Muziekfan zwoer in 2014 downloads af

©REUTERS

De muziekconsument heeft er steeds minder boodschap aan muziek te 'bezitten', in fysieke of digtale vorm. Afspelen wanneer je wil via 'streaming' volstaat steeds vaker.

Na het wegdeemsteren van 'fysieke' platen, lijken consumenten ook digitale downloads af te zweren. Bij zo'n download op bijvoorbeeld iTunes, de downloaddienst van Apple, ben je nog 'eigenaar' van een muziekbestand.

Volgens onderzoeksbureau Nielsen Soundscan kochten Amerikaanse consumenten in 2014 9 procent minder digitale albums en werden er ook 12 procent minder digitale songs gedownload. Een streep door de rekening van de muziekindustrie, die de jongste jaren goed op weg leek de gedecimeerde platenverkoop met legale downloads te compenseren.

De globale Amerikaanse albumverkoop - fysiek en digitaal - kromp met 11 procent tot 257 miljoen stuks. Een lichtpunt zijn de vinylplaten: die zagen de verkoop met 52 procent stijgen naar 9,2 miljoen. Voor vinyl was 2014 zo het beste jaar sinds Nielsen in 1991 begon met statistieken bijhouden.

+52%
Vinylplaten beleefden in de VS met een 52 procent hogere verkoop hun beste jaar sinds 1991

Maar dé winnaar van 2014 zijn streamingdiensten als Spotify en Deezer. Consumenten zien vaak het nut niet meer in van muziek - fysiek of digitaal - te bezitten. Ze nemen een maandelijks abonnement op populaire streamingdiensten en 'huren' bij wijze van spreken à la carte muziek waar en wanneer ze willen.

Voor de muziekindustrie is streaming tot nader order minder rendabel dan downloads. Veel klanten van Spotify bijvoorbeeld opteren voor een gratis abonnement met reclameblokjes, die veel minder inkomsten genereren voor platenlabels.

Tekenend was de vete van Taylor Swift met Spotify. De countryster weigerde haar jongste album op 's werelds populairste streamingdienst beschikbaar te stellen, wat haar een vlammende riposte opleverde van de Zweedse Spotify-oprichter Daniel Ek. Swift was in 2014 de bestverkopende Amerikaanse artiest, met 3,66 miljoen van de 257 miljoen verkochte albums. 

Apple, met iTunes met ruime voorsprong wereldmarktleider in muziekdownloads, probeert nu de concurrentie van Spotify het hoofd te bieden. De Californiërs legden eerder dit jaar 3 miljard dollar op te tafel voor Beats Electronics, het koptelefoon- en muziekbedrijf van rapper Dr. Dre. Apple zou van plan zijn de streamingdienst Beats Music te herlanceren als - betalend - onderdeel van iTunes.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud