'Trackers' toont vele gezichten Zuid-Afrikaanse misdaad

Liefhebbers van de betere misdaadroman weten waar de naam Deon Meyer voor staat. ‘Trackers’, de succesvolle tv-bewerking van Meyers bestseller ‘Spoor’, laat zien dat Zuid-Afrika een even intrigerend toneel kan zijn voor krimidrama als Scandinavië of Engeland.

Een voormalige militair die nu zijn brood verdient als huurling. Een mishandelde huisvrouw die een nieuw leven begint. Een getalenteerde en stiekem ambitieuze geheim agent. Het hoofd van een inlichtingendienst die op het punt staat opgedoekt te worden. Dat zijn de voornaamste personages uit ‘Trackers’, een zesdelige politieke thriller naar de roman ‘Spoor’ van de Zuid-Afrikaanse misdaadschrijver Deon Meyer. Dat boek uit 2010 weefde vier novelles door elkaar. In de serie trekken de makers - onder toeziend oog van Meyer - de touwtjes nog strakker aan.

Geen commentaar

‘Trackers’ neemt zeker genoeg hooi op de vork. In de eerste twee episodes gaat het al onder meer over moslimterrorisme, internationale smokkel van wilde dieren, bloeddiamanten en het getouwtrek in de Zuid-Afrikaanse politiek. Heeft Meyer geen schrik dat hij aan het einde van dit eerste seizoen al zijn kruit verschoten zal hebben? 'In Zuid-Afrika hebben we gelukkig voldoende stof om over te praten', lacht hij. ‘De onderwerpen die in het eerste seizoen aan bod komen, zijn eigenlijk het laaghangend fruit. De georganiseerde misdaad is nu eenmaal een monster met vele gezichten. Vooral de handel in bloeddiamanten is in Sub-Saharisch Afrika verbonden met zowat alle illegale activiteiten.’

We willen niet per se een extreem realistisch portret van Zuid-Afrika schetsen.
Deon Meyer
Schrijver

Een thema dat verrassend genoeg nauwelijks aan bod komt, is de erfenis van het apartheidsregime. Enkel een stukje dialoog - ‘We hoeven niet langer voor de wet te vluchten. Nu zijn we de wet.’ - verwijst ernaar. ‘In het boek werk ik dat aspect veel meer uit', zegt Meyer. ‘Hier vroegen we ons eerst en vooral af welke ideeën de beste televisie zouden opleveren. In een reeks zoals ‘Trackers’ verschuift politieke commentaar automatisch naar de achtergrond.’

Daarmee distantieert hij zich uitdrukkelijk van series als ‘The Wire’, die misdaad zien als een lens waardoor je een samenleving analytisch kunt bekijken. Meyer heeft naar eigen zeggen meer voeling met pakweg ‘The Night Manager’ (naar het boek van John le Carré), waar de plot en de personages alle aandacht naar zich toe trekken.

Trailer.

‘Deze serie is geen documentaire,’ stelt hij. ‘We hebben spannende, entertainende en dramatische televisie voor ogen. Ik geloof in het aloude devies dat je de feiten niet in de weg moet laten lopen van een goed verhaal. We willen niet per se een extreem realistisch portret schetsen van Zuid-Afrika, maar we hebben natuurlijk wel gebruikgemaakt van dit ongelooflijke land.’

Iconische schoonheid

Wat?

Zesdelige tv-bewerking van de misdaadroman ‘Spoor’ van de Zuid-Afrikaanse bestsellerauteur Deon Meyer. De serie weeft thema’s zoals terrorisme, dierensmokkel, bloeddiamanten en politiek gekonkelfoes door elkaar.

Waarom de moeite?

‘Trackers’ graaft nooit zo diep als bijvoorbeeld‘The Wire’, maar via zijn spannende en pompende plot opent hij toch een venster op de extreem diverse Zuid-Afrikaanse maatschappij. De landschappen rond Kaapstad (en elders in het land) zijn bovendien nooit minder dan adembenemend.

Waar?

De eerste episode van ‘Trackers’ is vanaf 6 juni beschikbaar op Telenet Play.


Dat is ook precies de voornaamste reden waarom ‘Trackers’ blijft boeien. De serie valt sowieso nergens uit de toon, maar het is de wereld waarin het verhaal zich afspeelt die het verschil maakt. De bruisende mix van talen en etnische groepen, de enorme diversiteit van locaties, de prachtige landschappen, ‘Trackers’ spint er goed garen bij. Zeker omdat het grootste deel van de actie zich in Kaapstad afspeelt.

‘Dat is een van de adembenemendste steden ter wereld,’ meent Meyer. ‘Johannesburg en Pretoria zijn aartslelijke plekken, Kaapstad heeft een iconische schoonheid. Waarmee ik voor alle duidelijkheid niet gezegd wil hebben dat die andere steden niet aantrekkelijk zijn. Elke stad in Zuid-Afrika is een andere smeltkroes van culturen. Durban is bijvoorbeeld Zoeloe, koloniaal Brits en Indiaas. Die mix vind je nergens anders. Kaapstad is Nederlands, Maleisisch, Frans, Xhosa en Brits, wat ook weer een unieke ambiance geeft. In het tweede seizoen zullen we Johannesburg wat meer in de kijker plaatsen.’

Uitdaging

Geloofwaardige karakters schrijven voor elk van die culturen is een grote uitdaging, geeft Meyer toe. Maar de truc is om je daar vooral niet blind op te staren. ‘Toen ik mijn eerste boek met een Xhosa-hoofdfiguur schreef, ‘Prooi’, had ik een heilige schrik dat ik de bal zou misslaan,’ herinnert de auteur zich.

‘Alleen verzoop ik op den duur in de details. Uiteindelijk besefte ik dat ik me niet mocht concentreren op de verschillen tussen mezelf, een blanke Afrikaner, en die zwarte Xhosa-man. Wat telt, is wat we gemeen hebben. We houden allebei van ons land en onze kinderen en onze familie, en we hebben waarden waarin we geloven. Toen ik dat begreep, ging het schrijven vanzelf. Dat was een belangrijke levensles voor mij. Wat ons samenbrengt, is veel belangrijk dan wat ons scheidt.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud