Mythische muziekketen HMV kapseist (opnieuw)

Een vinylplaat met het befaamde logo van HMV: het hondje Nipper met een grammofoon. ©Reuters

De Britse keten van platenzaken met 125 vestigingen is een nieuw slachtoffer van de internetverkoop van muziek en van de kaalslag in het Britse retaillandschap.

Het 97 jaar oude HMV, kort voor His Master's Voice, gooit de handdoek in de ring: het bedrijf komt onder het toezicht te staan van een bewindvoerder, consultant KPMG, en zoekt een koper. Intussen blijven de winkels, waar iets meer dan 2.000 mensen werken, open. 

De oorsprong van HMV gaat terug tot 1921, met een platenzaak in de Londense Oxford Street. Die werd opgericht door de platenmaatschappij Gramophone Company die later aan de basis lag van EMI. HMV groeide als kool, fabriceerde zelfs radio's en tv's, was een tijdje eigenaar van de boekenketen Waterstone's en trok naar de beurs en het buitenland, onder meer de VS. Voor de Belgen en anderen op het Europese continent waren de HMV-winkels in Londen goed 30 jaar geleden the place to be voor wie op zoek was naar muziek. 

Beatles

De keten met het bekende logo - een hondje met een antieke platenspeler met een geluidshoorn - speelde ook een rol in de doorbraak van The Beatles, door een demo-opname van The Fab Four te bezorgen aan platenmaatschappijen. 

Maar begin deze eeuw kreeg HMV meer te meer kampen met concurrentie, onder meer van de internetverkoop van cd's, dvd's en videospelletjes. In 2013 diende de toen al fel afgeslankte keten een eerste keer gered te worden. Investeringsmaatschappij Hilco Capital, die bij ons ook Free Record Shop kocht, nam HMV over voor amper 50 miljoen pond.

Nu is muziek vooral een kwestie van streamingdiensten op het internet zoals Spotify. Die beweging heeft nog meer druk gezet op HMV. Vandaar dat Hilco het nu voor bekeken houdt. Nochtans is de keten nog goed voor bijna een derde van de verkoop van muziek op fysieke dragers bij de Britten.

Brexit

Daarbij komt een giftige cocktail van tegenslagen voor de Britse retailsector, met de brexit, stijgende lonen en dito vastgoedprijzen. HMV had gehoopt dat de kerstperiode zou helpen maar dat bleek niet het geval. 'Zelfs een uitzonderlijk goed geleide en erg geliefde business als HMV kan niet op tegen de tsunami van uitdagingen voor Britse retailers het laatste jaar, bovenop de dramatische veranderingen in het consumentengedrag in de amusementssector', aldus Paul McGowan, de topman van HMV en Wilco.

Eerder dit najaar sloot HMV Retail, een tijdlang verwant met de Britse groep, al de deuren in Hongkong wegens zware financiĆ«le problemen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content