reportage

Chinese soapserie toont 't stad aan 380 miljoen kijkers

©Stefaan Temmerman

Antwerpen is het decor voor de tweede reeks van de razend populaire Chinese tv-serie ‘Mr. Right’. Een bijrol waar commercieel goed garen bij te spinnen valt.

De Antwerpse Groenplaats wordt wel vaker gekleurd door toeristen. Maar donderdagmiddag is het opvallend druk, met vooral vertegenwoordigers uit één land. Tientallen Chinezen verdringen zich er voor de ingang van het Hilton-hotel, smartphone in de aanslag. Ze hopen er een glimp op te vangen van Jin Dong of Jiang Shuying, de hoofdrolspelers in de romantische Chinese tv-reeks ‘Mr. Right’.

Het duo - best getypeerd als een soort Brad Pitt en Angelina Jolie van China - is in Antwerpen om er het tweede seizoen van de reeks te schieten. Gedurende negen dagen trekt een 75-koppige crew van hotspot naar hotspot om er drie ‘exotische’ afleveringen in te blikken van de populaire reeks. Met in hun zog een schare fans, van wie een deel zelfs speciaal naar Antwerpen is afgereisd om de opnames gade te slaan.

Brad Pitt en Angelina Jolie

 ‘Mr. Right’ is een romantische tv-serie die in China ongelooflijk populair is. Jin Dong en Jiang Shuying, de hoofdrolspelers in dit liefdesverhaal, hebben in China de status die Brad Pitten Angelina Jolie elders in de wereld hebben.

Het verhaal vertelt de lotgevallen van een Chinese tandarts die in Antwerpen is voor een trouwfeest. Hij ontmoet er een aantrekkelijke landgenote die hem door de stad loodst.

Een crew van 75 mensen neemt in Antwerpen drie afleveringen op.

‘Het is een trend in de Chinese film en televisie’, legt Jia Yiqun uit, als we haar polsen waarom een Chinese productie voor een Europese stad als Antwerpen kiest als decor. Als producer moet Jia de blockbusterproductie in goede banen leiden. ‘Het Chinese publiek is gek op die internationale setting. Vorig seizoen hebben we ook een deel in Italië opgenomen. Al was de setting toen anoniemer. In dit seizoen speelt Antwerpen als stad echt een rol.’

De keuze voor Vlaanderens grootste stad is niet toevallig. De provincie Antwerpen heeft al decennia een vriendschapsrelatie met de Chinese provincie Shaanxi. Maar het is vooral onder impuls van de producer zelf dat de keuze op Antwerpen viel. Vorig decennium woonde ze hier enkele jaren, als uitwisselingsstudente. ‘Ik woonde in Antwerpen-Zuid, terwijl ik een master in finance volgde. Ik heb het hier toen goed leren kennen, wat het gemakkelijker maakte om het verhaal te schrijven. Het is echt geschreven met Antwerpen in gedachten.’

In de reeks zakt een Chinese tandarts voor een trouwfeest af naar Antwerpen. Daar loopt hij een aantrekkelijke landgenote tegen het lijf die hier woont en werkt. Zij neemt hem op sleeptouw door ’t Stad, van de Groenplaats en de Grote Markt over het Havenhuis tot brouwerij De Koninck. Ook een tram van De Lijn speelt een belangrijke rol.

12 miljoen euro hebben 14 bedrijven samen veil om in de etalage van ‘Mr. Right’ te prijken. ©Stefaan Temmerman

Relatie

De Chinese productie wordt logistiek ondersteund door Sancta, het productiehuis van Kristoff Leue. Hoe zij bij ons relatief onbekend bedrijf verzeild zijn geraakt? ‘Guanxi’, glimlacht Leue.

Guanxi is de Chinese term voor ‘relatie’, een persoonlijke band die nog steeds erg belangrijk is voor wie in China zaken wil doen. Het is iets waar Leue erg in heeft geïnvesteerd, toen hij in 2006 enkele weken in China neerstreek om er met zijn broer Dimitri en Pieter Embrechts de Ketnetreeks ‘W@=D@’ te filmen. Aan die productie hield hij een hoop contacten over, die hij sindsdien ook actief onderhield. ‘Bovendien hebben we er toen goed op gelet dat we alles volgens het boekje deden. Dat werd geapprecieerd.’

Tijdens ons gesprek met de producers liggen de opnames net even stil. Maar om de paar minuten duikt er een medewerker op om Jia te vragen knopen door te hakken. Het oogt hectisch, maar de samenwerking verloopt uitstekend, verzekert Leue. ‘De taal is af en toe een barrière. Maar voor de rest loopt alles naar wens. We staan zelfs voor op schema.’

Kristoff Leue: ‘De taal is af en toe een barrière. Maar voor de rest loopt alles naar wens. We staan zelfs voor op schema.’ ©Stefaan Temmerman

Dat heeft alles te maken met de manier van werken van de Chinezen, merkt Leue op. ‘Chinezen zijn bijzonder pragmatisch. Zij scheppen een kader, en doen vervolgens alles wat er mogelijk is binnen dat kader. Ze passen hun ideeën erin. Ze werken zelfs niet met een afgewerkt script. Als wij tv maken, doen we het omgekeerde. Wij vertrekken van een idee, en richten daarop de omstandigheden in. Die manier van werken is veel minder flexibel.’

Jia komt er weer bijzitten en neemt een slok van een Bolleke Koninck, al dan niet toevallig de enige Belgische commerciële partner die zich heeft verbonden aan de reeks. ‘Zij gaan niet ontevreden zijn als de reeks wordt uitgezonden’, grinnikt de producer. ‘Gisteren hebben we een livestream gedaan van de opnames in de brouwerij. Daar hebben 5 miljoen mensen live naar gekeken. We werden overstelpt met de vraag welk bier er werd gebrouwen.’

De Chinese is zich erg bewust van de commerciële kracht van haar productie. Vorig jaar keken maar liefst 380 miljoen mensen naar het eerste seizoen, goed voor een marktaandeel van meer dan 30 procent in China. ‘We hebben 14 deals voor product placement’, glundert ze. ‘Raad eens hoeveel we daarvoor krijgen? Schrijf het maar op je notablok.’

'Mr Right' chocolaatjes

Na enige aarzeling en niet gehinderd door enige commerciële kennis van zaken, schrijven we ‘2.000.000 euro’ op een papiertje, en schuiven het haar toe. Jia rekent het in haar hoofd om en grijnst. Met een bic zet ze een ‘1’ voor de 2: 12 miljoen euro hebben 14 bedrijven samen veil om in de etalage van ‘Mr. Right’ te prijken.

‘We hebben wel degelijk invloed op het Chinese publiek’, zegt de producer. ‘Vorig seizoen kocht een personage in de reeks een handtas in Italië. Voor het verhaal, niet als product placement. Maar achteraf hoorden we dat die handtas in een mum van tijd uitverkocht was, voor het hele jaar. De producent heeft ons nog een mail gestuurd om ons te bedanken.’ (lacht)

Antwerpen gaat zo prominent op de radar van de Chinezen komen te staan dat ze hier best een Mr. Right-tour organiseren.
Jia Yiqun
producer tv-serie ‘Mr. RighT’

Het doet de vraag rijzen waarom niet meer Belgische merken hun karretje hebben aangehaakt aan ‘Mr. Right’. ‘We hebben ons best gedaan’, zegt Leue. ‘Maar niemand heeft toegehapt. Specifiek hebben we onder andere de ronde gedaan bij Belgische chocolatiers, omdat de productie een samenwerking wilde opzetten voor een lijn ‘Mr. Right’-chocolaatjes. Maar Belgische bedrijven hebben dan snel last van het ‘not invented here’-syndroom. Andere merken vrezen dan weer dat ze de markt niet goed genoeg kennen of last gaan hebben met de distributie. Terwijl Chinese consumenten vooral online kopen.’

‘Dan doen we het gewoon zelf’, zegt Jia, terwijl ze haar telefoon bovenhaalt. Ze opent haar foto-app en snort foto’s op van chocoladen lippen, hartjes en handen, die straks verpakt in een wit doosje hun weg moeten vinden naar de Chinese consument. ‘Mooi, hé?’

Wie wel laaiend enthousiast was over de commerciële waarde van de Chinese productie, is Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA). Bij het verwelkomen van de tv-ploeg begin deze week, liet hij zich ontvallen dat de reeks meer zal doen voor Antwerpen dan eender welke marketingcampagne in China dat ooit zou kunnen. De hoop leeft duidelijk dat de uitzending de interesse van Chinese toeristen in zijn stad doet pieken.

Die hoop is terecht, zegt Jia. ‘We hebben een zeer enthousiaste fanbasis. Het zou me niet verbazen dat Antwerpen straks bij velen op de reisplanning komt te staan, waarbij ze de hotspots die we in de serie laten zien zeker gaan willen bezoeken. Misschien dat Antwerpen straks zelfs een Mr. Right-tour kan organiseren voor Chinese toeristen.’ (lacht)

‘In China is er ook een nieuwe trend, waarbij jonge koppels hun trouwfoto’s laten nemen in het buitenland’, merkt Leue op. ‘Antwerpen zal na ‘Mr. Right’ wel prominent op de radar van veel jonge koppels komen te staan.’

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content