'Het grote publiek moet Sabam begrijpen, niet beminnen'

Sabam-baas Christophe Depreter: 'Er was in het verleden een gebrek aan echt management.'

'Geldwolven en bloedzuigers!' 'Gangsters!' 'Opdoeken die handel!' De reacties op het zoveelste negatieve bericht over Sabam mogen het duidelijk maken. Qua imago bij het grote publiek zit de auteursrechtenvereniging ongeveer op gelijke hoogte met Dexia-holding en de fiscus. Topman Christophe Depreter spreekt.

Het bericht dat Sabam 250 euro had geïnd voor de voorleessessies van een bibliotheek, zette onmiddellijk kwaad bloed in het land. Het verhaal bleek uiteindelijk genuanceerder, maar het kalf was verdronken. Een stortvloed aan kritiek overspoelde - nog maar eens - het bedrijf.

Het is een oud zeer bij Sabam, dat er maar niet in slaagt zich te profileren als een organisatie met een maatschappelijk nut. In een wereld waarin de betekenis van het auteursrecht meer en meer afbrokkelt, wordt dat er ook niet eenvoudiger op.

Dat beseft ook Christophe Depreter, die sinds 2009 Sabam door woelige wateren probeert te leiden. Zijn doel - een 'heilige strijd' noemt hij het zelf - is de auteursrechtenvereniging om te vormen tot een transparant, goed functionerend en maatschappelijk belangrijk bedrijf. Daarin heeft Sabam nog een flink eind te gaan. De organisatie moet dan ook van heel erg ver komen.

Hoe komt het dat Sabam zo'n zware erfenis meesleept?

Christophe Depreter: 'Als je een monopolie hebt, is het leven gemakkelijk. We werden niet uitgedaagd. Dat is gevaarlijk. Je gaat niet naar de processen kijken. Er was een gebrek aan echt management. Voor ik zelf directeur werd, kreeg ik bijvoorbeeld geen doelstellingen opgelegd. Nu gebeurt dat bij iedereen, van directie tot teamleiders. Ook in projectbeheer schoten we tekort. Grote projecten om onze werking te verbeteren, liepen vast of verwaterden. Dat is verspilling. Daarom hebben we nu een project management office, dat grote projecten moet beheren. Van zulke ingrepen plukken onze leden echt de vruchten. We krijgen goede reacties.'

Ook al gaan de diensten erop vooruit, het grote publiek blijft u fijnmalen.

Depreter: 'Ik kan dat begrijpen. Er is een gebrek aan bewustwording bij het brede publiek. Ik ben een beetje bang dat mensen niet beseffen dat hoe minder de auteurs vergoed worden, hoe minder ze creëren.'

Moet u dat niet diets maken aan het publiek, door aan uw imago te werken?

Depreter: 'We willen eerst aan het imago werken bij onze leden. Zij zijn onze beste ambassadeurs. Als zij tevreden zijn, hebben we 70 procent van het werk gedaan.'

'Voor het brede publiek stond een marketingcampagne in de steigers, die mensen moest informeren. We zullen dan wel nooit bemind worden, het is belangrijk dat we begrepen worden. Er zijn er nog te veel die denken dat Sabam voor zichzelf bestaat, terwijl we eigenlijk een doorgeefluik zijn. Van elke 100 euro die wij innen, stroomt 80 euro terug naar de artiesten. Onze campagne is echter gesneuveld om budgettaire redenen.

Uw slechte imago gaat hand in hand met een ontwaarding van het auteursrecht. Waarom wil men op het internet niet betalen voor wat men vroeger op dragers wel wou betalen?

Depreter: 'Het gemak. Je kan niet een winkel binnengaan voor een cd en naar buiten gaan zonder te betalen. Dat kan je op het internet wel. En daardoor is stilaan het bewustzijn van de waarde van muziek verdwenen. Dat er auteurs van moeten leven, is buiten beschouwing gevallen.'

Hebt u die strijd niet definitief verloren?

Depreter: 'Neen. We moeten een heilig gevecht voeren. Het kan niet anders dan dat er nieuwe inningsmodellen komen op het internet. Iedere technische transitie heeft tijd en moeite gekost. Kijk naar de televisiekabel. In de jaren 80 wou niemand daarvoor betalen, vandaag is het de normaalste zaak van de wereld.'

Hoopt u nog steeds op een internetheffing via de providers?

Depreter: 'Jazeker, we zijn nog aan het praten en we hopen dat het ervan komt. We weten dat veel mensen ertegen zijn, te beginnen met de regering. Maar we zien geen andere oplossing en volgens ons zou dat juridisch gezien niet meer dan normaal zijn.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud