Venetië onderscheidt De Keersmaeker

Anne Teresa De Keersmaeker toen ze een ere-doctoraat kreeg aan de UCL in 2013. ©BELGA

Venetië is opnieuw gul voor de Vlaamse podiumkunsten. Na Jan Lauwers vorig jaar krijgt Anne Teresa De Keersmaeker nu de Gouden Leeuw van de gerenommeerde kunstbiënnale.

De Biënnale van Venetië deelt elk jaar carrièreprijzen uit aan toonaangevende podiumkunstenaars. Vorig jaar ging Needcompany-oprichter Jan Lauwers, die zopas naast het directeurschap van de Koninklijke Vlaamse Schouwburg in Brussel greep, met de Gouden Leeuw voor theater aan de haal. Nu valt AnneTeresa De Keersmaeker in de prijzen voor haar dansrepertoire. De choreografe deelt de belangrijke onderscheiding met twee collega’s, de Zwitserse toneelregisseur Christoph Marthaler (theater) en de Frans-Griekse componist Georgis Asperghis (muziek).   

Anne Teresa De Keersmaeker gebruikt het lichaam als platform van de wereld.
Gouden Leeuw-jury
Biënnale van Venetië

De Keersmaeker wordt op de website van de Biënnale omschreven als ‘een leidende figuur op het gebied van de Belgische en Europese dans sedert de jaren tachtig’. Ze maakt een ‘originele synthese van formele strakheid en pathos’. Verder heeft Virgilio Sieni, voorzitter van de afdeling Dans van de Biënnale, woorden van lof voor ‘haar poëtisch gebaar, gestalte gegeven door het lichaam, dat heeft geleid tot een significante verschuiving tussen westerse culturen naar het begrip van het lichaam in het toneel als me­dium voor het experimenteren met taal’. Kort gezegd: lichaamstaal als communicatie.

Herdefiniëren

De belangrijkste kunstbiënnale van de wereld bewierookt ook de wijze waarop De Keersmaeker en haar gezelschap Rosas het lichaam gebruiken als ‘platform van de wereld’.  De 54-jarige De Keersmaeker  maakt al ruim dertig jaar dansvoorstellingen. Haar eerste stuk, ‘Fase’, dateert van 1982. Een jaar later richtte ze haar eigen gezelschap, Rosas, op. Rosas-stukken reizen de hele wereld rond. ‘Theaters zijn plekken’, zei de kunstenares uit Wemmel begin dit jaar in De Tijd, ‘waar mensen collectieve ervaringen kunnen opdoen door samen voor een bepaalde tijd in dezelfde ruimte te zijn en na te denken. Dat is zo zeldzaam geworden.’

Sinds enkele jaren is het traject van De Keersmaeker erop gericht de fundamentele parameters van haar werk als choreografe te herdefiniëren en te verfijnen. Haar nieuw project ‘Work/Travail/Arbeid’ is een meesterlijk voorbeeld van die zoektocht. De Keersmaeker en haar dansers herwerkten het dansstuk ‘Vortex Temporum’  tot een negen weken durende ‘levende tentoonstelling’ - een ‘tentoneelstelling’ - met dansers en muzikanten die in twee expozalen van de kunsthal Wiels in Brussel hun ding doen terwijl het publiek zich tussen de actie mag voegen. Het unieke aan dit overweldigende kijkstuk: je ziet de dansers werken, hoort hun ademhaling stokken en kunt de opperste concentratie aflezen uit hun ogen. Soms ruik je zelfs hun zweet.

Hier ziet u Zeitung (2008): 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud