Brussels Philharmonic broedt op nieuw fonds

Een strijkinstrument en -stok kosten samen al snel 50.000 tot 100.000 euro. ©Dieter Telemans

Brussels Philharmonic werkt samen met de private bank Puilaetco Dewaay aan een nieuw beleggingsfonds. Het opgehaalde geld moet het mogelijk maken om - tegenwoordig heel dure - strijkinstrumenten te kopen.

Alle orkesten kampen met de hoge kostprijs voor goede strijkinstrumenten. Die worden stilaan onbetaalbaar. ‘Een goed strijkinstrument kost al snel 40.000 à 80.000 euro en een goede strijkstok 10.000 tot 20.000 euro. Samen is dat dus een investering van 50.000 tot 100.000 euro. Voor een jonge muzikant is dat veel geld’, legt Gunther Broucke, de intendant van Brussels Philharmonic, uit. Naargelang zijn omvang telt een filharmonisch orkest 34 tot 74 strijkinstrumenten.

Om de aankoop van instrumenten te financieren werken orkesten onder meer via mecenaat of via ‘vriendenclubs’. Wie in zo’n club (tegen betaling) stapt, heeft bijvoorbeeld recht op enkele tickets voor concerten of andere voordelen. Maar dat soort financiering gaat niet ver genoeg, stelt Broucke. ‘Zo’n club kan na vijf jaar één instrument kopen. Voor een orkest heb je er 40 of 50 nodig.’

Samen met Puilaetco Dewaay werkt Brussels Philharmonic daarom aan de oprichting van een beleggingsfonds. De plannen zitten al in een vergevorderde fase. ‘We zijn nu bezig met de juridische constructie en beginnen binnenkort met de zoektocht naar investeerders’, zegt Broucke. Komen in aanmerking: gepassioneerden, muziekliefhebbers, maar ook klassieke financiële investeerders.

Tom Boonen

De aankoop van goede, nieuwe instrumenten moet de kwaliteit van het orkest mee verbeteren. ‘Vergelijk het met wielrennen: als Tom Boonen en zijn ploeg met damesfietsen zouden rijden, wint hij nooit de Ronde van Vlaanderen’, grapt Broucke. Financiële details wil hij niet geven, maar gezien de prijs per instrument en het aantal instrumenten dat het fonds beoogt, zou de fondsgrootte moeten oplopen tot tenminste een paar miljoen euro. Een groot bedrag voor de culturele wereld.

Rest de vraag hoe de investeerders een rendement kunnen behalen op hun belegging. ‘Strijkinstrumenten zijn een goede belegging. Maar dan moeten ze met zorg gekozen worden, moeten ze grondig gebruikt en onderhouden worden én op een goed moment (lees: met een meerwaarde, red.) verkocht worden’, zegt Broucke. Volgens hem heeft het Brusselse orkest daar de competentie voor in huis.

Dat het orkest uit de hoofdstad met dit plan komt, hoeft niet te verbazen. Het probeert al een hele tijd een voortrekker te zijn in de muziekwereld. In november nog pakte het uit met partituren op tablets. Naar eigen zeggen is Brussels Philharmonic het eerste orkest ter wereld dat zijn papieren partituren vervangt door digitale versies. Het werkt daarvoor samen met Sam­sung.

Met dat project wil Broucke niet alleen hip zijn, het is gewoon ook kostenbesparend. ‘Alleen al voor een orkest als het onze, dat zo’n 100 concerten per seizoen speelt, kan een digitalisering 25.000 euro papierkosten per jaar uitsparen’, zei hij daarover in De Tijd.

Eerder al richtte Broucke in de schoot van het orkest een spin-off op die zich toelegt op het opnemen van filmmuziek. Door de spin-off kunnen de muzikanten fulltime in dienst blijven van het orkest, maar in hun vrije tijd tegen betaling filmmuziek opnemen. Brussels Philharmonic heeft daar de voorbije jaren een bijzonder mooie reputatie mee verworven. Het hoogtepunt was de Oscar voor de Beste Muziek vorig jaar voor ‘The Artist’, waarvan Brussels Philharmonic de muziek opnam.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud