Advertentie

‘Mijn enthousiasme is groter dan mijn angst'

©Hans Gerritsen_OperaVlaanderen

Met de aanstelling van Sidi Larbi Cherkaoui zoekt Ballet Vlaanderen aansluiting met de hedendaagse dans. Het is de enige manier om toekomst te hebben.

Dat Sidi Larbi Cherkaoui de nieuwe artistiek directeur van Ballet Vlaanderen wordt, is nog nauwelijks een verrassing te noemen. Het was een publiek geheim dat de raad van bestuur van Kunsthuis, de koepel boven de gefuseerde instellingen Ballet Vlaanderen en Opera Vlaanderen, al sinds september gesprekken voerde met de Antwerpse choreograaf.

Cherkaoui volgt de Brits-Portugese Assis Carreiro op die op 31 juli de laan werd uitgestuurd. Zij bleek een miskleun als artistiek leider. ‘Toen we haar in 2012 in dienst namen, was er simpelweg geen andere kandidaat’, blikte voorzitter Pol Bamelis gisteren terug op haar mandaat. Carreiro had geen ervaring noch als danser, noch als choreograaf. Het bleek een onoverkomenlijke handicap. Het ontslag van Carreiro was voor Kunsthuis het moment om eens goed na te denken over de plaats van Ballet Vlaanderen in het culturele landschap. Dat resulteerde in een nota waarin de contouren van het Ballet worden geschetst. Klassiek ballet is vaak een wat verouderde kunstvorm, in tegenstelling tot de opera dat zich als genre de voorbije dertig jaar flink heeft vernieuwd. De nu lopende voorstellingen van ‘Don Quichot’ zijn daar een perfecte illustratie van. Prachtig gedanst, dat wel, maar de choreografie uit de 19de eeuw is hopeloos verouderd. ‘Het is een misvatting de rol van Ballet Vlaanderen te beperken tot het belichten van de historiciteit’, staat in de nota. Traditie is belangrijk maar ‘de herinnering moet een bron voor vernieuwing zijn’. Anders gezegd: Ballet Vlaanderen moet een brug slaan naar de hedendaagse dans en zijn publiek.

Een choreografie van Cherkaoui ©AAP

Ik ben gekozen voor wie ik ben en waarvoor ik sta. Ik ga mezelf niet veranderen.
Sidi larbi cherkaoui
choreograaf

Sidi Larbi Cherkaoui is voor Bamelis de geknipte man om die brug te bouwen. Hij begint op 1 september van dit jaar aan zijn opdracht. De danspedagoog Tamas Moricz wordt zijn adjunct. Cherkaoui ziet zichzelf als een verzoener die de verschillende disciplines van dans en ballet samen kan brengen. ‘Ik heb de voorbije tien jaar in het buitenland vaak met balletgezelschappen gewerkt. Die ervaring gaat me nu goed van pas komen. Ik heb natuurlijk lang nagedacht of ik dit wilde doen. Maar mijn enthousiasme is groter dan mijn angst. Ik ga mezelf ook niet veranderen. Ik ben gekozen om wie ik ben en waar ik voor sta.’ Het is de bedoeling dat Cherkaoui van het seizoen 2016-2017 jaarlijks een choreografie voor het Ballet maakt.

De nieuwe artistiek directeur werd gisteren aan de dansers voorgesteld. Die hadden uiteraard heel wat vragen. Zoals bijvoorbeeld of er voor de klassieke balletdansers nog wel werk gaat zijn. ‘Natuurlijk. Ik vertrek in mijn producties van de mensen die ik tot mijn beschikking heb. Ik werk graag met klassieke dansers omdat ze technisch en vormelijk andere zaken kunnen dan de hedendaagse.’

Cherkaoui is een artiest en die staan niet altijd bekend als goede managers. In zijn nieuwe functie moet hij dat wel zijn. Cherkaoui maakt zich sterk dat hij met management geen problemen heeft. ‘In november waren 56 artiesten van mijn dansgezelschap Eastman actief in verschillende projecten in binnen- en buitenland. Toen was ik voortdurend bezig met regelen, afspraken maken, artiesten met klachten opvangen. Dat is management, hè.’

Een choreografie van Cherkaoui ©AFP

Ballet Vlaanderen heeft een artistiek budget van ongeveer 1 miljoen euro. ‘Te weinig om aan alle verwachtingen te kunnen voldoen. Maar door coproducties kunnen we dat wel oplossen’, zegt de choreograaf. Hij maakt zich sterk dat er ook extra inkomsten kunnen gegenereerd worden, onder meer door buitenlandse tournees.’ Bamelis gelooft het graag, maar is erg duidelijk over de financiële speelruimte. ‘We willen geen nieuwe De Munt worden waar Gerard Mortier in de jaren tachtig de financiële verliezen opstapelde.’

Cherkaoui combineert zijn job bij Ballet Vlaanderen met zijn werk voor zijn dansgezelschap Eastman. ‘Een fusie is niet aan de orde. Ik zie wel samenwerkingsmogelijkheden. Eastman is een lab, waar het Ballet van kan profiteren.’ Of hij wel genoeg tijd kan vrijmaken voor het Ballet was ook een van de vragen van de dansers gisteren. ‘Het gaat om een voltijds engagement. Ik heb Sidi gezegd dat hij zeker de eerste zes maanden van zijn mandaat altijd in Antwerpen moet zijn. Mensen zijn ongerust bij verandering, hè’, aldus nog Bamelis.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud