‘Iconische' merknaam Van Halewyck blijft

André Van Halewyck is bij het brede publiek bekend als uitgever van de kookboeken van Jeroen Meus. ©Debby Termonia

André Van Halewyck verkoopt zijn uitgeverij aan concurrent Pelckmans. De naam Van Halewyck blijft behouden. ‘Zo’n sterke merknaam schaf je niet af’, zegt Erik Willems, de uitgeefdirecteur van Pelckmans.

André Van Halewyck was al een tijdje op zoek naar een overnemer voor het uitgeefbedrijf dat zijn naam draagt. De 64-jarige Van Halewyck stichtte zijn uitgeverij in 1995. Daarvoor had hij Kritak uitgebouwd tot een volwaardig boekbedrijf. Van Halewyck is onder meer de man achter de succesvolle kookboeken van Jeroen Meus. Hij bracht ook enkele spraakmakende politieke en maatschappelijke titels uit, zoals ‘Het Vlaams Blok’ van Hugo Gijsels, ‘Ze zijn zo lief, meneer’ van Chris De Stoop en ‘De keizer van Oostende’ over de sp.a-politicus Johan Vande Lanotte. Ook de onlangs uitgekomen biografie over Albert Frère van De Tijd-journalist Jean Vanempten is bij Van Halewyck verschenen.

De naam Van Halewyck blijft behouden in de nieuwe structuur. ‘Het is een iconische merknaam, een van de sterkste in het Vlaamse boekenvak’, zegt Erik Willems, de directeur van Pelckmans. ‘We willen die sterke reputatie verder uitbouwen.’

23 miljoen
Pelckmans lijkt met 23 miljoen euro omzet en 3,6 miljoen euro winst een gezond bedrijf. De jongste handelsbalans van Van Halewyck leest minder fraai: een verlies van 408.000 euro.

De krachtenbundeling moet op 1 januari een feit zijn. Dan verhuizen de medewerkers van Van Halewyck in Leuven naar een pand in Antwerpen, waar de uitgeverij een plaats krijgt bij de twee andere algemene uitgeverijen van Pelckmans: de kinderuitgeverij Abimo en de literaire uitgever Polis van ex-De Bezige Bij-uitgever Harold Polis. Leuk detail: Van Halewyck en Polis kregen het vorig jaar aan de stok nadat Van Halewyck het fonds van Harold Polis bij De Bezige Bij in het televisieprogramma ‘Terzake’ ‘een B-team’ had genoemd. Nu belanden ze dus in dezelfde uitgeefgroep.

Adviseur

André Van Halewyck, die volgende zomer met pensioen gaat, blijft actief in de nieuwe organisatie, niet als day-to-day-uitgever maar als adviseur. ‘Zijn netwerk en zijn uitgeefideeën zullen van pas komen bij onze ambitie een toonaangevende algemene uitgeverij te worden’, zegt Willems.

Uitgeverij Pelckmans verwerft het uitgeeffonds van André Van Halewyck. Die blijft als adviseur actief in de nieuwe structuur. Van Halewyck is bij het brede publiek bekend van de kookboeken van Jeroen Meus en enkele spraakmakende biografieën.

Lut Raymaekers - de vennoot van André Van Halewyck - neemt de leiding van Uitgeverij Van Halewyck in de nieuwe structuur op zich. De samenwerking met Van Halewyck-auteurs wordt onverminderd voortgezet, staat in een mededeling.

Een overnameprijs is niet bekendgemaakt. Pelckmans lijkt met een omzet van 23 miljoen euro en een winst van 3,6 miljoen euro een gezond bedrijf. De jongste handelsbalans van Van Halewyck leest minder fraai. Het bedrijf noteert een verlies van 408.000 euro.

Brede lezersmarkt

Voor het familiebedrijf Pelckmans - van oorsprong een educatieve uitgever - past de overname in de verdere verbreding van zijn activiteiten. Het bedrijf heeft nu met een kinder- en jeugduitgeverij (Abimo), een wetenschappelijk fonds, een literaire uitgeverij en een toonaangevend non-fictiefonds (Van Halewyck) een zeer brede uitgeefportefeuille. ‘Deze overname past in onze ambitie om als onafhankelijke, sterke speler een hoogkwalitatief aanbod voor de brede lezersmarkt te brengen’, zegt Willems.

Uitgever Pelckmans groeide uit De Nederlandsche Boekhandel, die meer dan honderd jaar oud is. Afgelopen zomer kwam de uitgeverij nog negatief in het nieuws, toen ze de samenwerking met uitgever Karl Drabbe stopzette. Op sociale media werd volop gespeculeerd dat de Vlaams-nationalistische overtuiging van Drabbe de reden voor het ontslag was. Volgens Pelckmans had het ontslag daar evenwel niets mee te maken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n