Streaming helpt muziekindustrie naar recordgroei

Streaminggigant Spotify noteert sinds 3 april op Wall Street. ©AFP

Voor het eerst domineert de digitale verkoop de wereldwijde verkoop van muziek. Dankzij streaming, zo blijkt uit cijfers van IFPI, de internationale federatie van de platenindustrie.

De wereldwijde verkoop van muziek is vorig jaar gestegen met 8,1 procent op jaarbasis, een recordgroei. In totaal werd in 2017 voor 17,3 miljard dollar (zo'n 14 miljard euro) aan muziek verkocht. Voor het eerst stak de digitale verkoop de fysieke verkoop voorbij, met een marktaandeel van 54 procent. De jongste jaren hielden beide kanalen elkaar in evenwicht.

Ondanks de mooie cijfers, ligt de omzet van de muziekindustrie nog altijd bijna een derde onder de piek van 1999.

De muziekverkoop stijgt nu al drie jaar op rij. Het gaat in 2017 bovendien om de sterkste stijging sinds IFPI in 1997 startte met de publicatie van de omzetcijfers. De groei van de jongste jaren is bijna helemaal te danken aan het succes van de streamingdiensten, zoals Spotify, Deezer of Apple Music. Wereldwijd zijn er zo'n 176 miljoen mensen met een streamingabonnement; er is dus ook nog heel wat groeipotentieel.

De fysieke verkoop blijft dalen, met uitzondering van vinyl, waar er een stijging werd opgetekend van ruim 22 procent.

Ondanks de mooie cijfers, ligt de omzet nog altijd bijna een derde onder de piek van 1999.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content