Pulitzer neemt ook hiphop ernstig

Kendrick Lamar: amper 30 en al Pulitzer-laureaat. Als rapper nog wel. ©REUTERS

Rapper Kendrick Lamar is de eerste winnaar van de Pulitzer Music Prize die niet uit de klassieke muziek of jazz komt. Een overwinning voor de hiphop.

De Pulitzer, genoemd naar de Amerikaanse krantenmagnaat Joseph Pulitzer, geniet wereldwijd grote renommee als persprijs. Dit jaar gaat de onderscheiding naar The New York Times en The New Yorker voor hun berichtgeving over Harvey Weinstein, de Hollywood-filmbaas die zich jarenlang te buiten ging aan seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Minder geweten is dat het comité achter de onderscheiding sinds 1943 ook een prijs uitreikt voor het beste muziekwerk. De Amerikaanse componist William Schuman was de eerste laureaat van de Pulitzer Prize for Music. Het duurde tot 1997 voor de prijs voor het eerst aan een niet-klassieke componist werd toegekend. Jazztrompetist Wynton Marsalis won hem dat jaar voor een tweeëneenhalf uur durende compositie over slavernij. Ornette Coleman (2007) en minimal-componist Steve Reich (2009) waren de laatste laureaten die niet uit de klassieke muziekwereld kwamen.

Triomf

Met rapper Kendrick Lamar gooit de jury het over een heel andere boeg. De 30-jarige Amerikaan krijgt de prijs voor zijn album ‘DAMN.’, dat vorig jaar uitkwam. 'Een virtuoze verzameling songs', vindt Pulitzer. Volgens de jury is Lamar erin geslaagd om de complexiteit van de Afro-Amerikaanse cultuur te vatten in zijn beklijvende concerten, zijn krachtige teksten en zijn originele mix van hiphop met andere genres.

Kendrick Lamar is erin geslaagd om de complexiteit van de Afro-Amerikaanse cultuur te vatten in beklijvende concerten en krachtige teksten.
Pulitzer
In juryverslag

De overwinning voor Kendrick Lamar is een triomf voor de hiphopwereld. Het genre stak in 2017 de rockmuziek al voorbij als het populairste muziekstijl in de VS. En nu is de allereerste Pulitzer-laureaat uit de popwereld ook nog eens een rapper. Volgens organisator Dana Canedy was de jury unaniem. ‘Toen iemand ‘DAMN.’ suggereerde, was het enthousiasme meteen groot’, zegt ze in The New York Times. ‘We luisterden samen naar het album. We hadden een levendige discussie, maar iedereen zat op dezelfde lijn.’

Volgens een ander jurylid werden meer dan 100 composities beoordeeld, waarvan enkele klassieke muziekalbums die op de hiphop voortbouwen. ‘Dat leidde ons tot het besluit dat rap belangrijk is geworden als culturele uitdrukking in de brede zin van het woord, niet enkel als commercieel genre of melkkoe voor de muziekindustrie.’

Kendrick Lamar: amper 30 en al Pulitzer-laureaat. Als rapper nog wel. ©REUTERS

Kendrick Lamar is op enkele jaren tijd uitgegroeid tot hét uithangbord van de hiphop. Eerder uitzonderlijk voor een rapper, is dat hij meer poëet dan patser is. Lamar groeide op in een arme buurt van de Californische stad Compton, ten zuiden van Los Angeles, tussen het bendegeweld, drugsdealende ooms en vrienden die op straat werden neergeknald.

Op zijn albums - ‘DAMN.’ was al zijn vierde studioalbum - passeren verlokkingen als drugs, seks en geweld dan ook uitgebreid de revue. Maar waar veel hiphop vaak in die dimensie blijft hangen, maakt Kendrick Lamar in zijn teksten ook plaats voor thema’s als liefde, twijfel, zelfkritiek, ongelijkheid en de stress die gepaard gaat met opgroeien in een uitzichtloze situatie.

Van ‘DAMN.’ zijn intussen meer dan 3 miljoen exemplaren verkocht. Het album won in januari 5 Grammy’s, waaronder ‘beste rapalbum’.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud