Geen perfecte landing

dEUS begon gisteren aan zijn 'The Ideal Crash'-concertreeks in de AB in Brussel. ©Illias Teirlinck/ID

In de AB in Brussel ondernemen 16.000 mensen dezer dagen een nostalgietrip met dEUS. De Antwerpse rockband staat stil bij de twintigste verjaardag van het album ‘The Ideal Crash’.

‘Het volgende nummer gaat over uitgaan en het wegspoelen van zorgen en problemen. Een bekend gevoel voor zowat iedereen tussen zijn 20ste en, euh, 50ste.’ Met de nodige zelfspot leidde zanger Tom Barman (47) maandagavond ‘One Advice, Space’ in, nummer drie op ‘The Ideal Crash’, het album waarmee dEUS in 1999 vervelde van een roedel briljante chaoten tot een gerijpte rockband.Op het eerste van de acht AB-shows stond 'One Advice, Space' eveneens als derde song op het programma - zo gaat dat bij concertreeksen waarbij artiesten op leeftijd hun oude platen integraal opnieuw spelen.

Van de bezetting van 1999 blijft naast Tom Barman enkel violist en toetsenist Klaas Janszoons over. De rest kwam er vijf jaar later bij, behalve gitarist Bruno De Groote. Hij vervoegde vorig jaar de rangen van de Antwerpse rockband nadat Mauro Pawlowski uit de groep stapte. Muzikaal vormt De Groote zonder twijfel een meerwaarde, zo demonstreerde diens jazzy gesoleer in ‘The Magic Hour’. Zijn gitaaruithalen tilden nummers als ‘Instant Street’ of ‘Everybody’s Weird’ moeiteloos naar een apotheose. Wel jammer dat zijn stem kracht en toonvastheid miste.

Twee gedachten

Net als twintig jaar geleden bracht dEUS op deze nostalgietrip een handvol hartstochtelijk headbangende dansers en danseressen mee. Zij begaven zich af en toe tussen de muzikanten, zoals in ‘Let’s See Who Goes Down First’ en de bisnummers ‘Quatre Mains’ en ‘Fell Off The Floor, Man’. Het probleem was dat hun aanwezigheid meestal nodig was om te verdoezelen dat we naar een eerder bedaarde show stonden te kijken. ‘The Ideal Crash’ was artistiek dan wel de meest consistente en commercieel best scorende plaat van de vroege dEUS, de sprankelende grilligheid van voorgangers ‘Worst Case Scenario’ (1994) en ‘In A Bar, Under The Sea’ (1996) heeft het album altijd wat ontbeerd. Daardoor bleef je als toeschouwer op je honger zitten. Het was hinken op twee gedachten: ofwel voelde je heimwee naar ander werk van de band, of je hunkerde naar nieuw materiaal. Het laatste studioalbum van dEUS dateert alweer van 2012.

Je populairste album integraal live spelen is misschien een slimme kunstgreep om je publiek na een lange muzikale stilte te enthousiasmeren voor de toekomst. Daarom is het nog geen garantie op een spannende avond. Tom Barman liet onlangs verstaan dat hij ernaar uitkijkt om opnieuw de studio in te duiken met zijn groep. Liever vandaag dan morgen, wat ons betreft.

dEUS staat tot maandag 27 mei met de ‘The Ideal Crash’-concertreeks in de AB in Brussel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect