Kunstenfestivaldesarts: Brussel luistert naar zijn vrouwen

Choreografe en danseres Nora Chipaumire huldigt de Jamaicaanse zangeres Grace Jones. ©Ian Douglas

Vrouwen krijgen het woord op de 24ste editie van het Brusselse Kunstenfestivaldesarts. Al zingend en dansend willen ze met het publiek in gesprek gaan.

Sinds het vertrek van artistiek directeur Christophe Slagmuylder vorig jaar wordt het Kunstenfestivaldesarts (KFDA) geleid door een trio. De eerste editie van Sophie Alexandre, Daniel Blanga Gubbay en Dries Doubi is geen grote breuk met het verleden. Het Brusselse festival blijft verder artistieke risico’s nemen in zijn selectie van theater- en dansstukken, performances en occasioneel ook films en beeldende kunst.

Wat betekent het om echt met elkaar in gesprek te gaan in een tijd van echokamers en rotsvaste overtuigingen?
Kunstenfestivaldesarts

Choreografe Anne Teresa De Keersmaeker en het Duitse theatergezelschap Rimini Protokoll zijn de enige bekende namen op de affiche, de rest is jong of nog onontdekt. Zowat de helft van de bijna veertig voorstellingen zijn wereldpremières.

De rode draad is ‘het gesprek’. Wat betekent het om, ‘in een tijd van echokamers en rotsvaste overtuigingen’, zoals het in de brochure staat, echt met elkaar in gesprek te gaan? Het festival laat dit jaar opmerkelijk veel vrouwen aan het woord.

‘Conversation without words’ - Lotte van den Berg

Vijftien mensen wandelen samen naar een onbekende locatie. Ze spreken onderling af hoe lang hun gesprek zonder woorden zal duren. Zijn we in staat zwijgend empathie te tonen, afspraken te maken, te botsen en tegengestelde standpunten in te nemen? De Nederlandse theatermaker Lotte van den Berg noemt haar performance ‘een gedeeld moment voorbij de woorden, dat mensen die elkaar niet kennen samenbrengt.’ ‘Conversation without words’ sluit af met een diner. Een mooie gelegenheid, meent van den Berg, voor een verderzetting van het gesprek, maar dan met woorden.

10 mei en van 21 tot 30 mei

‘Penelope Sleeps’ - Mette Edvardsen

De Noorse theatermaakster Mette Edvardsen gaat in de opera ‘Penelope Sleeps’ aan de slag met een van de beroemdste vrouwen uit de wereldliteratuur, de mythologische figuur van Penelope uit de Odyssee van Homerus. Penelope wachtte jarenlang op Odysseus, haar echtgenoot. Haar wachten was geen afwachten, haar rust geen berusting en in haar schijnbare passiviteit schuilde een enorme kracht.

Van 10 tot 14 mei

‘Pleasant Island’ - Silke Huysmans

De Brusselse theatermaakster Silke Huysmans woonde tot haar zevende in het zuiden van Brazilië. Haar eerste theatervoorstelling in 2016 ging over de mijnstreek waarin ze opgroeide en die het decor was van de grootste mijnramp van Latijns-Amerika, na een zware overstroming in 2015. Haar nieuwe creatie ‘Pleasant Island’ gaat eveneens over de relatie tussen mens en natuur. Verborgen in de Stille Oceaan ligt het kleine eiland Nauru, ooit Pleasant Island genoemd door Europese ontdekkingsreizigers. Na de ontginning van ondergrondse fosfaatvoorraden bleef het eiland in economische en ecologische armoede achter. Vandaag houdt Nauru, in ruil voor een Australische geldstroom, uitzichtloze vluchtelingenkampen open en dreigt het eiland in de oceaan te verdwijnen als gevolg van de stijgende zeespiegel. Welke toekomst blijft over na zo’n ecologisch en economisch faillissement? Huysmans’ avondvullende voorstelling houdt het midden tussen een docufilm en een theaterstuk.

Van 10 tot 13 mei

‘100 % POP’ - Nora Chipaumire

De Zimbabwaanse choreografe Nora Chipaumire maakte vorig jaar indruk met de performance ‘#PUNK’, een eerbetoon aan zangeres Patti Smith. ‘100% POP’ huldigt de beroemde Jamaicaanse zangeres Grace Jones. Chipaumire combineert stem, dans en muziek in een monoloog en vertelt over haar ontdekking van Grace Jones, haar jeugd in Zimbabwe, het verlangen naar onafhankelijkheid en de opkomst van muziek op televisie.

Van 10 tot 12 mei

‘Let us believe in the beginning of the cold season’ – Sachli Gholamalizad

Sachli Gholamalizad, verbonden aan de KVS in Brussel, is theatermaker en actrice, geboren in Iran en opgegroeid in België. Haar eerste twee solovoorstellingen gingen over die dubbele identiteit. In ‘Let us believe in the beginning of the cold season’ bezingt ze twee feministische Iraanse kunstenaressen.

Van 11 tot 17 mei

‘Somnia’ – Anne Teresa en Jolente De Keersmaeker

Choreografe Anne Teresa De Keersmaeker en haar zus Jolente gebruiken de prachtige tuin van het Kasteel van Gaasbeek om samen met 44 dansers van de dansschool P.A.R.T.S. onze verhouding met de natuur in vraag te stellen. Het bos en de nachtelijke hemel vormen het decor voor de ‘dromen’ waarnaar de titel ‘Somnia’ verwijst. De eerste droom is gebaseerd op ‘Somnium’, een novelle van de astronoom Johannes Kepler, waarin science fiction en wetenschap versmelten om te bewijzen dat de planeten in elliptische banen rond de zon draaien. De tweede droom aan de basis van deze voorstelling is ‘A Midsummer Night’s Dream’ van William Shakespeare.

Van 29 mei tot 1 juni

Kunstenfestivaldesarts, van 10 mei tot 1 juni op meer dan twintig locaties in Brussel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect