Advertentie

Van zwarte sneeuw tot dwarrelende rozenblaadjes

De sprookjeswereld van Tomorrowland: stuiterende beats in een escapistisch decor.

Met 60.000 dagbezoekers is het dancefestival Tomorrowland, dit weekend voor de achtste editie in Boom, hét groeiverhaal van de Belgische muziekfestivals. Een poging tot verklaring.

‘Het wordt een muzikaal pretpark voor jongvolwassenen.’ Also sprach organisator Michiel Beers in De Tijd van 13 augustus 2005 aan de vooravond van de eerste editie van Tomorrowland in De Schorre in Boom. Enige scepsis was echter gerechtvaardigd. Rockfestivals waren op dat moment booming business in ons land. Maar een betalend dance-event in openlucht? Eerdere initiatieven in die richting, zoals House Torhout, I Love Techno Outdoor of Clubland op Antwerpen-Linkeroever, waren een kort leven beschoren.

De eerste editie van Tomorrowland werd dan ook een tegenvaller, met een teleurstellende opkomst (slechts 9.000 mensen in plaats van de verhoopte 15.000) en een financiële kater voor Michiel Beers en zijn broer en medeorganisator Manu. Maar de broers zetten door. En kijk: vandaag, zeven jaar na die tegenvallende eerste editie, is Tomorrowland een van de meest besproken en gesolliciteerde dance-events ter wereld. 60.000 bezoekers per dag. Een award als beste dancefestival van de wereld. Topnamen uit de internationale dancewereld, zoals Martin Solveig, Swedish House Maffia en natuurlijk David Guetta, vestigden hun reputatie op Tomorrowland. Maar ook veel beginnende dj’s krijgen de kans hun draaikunsten in de vallei van De Schorre in Boom te vertonen. Het mag en kan allemaal bij de hondenfretters.

Het dansende volkje komt uit alle windstreken naar ons land overgevlogen. De Belgische dj Sven Van Hees, die al twee keer op het festival draaide, diept een veelzeggende anekdote op. Hij was onlangs voor een dj-set in de Dominicaanse Republiek. ‘Ik werd er aangesproken door de mensen die me hadden geboekt. Ze waren euforisch toen ze hoorden dat ik uit België kwam. Ze hadden via eBay twaalf tickets voor Tomorrowland gekocht, plus elk van hen een vlucht van de Dominicaanse Republiek naar België. ‘We willen Tomorrowland voor geen geld van de wereld missen’, riepen ze.’

Escapistisch decor

De laatste 100.000 tickets van deze editie gingen begin april in een paar seconden de deur uit. Wat maakt Tomorrowland zo uniek? De muziek, uiteraard. Sim Coddé van Untitled!, een organisator van dubstepfeesten die vandaag op de eerste dag van het dansfeest een volledig podium mag samenstellen: ‘In het begin was er hoofdzakelijk harde dance. Dat gaf Tomorrowland een wat ‘fout’ imago, maar dat is helemaal gekanteld. Vandaag is het aanbod op de 16 podia ontzettend eclectisch. Alle stromingen in de dansmuziek komen aan bod. Die muzikale openheid is het unieke aan Tomorrowland.’

Maar nog meer dan de stuiterende beats maakt het escapistische decor het verschil met andere (dance)festivals. De Schorre in Boom ziet er de komende drie dagen uit als een soort Disneyland, met feeërieke decors, bloemenperkjes, vuurwerk, dwarrelende rozenblaadjes, sprookjeshuizen, een vallei en zelfs een sterrenrestaurant. Niets wordt aan het toeval overgelaten om bezoekers en artiesten een zeldzaam comfort te bieden. Sven Van Hees: ‘Ik heb in mijn leven al een heel wat festivals bezocht als dj. Wel, elk detail klopt op Tomorrowland. Je kunt er niks op aanmerken. Die service is slim, want: als je de mensen die bij jou komen werken het gevoel geeft dat ze als een koning worden behandeld, geven ze het beste van zichzelf. Daarom komen veel dj’s ook zo graag terug naar Tomorrowland. En voor het publiek biedt de sprookjeswereld waarin ze drie dagen mogen dansen pure value for money.’

Niet over rozen

Wie zijn toch die jongens die hét groeiverhaal van de vaderlandse muziekfestivals schreven? Iedereen kent het gezicht achter Pukkelpop (Chokri Mahassine) of Rock Werchter (Herman Schueremans), maar slechts weinigen kunnen een gezicht plakken op het duo achter Tomorrowland. Interviews met de broers Beers zijn zeldzaam. Ook deze redactie ging de voorbije weken achter de dertigers uit Ranst aan, maar ze hielden de boot af. Te druk met de voorbereidingen, luidde het bij het pr-bureau van Tomorrowland. En: ‘Ze treden niet graag op de voorgrond.’ Die houding spreekt voor hen, vindt Sven Van Hees: ‘It’s not about them, it’s about the festival.’

Manu (32) en Michiel Beers (36) komen uit de Antwerpse gemeente Ranst. Midden jaren 90 organiseren ze hun eerste feestje: een scoutsfuif. In 1999 steken ze in Antwerpen de Nacht van de Student ineen. Meteen volgt het dance-event Antwerp is Burning. Na de tweede editie in 2000 breken de broers hun studies af om zich voltijds als event-organisatoren te vestigen. Maar hun pad gaat niet over rozen. Hun eerste bedrijfje gaat zelfs failliet. In 2004 vinden ze in Nederland onderdak bij ID&T, bekend van de dance-events Thunderdome en Mysteryland. Ze openen een Belgisch filiaal van ID&T. De aandeelhoudersstructuur is al zeven jaar dezelfde: de helft voor de Beers-broertjes, de andere helft voor de Nederlanders.

‘We doen voor jongeren wat Studio 100 voor kinderen doet’, zegt Manu Beers in 2005 in De Tijd aan de vooravond van Sensation, hun dansfeest in het Antwerps Sportpaleis. In hetzelfde interview laat de jongste van beide broers, op dat moment 24 jaar, een zeldzame keer in zijn kaarten kijken over de ambities van ID&T België: ‘In drie jaar tijd moet het bedrijf er staan zoals in Nederland, maar wel met bezoekersaantallen die realistisch zijn voor België. Iets lager dan in Nederland dus.’

Hij houdt woord. De tweede en derde editie worden wel nog verlieslatend afgesloten, maar de vierde, in 2008, mept de rode cijfers uit de tabellen. Alleen: zijn voorspelling over de bezoekersaantallen klopt niet helemaal. Vandaag haalt het intussen meerdaagse Tomorrowland 180.000 bezoekers naar Boom, terwijl het grote voorbeeld Mysteryland van ID&T Nederland een eendagsfestival is gebleven - weliswaar met 60.000 bezoekers. Anders gezegd: de kleine broer is de grote broer geworden.

Hard werken

Vandaag is ID&T België, dat gevestigd is in de buurt van de Waalse Kaai in Antwerpen, een kerngezonde onderneming. In 2010 maakte het bedrijf 626.000 euro winst. De eigen middelen bedroegen bijna een miljoen euro. De boeken van 2011 werden nog niet ingediend. Maar aangezien de vorige Tomorrowland was uitverkocht, is het nagenoeg uitgesloten dat de berg cash, waarop de Beers-broers al zaten, niet is aangegroeid.

Hun geheim? ‘Visie en hard werken’, zegt Sim Coddé. ‘Als ik Michiel een mail stuur, krijg ik binnen de minuut antwoord. Zelfs ’s avonds. Hij blijft ook altijd rustig en staat open voor nieuwe ideeen. Maar in the end weet hij verdomd goed wat hij wil.’

 

'Tomorrowland' is uitverkocht.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud