet alles pikzwart of maagdelijk wit is. Maar behalve Gabba - wiens specialiteit het is om bruusk te veranderen: van homofoob in homofiel, van slechterik in held - zijn alle personages zo eendimensioneel slecht dat ze nooit het niveau van het bordkarton overstijgen.

Zelfs de pedofilie en de mensenhandel verdwijnen naar de achtergrond en raken verloren in de coulissen van papier-maché. Getuige het feit dat het meest markante en beklijvende personage uit boek, zelfs de ‘held’ ervan, zoals ook de verteller knarsetandend moet toegeven, pastoor Pelkmans is. Diens belangrijkste wapenfeit is het om een seksmarathon in Thailand met verve te overleven, zij het niet ongeschonden. De lezer begint zowaar sympathie te voelen voor de zondaar. Al was het maar omdat zijn onnoemelijke misdaden uiteindelijk niet opwegen tegen alle helse straffen die - nog in deze wereld - op hem neerdalen.

Met zijn overdrijvingen en zijn zwart-witkarakterisering is ‘Niemand houdt van Billie Vuist’ niet meer dan een stripverhaal in romanvorm. Een Suske en Wiske-avontuur waarin bleke jonge helden het met succes opnemen tegen perverse pedofielen. Er ontbreekt slechts één ding om de vergelijking compleet te maken: een slotvignet waarin Peeters - verkleed als Wiske - knipogend afscheid neemt van de lezer.

Marnix Peeters - Niemand houdt van Billie Vuist - 2015, Prometheus, 288 blz., 19,95 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud