Advertentie
Advertentie

Geert Allaert: 'Ik ben de grootste musicalmecenas van Vlaanderen'

Geert Allaert: 'Music Hall Group spijst Musical van Vlaanderen, en niet omgekeerd.' ((c) Wim Kempenaers) ©Wim Kempenaers (WKB)

De zwaar gecontesteerde 'Assepoester'-voorstelling van Musical van Vlaanderen gaat zondag in Antwerpen in première. 'We zijn onheus bejegend', zegt producent Geert Allaert.

Half mei stond cultureel Vlaanderen in rep en roer over 850.000 euro. Dat bedrag had de Vlaamse regering toegezegd aan Musical van Vlaanderen, de vzw van producent Geert Allaert, voor de productie van één voorstelling: 'Assepoester, het tamelijk ware verhaal' van Stany Crets. Het ging om een projectsubsidie. Maar het toegekende bedrag sprong wel heel hoog uit boven de andere toegekende bedragen voor tijdelijke cultuurprojecten.

Producent Geert Allaert, die tevens gedelegeerd bestuurder is van de vennootschap Music Hall Group, belandde in een hevige mediastorm. De zakenman zou de CD&V-kabinetten hebben platgelopen voor de staatssteun. Een andere, zwaardere beschuldiging: hij zou eerder verkregen subsidies hebben gebruikt om de verlieslatende balansen van zijn vennootschap Music Hall Group aan te zuiveren. Verhalen van achterstallige betalingen aan artiesten verschenen in de media. In een kranteninterview noemde Studio 100-baas Hans Bourlon zijn concurrent een oplichter. 'Ik ben toen oneerlijk bejegend', zegt Allaert vandaag.

Was de verontwaardiging niet te verwachten? 850.000 euro subsidie voor één productie: dat is wel erg veel.

Geert Allaert: 'Absoluut. Alleen is de vraag: hoe zijn we daar gekomen? Ik had een structurele subsidie aangevraagd voor mijn vzw, maar niets gekregen. De Vlaamse overheid verwees ons naar de projectpot. Ik wist niet dat de uitgekeerde bedragen van de projectsubsidies veel lager lagen dan het bedrag dat ons werd toegekend. Ik kan daar toch niks aan doen? Het staat iedereen in Vlaanderen toch vrij om subsidies aan te vragen?'

'Er werd gesuggereerd dat ik zwaar gelobbyd had bij CD&V. Dat klopt. Alleen: ik heb bij álle partijen gelobbyd. Overal evenveel. Daar is niets mis mee. Het hele cultuurveld doet aan lobbying. Ondanks onze subsidiekracht hebben we uiteindelijk onze structurele subsidie verloren. Zo goed zullen we dan niet gelobbyd hebben, zeker?'

Een van de beschuldigingen was dat u met de subsidies van deze voorstelling de balansen van Music Hall Group wil opsmukken.

Allaert: 'Er is geen enkele euro subsidie van deze voorstelling naar Music Hall Group gevloeid. Het omgekeerde is waar: Music Hall Group spekt Musical van Vlaanderen. (Haalt zijn balansen erbij) Tussen 2010 en vandaag is vanuit mijn vennootschap 2,1 miljoen euro naar Musical van Vlaanderen gegaan. Ik heb uit eigen zak nog eens 300.000 euro aan de vzw geleend. Daarbovenop ontving de vzw 3,4 miljoen euro dotaties van onze mecenaatsstichting LEF. Dat is bijna 6 miljoen euro.'

'Het ware verhaal: ik ben de grootste musicalmecenas van Vlaanderen. Deze productie is gemaakt met subsidiegeld. Een partner uit de privésector heeft de ondersteunende kosten voor marketing, promotie en zaalhuur op zich genomen. Dat is hét model van de toekomst. Het kan de overheid en de belastingbetaler veel geld besparen in deze armlastige tijden. (Fijntjes) In de gesubsidieerde sector werken ze zo niet, hoor.'

Maar in dit geval is de partner uit de privésector dezelfde als de producent. Begrijpt u die ver- warring dan niet?

Allaert: 'Jawel. Ik zou wat graag een andere partij vinden om mijn musicals te promoten. Alleen: die bestaat niet. Omdat het geen geld opbrengt.'

Hans Bourlon van Studio 100 noemde u een oplichter.

Allaert: 'We bereiden juridische acties voor tegen de partijen die ons in dit verhaal in een slecht daglicht hebben geplaatst. Als je op de voorpagina van een krant beticht wordt een oplichter te zijn, dan heeft dat een effect op je business. We hebben veel commerciële schade geleden.' (Bourlon meldt ons dat hij nog geen klacht heeft ontvangen, red.).

Music Hall Group is nog steeds verlieslatend. U droeg in september de exploitatie van Vorst Nationaal, waarvan u eigenaar bent, over aan het Sportpaleis. Om de financiële put van uw monstermusical 'Peter Pan' te dichten, wordt gefluisterd.

Allaert: 'Onzin. De stenen van Vorst Nationaal blijven van mij. Ik laat enkel de dagelijkse leiding over aan het Sportpaleis. Wat 'Peter Pan' betreft: die show is voorlopig verlieslatend, dat klopt. Het was dan ook een dure productie (8 miljoen euro, red.), maar ze was wel extreem succesvol: 125.000 verkochte tickets in Vorst Nationaal. De voorstelling begint deze week aan een tournee van vijf weken in het Verenigd Koninkrijk. We gaan volgend jaar spelen in Dubai, Moskou en Istanbul. We zijn ook bezig met vier maanden Singapore. Je ziet: niet enkel Tomorrowland verkoopt honderdduizend tickets in het buitenland.'

''Peter Pan' gaat zeker winst maken. Ik wil meer van dergelijke internationale topproducties maken. We hebben daarvoor een speciale internationale productie-unit opgericht. Dat is de reden waarom ik de uitbating van Vorst Nationaal heb uitbesteed. Ik wil beter focussen. Mijn hart ligt bij het produceren van musicals. Vorst Nationaal is altijd een money maker geweest, maar ik ging daar maar één keer per jaar naartoe. Die zaal interesseerde mij geen fluit.'

 

'Assepoester: het tamelijk ware verhaal' gaat op zondag 15 december in première in de Stadsschouwburg van Antwerpen

www.musicalvanvlaanderen.be

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud