De zangeres, haar vader en zijn beursfraude

St. Vincent laat de seventies nadrukkelijk hun intrede doen in haar muziek. ©Michael Zackery

De vader van St. Vincent zat zeven jaar in de gevangenis voor beursfraude. Op ‘Daddy’s Home’ gaat de Amerikaanse zangeres dat trauma met veel grooves te lijf.

Een bevriende artiest vertelde St. Vincent, wiens gelaagde muziek kan doen denken aan Joni Mitchell, Feist, Rufus Wainwright en Sufjan Stevens, ooit dat de beste performers altijd een geheim hebben. Raadselachtigheid verkoopt. En dus hield de 38-jarige Amerikaanse zangeres en gitariste haar persoonlijk leven altijd privé. Zelfs David Byrne, met wie ze in 2012 een erg gesmaakt album maakte, moest bekennen dat hij haar na een jaar intens samenwerken amper kende.

Samen met de verslavende ritmes die haar prachtige stem omlijsten droeg die mystificatie de voorbije jaren bij tot het succes van de Grammywinnende zangeres. Nu blijkt dat dat deels strategie, deels zelfbescherming was. Annie Clark - haar echte naam - droeg de voorbije jaren daadwerkelijk een groot geheim met zich. Haar vader werd in 2012 veroordeeld tot twaalf jaar cel voor zijn betrokkenheid bij een beursfraudezaak van 43 miljoen dollar.

Op ‘Daddy’s Home’ komt de luisteraar voor het eerst in de buurt van de ware Annie Clark.

Hij miste dus de grote doorbraak van zijn dochter met de albums ‘St. Vincent’ (2014) en ‘Masseduction’ (2017). Gelukkig waren er zijn medegevangenen, die in hun cel krantenknipsels aan elkaar doorspeelden over haar bloeiende carrière. De fantasievolle zangeres beeldde zich daarbij in dat ze de artikels in de vorm van papieren vliegtuigjes door de tralies van hun cel gooiden.

Vaders platenkast

Haar vader kwam in 2019 vrij, maar zo lang kon Clark de beursfraude niet geheimhouden. Tabloids kwamen er in 2016 achter. Op ‘Masseduction’ was geen spoor van het verhaal te bekennen: liefdesverdriet inspireerde haar tot het schrijven van die opwindende synthpopplaat. In interviews zweeg ze er eveneens over. Maar nu haar vader weer thuis is, mag het deksel van de pot. Haar verhaal is helemaal niet zo bijzonder, vindt ze. Bijna de helft van de Amerikanen heeft een familielid dat ooit in de gevangenis zat.

Waar miljoenenfraude op de beurs toe kan leiden. ‘Daddy’s Home’ is een van haar beste albums. Muzikaal was de zangeres altijd moeilijk in een vakje te steken. Wat 15 jaar geleden als barokke gitaarrock begon, evolueerde over de jaren naar dansbare, sprookjesachtige pop. En nu doen de seventies hun intrede, met funky synths, rokerige orgels, achtergrondvocalistes en af en toe zelfs een elektrische sitar.

Denk aan Sly & The Family Stone, Stevie Wonder, Steely Dan en de theatrale soul van Bowie’s ‘Young Americans’. Toevallig of niet is dat muziek uit de platenkast van haar vader. ‘We lijken erg op elkaar’, zei ze in een interview. ‘We houden van dezelfde muziek en delen elkaars gevoel voor humor.’ Aan humor ontbreekt het ‘Daddy’s Home’ niet. In het titelnummer vertelt de zangeres hoe ze tijdens haar laatste gevangenisbezoek voor zijn vrijlating handtekeningen moest uitdelen in de bezoekerskamer.

Omdat ze zo op elkaar lijken vraagt ze zich ook af wat de detentie van haar vader over haar zegt. ‘You did some time, I did some time too’, luidt het. Terwijl hij vastzat in de cel, zat zij vast in haar hoofd, vol twijfels, boosheid en frustraties. En ook vragen. Kan ze zichzelf voor honderd procent vertrouwen? Zit er misschien ook een schurk in haar?

St. Vincent heeft altijd lak gehad aan verwachtingspatronen. Ze maakte nog nooit twee keer hetzelfde album. Op elk album speelt ze een meesterlijk spel met haar identiteit als popartieste en performer. Dat leverde haar weleens de kritiek op dat ze een kameleon is: intrigerend, maar gewiekst en ondoorgrondelijk. Op ‘Daddy’s Home’ komt de luisteraar voor het eerst in de buurt van de ware Annie Clark. Met een hoop bezwerende grooves als attractief decor voor deze ontdekkingsreis.

‘Daddy’s Home’ is verschenen bij Loma Vista/Virgin Music.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud