Advertentie

Historisch rendez-vous met Belgenmop van 1983

Componist en videokunstenaar Walter Verdin: 'Voor mij zijn populaire cultuur en kunst evenwaardig aan elkaar.'

Pas de Deux schreef in 1983 Belgische popgeschiedenis met zijn gecontesteerde deelname aan het Songfestival. Rendez-vous met bezieler Walter Verdin, nu de groep opnieuw gaat optreden.

Probeer het maar eens, 31 jaar na datum: het nummer 'Rendez-vous' draaien en verhoeden dat het refrein zich als een oorwurm in uw hoofd nestelt. Onmogelijk. Het nihilistische liedje van Pas de Deux met zijn nonsensicale tekst ('Rendez-vous, maar de maat is vol en m'n kop is toe') ging in 1983 de Belgische muziekgeschiedenis in als de meest onconventionele inzending voor het Eurovisiesongfestival.

Tijdens de rumoerige preselectie gaf Pas de Deux onder anderen Bart Kaell, Wim De Craene en Sofie het nakijken. De winnaar werd op boegeroep onthaald, en toen componist Walter Verdin en zijn twee zangeressen opnieuw het podium bestegen, hadden veel mensen het Amerikaans Theater al verlaten. In Nederland werd Pas de Deux als 'Belgenmop van het jaar' weggezet.

In München wilde het uiteindelijk niet echt vlotten. Pas de Deux eindigde achttiende, op twintig deelnemers. Belgium: thirteen points.

Enkele maanden na het Eurovisiesongfestival stopte de minimalistische elektropopband ermee. Zangeres Dett Peyskens werkt sindsdien als muzikante in het theater. De blonde zangeres Hilde Van Roy stapte in de journalistiek en geeft vandaag vormingslessen in communicatie en emotionele intelligentie. Componist Walter Verdin verdiende zijn sporen als volhardend videokunstenaar - op eigen houtje of in opdracht van dans- en theatergezelschappen. Op verzoek van het kunstplatform Subbacultcha floot Verdin Pas de Deux opnieuw samen voor een eenmalig concert op het festival The Sound of The Belgian Underground, zondag in de AB in Brussel.

Dertig jaar is een eeuwigheid in de popmuziek. Was u meteen gewonnen voor een reünie?

Walter Verdin: 'Ik speelde al langer met het idee de groep opnieuw samen te roepen omdat mijn werk als videokunstenaar de jongste jaren op de achtergrond was geraakt. In 2011 verscheen in New York een verzamel- elpee van ons werk. Die plaat kreeg - weliswaar in een niche - verrassend veel aandacht. Ik weet dus dat er een nieuw publiek bestaat voor onze muziek. Toen ik de twee zangeressen belde met het verzoek van Subbacultcha, reageerden ze enthousiast. We zijn altijd in contact gebleven, maar over een reünie was nooit gesproken. Voorlopig hebben we één optreden gepland. Maar ik sluit niets uit. (lachje) Alleen: het publiek moet het goed vinden.'

België zat in 1983 in een diepe sociale en economische crisis. Verklaart u het succes van het nihilistische 'Rendez-vous' tegen de achtergrond van dat sombere tijdsbeeld?

Verdin: 'Voor mij gaat die analyse te ver. Nen tijd is nen tijd. Dat het nummer zo aansloeg komt simpelweg doordat er geen betere nummers in de finale zaten. (denkt na) En dat sombere, tja... Er wordt altijd gezegd dat mijn interviews heel somber zijn en mijn verhaal heel triest is. Eigenlijk ging 'Rendez-vous' over een verloren liefde. De oorspronkelijke tekst was veel langer: drie strofes en een refrein. Ik heb de strofes geschrapt en aan het refrein het zinnetje 'en mijn kop is toe' toegevoegd.'

Het verhaal gaat dat u veel meer aan 'Rendez-vous' had kunnen verdienen, maar dat er heel wat geld is blijven kleven aan de vingers van derde partijen. Klopt dat?

Verdin: 'We hadden er financieel meer moeten uithalen. Na de finale van het Eurovisiesongfestival ging onze platenfirma failliet. Geen cent hebben we van de platenverkoop gezien. (cynisch) Als een platenfirma failliet gaat, gaan haar artiesten mee kopje-onder.'

'Ik heb aan 'Rendez-vous' geen onaardig bedrag aan auteursrechten overgehouden. Ík wel, hé, als componist. De meisjes kregen niets. Maar ik heb er geen huis van kunnen kopen. Ik heb nog altijd geen huis. (lachje) Ik ben geen Vlaming met een baksteen in mijn maag.'

Na het debacle in München gaf Pas de Deux nog één liveconcert. Niet dat de concertaanvragen uitbleven, maar de populaire liedjeswedstrijd duwde de undergroundband tegen wil en dank het playbackcircuit van braderieën en pensenkermissen in. In 1984 hield Pas de Deux ermee op. Walter Verdin ging alleen voort als videokunstenaar.

Verdin: 'Het is een constante strijd om als videokunstenaar subsidies te krijgen. Ik heb altijd videokunst gemaakt die aan de rand van de po- diumkunsten stond. Dat is voor de overheid nooit duidelijk geweest. Sinds mijn eerste subsidie in 1996 ben ik echt van het kastje naar de muur gestuurd. Men wist nooit tot welke discipline ik behoorde: audiovisuele kunsten? Muziektheater? Ik ben zelfs naar de Raad van State getrokken om een onterechte subsidieschrapping van minister Bert Anciaux ongedaan te maken. Sinds 2013 krijg ik niets meer.'

'Hoe ik leef? Voor het ogenblik is het heel moeilijk. Ik ben aan het doppen, zolang dat nog lukt. Voor mij zijn populaire cultuur en kunst evenwaardig aan elkaar. Het probleem is dat je vandaag in een hokje moet passen. Dat is ook het probleem van de kunstwereld, die zich te hard blijft afsluiten van de massa en de populaire cultuur.'

 

Pas de Deux is op zondag 26 januari de afsluiter van het festival The Sound Of The Belgian Underground in de AB in Brussel.

www.abconcerts.be

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud