Alain Altinoglu moet orkest De Munt in juiste richting sturen

Alain Altinoglu, de nieuwe muziekdirecteur van De Munt ©Tine Claerhout / De Munt

De Fransman Alain Altinoglu wordt begin 2016 de nieuwe muziekdirecteur van De Munt. Hij moet het orkest weer leiding geven. Daar mangelde het de voorbije jaren aan.

Adelbrieven heeft dirigent en pianist Alain Altinoglu, geboren in 1975 in Parijs, genoeg. De voorbije jaren werkte hij bij veel grote operahuizen, van de Metropolitan Opera in New York over de Wiener Staatsoper tot Covent Garden in Londen. En uiteraard ook al bij De Munt. In 2011 dirigeerde hij in Brussel ‘Cendrillon’ van Jules Massenet. Daarna volgden nog enkele symfonische concerten. Altinoglu volgt Ludovic Morlot op, die van 2012 tot 2014 het orkest leidde.

‘Ik had Alain al op het oog nog voor we met Morlot in zee gingen maar het was toen nog te vroeg’, zei algemeen directeur Peter de Caluwe gisteren op een persconferentie. ‘Toen Ludovic vorig jaar om persoonlijke redenen opstapte, heb ik Alain gepolst. Ik vond hem de geknipte man. Waarom? Hij is naast een uitstekend musicus ook een leidersfiguur. We misten dat een beetje bij Morlot, deels omdat hij maar weinig in Brussel kon zijn. Hij is ook muziekdirecteur bij de Seattle Symphony (VS). Maar de job van muziekdirecteur bij De Munt vraagt veel aanwezigheid. We zijn in de instelling een paar jaar geleden begonnen met het responsabiliseren van het middenmanagement. Ook bij het orkest. De aanvoerders van iedere sectie moeten de andere muzikanten leiding geven. Ze worden daarvoor betaald. Alleen gebeurde dat tot nu te weinig. Met Alain moet dat anders.’

Het orkest van De Munt heeft de reputatie niet ‘gemakkelijk’ te zijn. In 2008 werd chef-dirigent Mark Wigglesworth onder druk van het orkest de laan uitgestuurd. ‘Ik zal niet ontkennen dat het orkest een en ander heeft meegemaakt de voorbije jaren. Dat heeft geleid tot een gebrek aan zelfvertrouwen bij de muzikanten. Maar ik denk dat met de komst van Altinoglu het schip weer in de goede richting kan varen.’ De Caluwe heeft met het orkest gesproken over de aanwerving. ‘Ik heb geen enkel negatief signaal opgevangen.Intuïtief heeft iedereen een goed gevoel.’

De Franse dirigent weet dat hem een ander leven wacht. ‘De voorbije jaren heb ik met orkesten over de hele wereld gewerkt om mijn muzikale horizon te verruimen. Ik ben op een moment in mijn leven dat ik een muzikale thuis wil, een plaats waar ik mijn stempel kan drukken. Natuurlijk is het leven van een muziekdirecteur helemaal anders dan dat van een dirigent. Je bent betrokken bij de programmering, de aanwerving van de muzikanten, je moet de dagelijkse probleempjes oplossen. Ik heb daar wel zin in.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content